Nickkk Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Heisann, jeg skal flytte til Hawaii til høsten og studere, for meg er det enkelt siden jeg bare trenger studentvisum. Men samboeren min jobber offshore i Norge og vil derfor pendle til og fra Hawaii for å reise på jobb. Dog et vanlig turistvisum kan bli problematisk siden tollerne kan stille spørsmål til at du reiser så mye ut og inn av landet. Finnet det noe form for visum som gir tillatelse til å bo i USA, men ikke jobbe? Eller rett og slett noe ala permanent turistvisum.... Lenke til kommentar
Nickkk Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Så lurte jeg også på om det er mulig å få trikset til et visum slik at man kan jobbe ved siden av skolen? Å jobbe på selve skolen er jo helt elendig betalt. har hørt noe om sesongarbeid i turistnæringen o.l, man kan søke om slikt visum selv om man har studentvisum fra før, eller enda bedre - få noe som gjør at man kan jobbe part time hele året elns? Lenke til kommentar
Litraphy Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Tror dette er et spørsmål som er bedre å rette mot den amerikanske ambassaden. Du får neppe et tilfredstillende svar her, og et som definitivt ikke er 100% korrekt. Men for å svare på litt av det du sier, så ja, grensevaktene vil nok til slutt stille spørsmål til hvorfor samboeren din reiser inn og ut av landet. I tillegg vil jeg se på det som tilnærmet umulig å få utstedt et visum for å bare "henge" i USA, for mangel på bedre ord. Igjen, ta kontakt med ambassaden for å få svar på det du ønsker å vite. Bedre å få et enkelt ja eller nei, istedenfor masse "det kan jo hende at kanskje..", her på forumet. http://norway.usembassy.gov/ http://norway.usembassy.gov/niv_faqs.html 21 30 85 40 (open 07:30 to 17:00 Monday-Friday) Lenke til kommentar
Litraphy Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Så lurte jeg også på om det er mulig å få trikset til et visum slik at man kan jobbe ved siden av skolen? Å jobbe på selve skolen er jo helt elendig betalt. har hørt noe om sesongarbeid i turistnæringen o.l, man kan søke om slikt visum selv om man har studentvisum fra før, eller enda bedre - få noe som gjør at man kan jobbe part time hele året elns? Jobbe på campus er såvidt jeg er bekjent det eneste alternativet. I tillegg er generelt triksing for å få i mellom fordeler en svært dårlig beslutning, da dette er noe det blir slått hardt ned på hvis det blir oppdaget. Husk det at en grensevakt kan når som helst bestemme seg for å sende hvem som helst rett ut av landet igjen med i beste fall karantene, og i verste fall permanent utestengelse fra USA og flyreisen tilbake på din bekostning. Lenke til kommentar
Nickkk Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Ja har hørt noe om det, men det skal jo være så ræva betalt? Så lurte jeg også på om man er nødt til å bo på campus eller om man kan velge? Ettersom jeg antar samboeren min ikke har lov til å bo på campus med meg så vi tenkte å leie en liten leilighet elns. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Er da mange som flakker over til USA rett som det er, uten annet enn Visa waiver. Men de kan forlange bevis på at en faktisk bor i Norge og evner å betale for seg. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Her var det mye feilinformasjon gitt. Man kan jobbe på studentvisum utenom campus etter ett år! Før det null, nada og niks utenom campus. MEN det er store restriksjoner innen hvor man kan jobbe.Som sagt anbefaler å sjekke dette nærmere med den amerikanske ambassaden. Og nei det er heller ikke slik at du må bo på campus. Er fullt mulig å leie en leilighet. Lenke til kommentar
Litraphy Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Antok at jeg selv ga feil informasjon angående campus. Dette er akkurat derfor jeg anbefalte å kontakte ambassaden. Så gjør det kloke og kontakt dem før jeg eller noen andre gir deg info som kan være feil. Lenke til kommentar
Luminos Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Er det ikke bare å si at kjæresten din rett og slett besøker deg fordi du studerer der? Vil grensevaktene se ned på noe sånt? Lenke til kommentar
Nickkk Skrevet 7. november 2011 Forfatter Del Skrevet 7. november 2011 Når det blir mer enn 2/3 av året så kan jeg forstå at de skuer en mistanke og grensevaktene der borte er jo mye strengere enn dem her hjemme... Lenke til kommentar
Chandon Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 (endret) Husk at det er begrensinger under visa waiver program også. Men sjekk med ambassaden, det er det beste. Til forskjell fra Schengen visum, så er det ingen minimum stay abroad etter at du har maks oppholdt deg opp til 90 dager i USA. Is there a limit to the number of times I may travel to the United States under the Visa Waiver Program in any given period of time? There is no limit to the number of times you may travel the United States under the Visa Waiver Program, and there is no minimum period of time you are required to remain outside the U.S. before returning. If you frequently travel to the United States for lengthy periods under the VWP, however, you should be prepared to demonstrate the purpose of your visit, that you intend to leave the U.S. within 90 days, and that you have sufficient funds to pay for your visit without working. If you are unable to do so, the Bureau of Customs and Border Protection may not be convinced that you are a bona fide visitor for business or tourism and deny your admission. Kilde: http://belgium.usembassy.gov/faq4/visa-waiver-program.html Endret 7. november 2011 av Chandon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå