Gå til innhold

Felger vs hjulkapsler?

guyChed

Anbefalte innlegg

Nå har tiden kommet der spade skal kalles spade, med riktig definisjon! Jeg har aldri forstått hvorfor folk kaller hjulkapsler, altså "dekslene" utenpå hjulene, for felger? Er ikke felgene den metallgreia BAK hjulkapselen, som driver hjulet rundt? Så når jeg ber om nye felger, ber jeg ikke da om nye aluminiumsdeksler, men nye sånne greier i midten... det er jo en VISS prisforskjell på disse.

Kan noen forklare meg forskjellen? Har ikke bil selv, så kan ikke gå ut og definere ting selv.. forklar så godt som mulig.

Endret av guyChed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man har en felg, rundt dette sitter det ett dekk, dette er hjulet på bilen. Om felgen er av stål og ikke aluminium er det vanlig å feste en hjulkapsel utenpå disse, gjerne for å gjøre utseende på bilen penere.

En hjulkapsel er billig, en stålfelg dyrere og en bra aluminiumsfelg enda dyrere

Skal man ha seg fete nye felger bytter man som regel ut innmaten med en aluminiusmfelg

Lenke til kommentar

Et hjul består av dekk og felg. Felgen kan være laget av forskjellige metaller. Er den laget av stål er det vanlig å skjule den bak et deksel, altså en hjulkapsel.

En hjulkapsel av foressten laget at plastikk og vil fungere veldig dårlig som felg.

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Aha! Hjulkapsler er altså bare en imitasjon av felger som den her? http://www.poleposition.no/bilder/Felg/WalpaxW789.jpg En slags selskapskjole, liksom?

Ante ikke at felger kunne inneholde "felger" også, altså den pynten frampå/imellom. Trodde faktisk de bare var en sånn liten smultring med bremseskiver inni, uten det stæsjet rundt. I stedet for å bytte ut hele felgen kan man da bare bytte hjulkapsel for å jukse litt? Er det poenget?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du syns ikke at du tenker for mye på dette nå? :) En felg er en felg og en hjulkapsel en hjulkapsel.

Hvis noen tror at de er det samme så er det fordi de ikke veit hva de snakker om, eller så tror de at du ikke kan noe om det og prøver å forenkle ting litt for deg.

Hovedpoenget med en hjulkapsel er vel gjerne for å pynte på stålfelger som vanligvis er ganske stygge, selv om jeg har hørt noen påstå at de skal beskytte mot skitt som hjulene tar opp under kjøring, har aldri merka selv at det funker noe bra.

Lenke til kommentar

Dette kan forklares veldig enkelt:

Aluminiumsfelg: oz_allerghlt_mgs_ci3_l.jpg

Stålfelg: 37276372.jpg

Alufelger er vanlig på de fleste nybiler, utenom de alle billigste eller laveste utstyrsnivå.

I Sverige er det mer vanlig med stålfelger, til og med uten kapsler, enn i Norge.

Alufelger er bedre med tanke på vekt, og dermed også kjøreegenskaper, og utseende. Kapsler er noe man kan kjøpe på bilxtra for 200kr for 4 stk, mens aluminiumsfelger ofte koster 4000kr og oppover for 4stk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...