guyChed Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Nå har tiden kommet der spade skal kalles spade, med riktig definisjon! Jeg har aldri forstått hvorfor folk kaller hjulkapsler, altså "dekslene" utenpå hjulene, for felger? Er ikke felgene den metallgreia BAK hjulkapselen, som driver hjulet rundt? Så når jeg ber om nye felger, ber jeg ikke da om nye aluminiumsdeksler, men nye sånne greier i midten... det er jo en VISS prisforskjell på disse. Kan noen forklare meg forskjellen? Har ikke bil selv, så kan ikke gå ut og definere ting selv.. forklar så godt som mulig. Endret 7. november 2011 av guyChed Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 En felg er en felg, og en hjulkapsel er en hjulkapsel. 1 Lenke til kommentar
guyChed Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Ja, og HVORFOR omtaler da folk selve kapslene som felger? "Skal ha meg nye fete felger.." - mener de da innmaten, eller mener de faktisk kapslene? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Dekket er rundt felgen. Kapslene er på yttersiden av dekket. Man trenger ikke kapsler til alle felger... Lenke til kommentar
Smeltelim Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Man har en felg, rundt dette sitter det ett dekk, dette er hjulet på bilen. Om felgen er av stål og ikke aluminium er det vanlig å feste en hjulkapsel utenpå disse, gjerne for å gjøre utseende på bilen penere. En hjulkapsel er billig, en stålfelg dyrere og en bra aluminiumsfelg enda dyrere Skal man ha seg fete nye felger bytter man som regel ut innmaten med en aluminiusmfelg Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Felg; Som nevnt, så sitter dekket rundt dette. Kapsel; Dekk med kapsel har vel også en form for felg, men kapselen festes utenpå felgen igjen. 1 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Et hjul består av dekk og felg. Felgen kan være laget av forskjellige metaller. Er den laget av stål er det vanlig å skjule den bak et deksel, altså en hjulkapsel. En hjulkapsel av foressten laget at plastikk og vil fungere veldig dårlig som felg. Endret 6. november 2011 av Må jeg? Lenke til kommentar
guyChed Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Aha! Hjulkapsler er altså bare en imitasjon av felger som den her? http://www.poleposition.no/bilder/Felg/WalpaxW789.jpg En slags selskapskjole, liksom? Ante ikke at felger kunne inneholde "felger" også, altså den pynten frampå/imellom. Trodde faktisk de bare var en sånn liten smultring med bremseskiver inni, uten det stæsjet rundt. I stedet for å bytte ut hele felgen kan man da bare bytte hjulkapsel for å jukse litt? Er det poenget? 1 Lenke til kommentar
Persn Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Du syns ikke at du tenker for mye på dette nå? En felg er en felg og en hjulkapsel en hjulkapsel. Hvis noen tror at de er det samme så er det fordi de ikke veit hva de snakker om, eller så tror de at du ikke kan noe om det og prøver å forenkle ting litt for deg. Hovedpoenget med en hjulkapsel er vel gjerne for å pynte på stålfelger som vanligvis er ganske stygge, selv om jeg har hørt noen påstå at de skal beskytte mot skitt som hjulene tar opp under kjøring, har aldri merka selv at det funker noe bra. Lenke til kommentar
guyChed Skrevet 7. november 2011 Forfatter Del Skrevet 7. november 2011 Jeg tror jeg elsker deg nå, Persn. ALT ble suddenly mye klarere... Lenke til kommentar
Persn Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Da er det utrolig synd at jeg er heterofil Lenke til kommentar
rublings Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Dette kan forklares veldig enkelt: Aluminiumsfelg: Stålfelg: Alufelger er vanlig på de fleste nybiler, utenom de alle billigste eller laveste utstyrsnivå. I Sverige er det mer vanlig med stålfelger, til og med uten kapsler, enn i Norge. Alufelger er bedre med tanke på vekt, og dermed også kjøreegenskaper, og utseende. Kapsler er noe man kan kjøpe på bilxtra for 200kr for 4 stk, mens aluminiumsfelger ofte koster 4000kr og oppover for 4stk. Lenke til kommentar
guyChed Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Hva er poenget med de stålfelgene, ettersom de ser så jævlige ut? Hva er liksom poenget med å lage så stygge ting attpåtil med så svær vekt, fremfor å bare holde seg til alufelger? 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Lages det i det hele tatt stålfelger lenger? Lenke til kommentar
Timster Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Lages det i det hele tatt stålfelger lenger? Dessverre ja, det er standard på de fleste "billig" biler også. Personlig synes jeg det er galskap å kjøpe stålfelger når alufelger er så billig som det er. Lenke til kommentar
2DG Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 (endret) Er det en ting jeg ikke bryr meg om på en bil, så er det hvordan hjulene ser ut. Endret 10. november 2011 av 2DG Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå