Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klør ofte i hodebunnen

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sliter ofte med kløe i hodebunnen. Dette er spesielt ille etter at jeg har dusjet. Har prøvd å skifte sjampo. Jeg har ofte fettete hodebunn med et par urenheter/kviser. Kan dette ha noe med kløingen å gjøre?

I tillegg så har det seg sånn at hvis jeg begynner å klø meg på et sted, utvikler det seg til en intens kløe, og jeg klarer ikke å stoppe. Er det noen som opplever det samme som har noen råd? Klør meg ihjel

Postet av anonym: 893890e9cb46351ce21cc491e252c6ac

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du voks eller gelé til vanlig? Bruker du lue eller caps mye? Dersom du går med voks eller gelé i håret uten å dusje det vekk, kan det føre til kløing/ubehageligheter i hodebunnen.

Bruker man mye lue eller caps, "tetter man jo igjen toppen", og kan kanskje føre til kløing e.l.

Av egen erfaring, etter å ha brukt produkter i håret, har jeg begynt å klø og opplevd ubehagelig kløing jo mer man klør. Jeg har ca. 20cm langt hår nå, og går en del med lue, og det hender at jeg begynner å klø i hodebunnen slik du forklarer ovenfor.

Hvor ofte vasker du håret, og hvilken hårshampo bruker du? Jeg vil anbefale Head & Shoulders "Dry Scalp", eventuelt ta kontakt med lege eller frisør for å få tips og råd fra dem.

Lenke til kommentar

Gå til frisøren og be dei sjå korleis hovudbotn ser ut. Eg var tidlegare plaga med tørr hovudbotn, men etter eg gjekk over til ny type sjampo forsvant problemet. Har prøvd litt forskjellig etter anbefaling frå frisørar.

Har du mykje og tjukt hår? I så fall er det lurt å halda det kort og tynna det godt for å få luft ned.

Lenke til kommentar

Ikke gå med lue oftere enn du må, ikke er det bare dårlig for hodebunnen din og håret ditt, men det er dååårlig hygiene..

Hvis du drar til en frisør for å prøve ny shampoo så husk å bare bruke en biiitteliten del da deres shampoo er langt sterkere enn den du får i butikken, og det kan hende at de bare selger deg merket de blir betalt for å selge deg, ikke nødvendigvis det som passer deg best.. Det erfarte jeg ''the hard way'', og endte opp med kløe, flass og SÅR over hele hodebunnen.

Ellers burde du unngå å bruke masse crap i håret ditt ellers, og IKKE vask det hver dag da overdreven vasking kan føre til tørr og sår hodebunn og dårlig hår.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar! Jeg har langt, tynt hår, så det får nok luft! Bruker sjelden gelé og voks, så jeg skjønner virkelig ikke hva det kan være, får satse på sjampoen (skal prøve anbefalingen) :)

Men problemet med kløingen på resten av kroppen.. Når jeg klør mye får jeg helt rød hud og hvite striper der jeg har klødd. Kan det være at jeg reagerer på parfyme i skyllemiddel?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Igjen; Tusen takk for alle svar! Kjøpte meg mild sjampo i dag, så håper det virker! Men jeg vet ikke helt, for etter hver gang jeg kammer/ fletter/ holder på med håret, begynner det å klø, intenst. Det er ikke lus, men det er vel den eksemen noen av dere snakket om? Tror jeg skal dra til lege å sjekke :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...