Gå til innhold

Høy ping fra Loqal


Anbefalte innlegg

Heisann! Har i grunn irritert meg over dette en stund, men jeg opplever høy ping og delevis pakketap fra Loqal. Har laget et Powershell skript som pinger Loqal sin første ruter etter mitt. Fant denne ved hjelp av en tracert loqal.no i cmd. Skriptet lagrer alt over 20 ms i en tekstfil. Dvs tiden fra mitt hjemmenett til neste ruter. Er IT-drift student så jeg har god peiling på nettverk og infrastruktur. Først av alt så er jeg eneste person som er påkoblet for øyeblikket og jeg kjører ingen applikasjoner som krever intetnettforbindelse. Likevel opplever jeg at pingen er høy og da mener jeg ikke over 20 ms høy men opp til 100ms +.

 

Se link her for noen av resultatene jeg fikk da jeg kjørte skriptet.

 

Noen som har lignende problemer eller vet om jeg kan klare å overbevise loqal om å ta en titt på saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken type forbindelse er det vi snakker om? DSL?

 

En mulighet kan være at disse pingspikene er pakketap - dvs. pakker som blir tapt men likevel blir sendt riktig fordi de bare sendes på nytt (ergo forsinkelse). Det kan skje om signalkvaiteten er litt på grensen av hva det bør være, og det varierer litt opp og ned (ikke helt uvalig for dårlige eller lange kobberlinjer).

 

I så tilfelle så ser du ofte effekten forsterket om du pinger med full pakkestørrelse, ping serveradresse -t -l 1000

for eksempel.

 

Prøv med det og sjekk om det gir enda mer overdrevne problem-resultater. I så tilfelle er det som sagt ofte indikativt om et signal-relatert problem. Hvis ikke så kan det være mye forskjellig. Så lenge du vet at det ikke er trafikk på linjen mens du måler så kan det da være lurt å gi beskjed til ISP ja.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

er snakk om 20/1 ADSL ja.

 

Får et par timeouts, samt høyere ping fra tid til annen. Holder seg jevnt å stabilt for det meste, men kommer noen topper her å nå. Bor relativt sentralt i Trondheim der det er vanskelig å bytte gamle linjer så kan nok være signalstyrken.

Lenke til kommentar

Du kan ringe og be dem om å sette ned hastigheten for å se om det er noen endring. Hvis de har egne DSLAM'er bør det være fort gjort.

 

Dette er en mulig løsning dersom det faktisk er signalstyrken som dipper under der det må være for å sende 99,9% av pakkene riktig ja (og dermed unngå spikes). Jo lavere hastghet, jo større signalmargin (signal-til-støy desibel). Typisk standard er vel rundt 8Db, men hva linjen din faktisk trenger for å være helt stabil vil variere siden varisjonene av støy på linjen vil variere fra linje til linje. Min egen linje f.eks. er veldig gjevn tydeligvis for eksempel, ettersom jeg kan (etter mye testing) gå så lavt ned som 1-2desibel før ustabilitet begynner å intreffe for alvor. De fleste linjer vil tåle mer - og noen få kan trenge mer enn de 8desibel som vanligvis siktes inn mot som standard.

 

Men... jeg vilel som sagt først sjekket hvordan resultatene blir med store pakker. De akksetuerer som sagt ofte slike problemer dersom det er der feilen ligger. det KAN jo være noe helt annet som forårsaker problemet - slik som f.eks. at pipen fra sentralen til din ISP periodisk er overbelastet og at de bør utvide kapasiteten.

 

Etter å ha sjekket så forhør deg med din ISP. De har grafer og trafikk, samt mer detaljerte data over hvor høy margin signalet ditt har. De kan ofte også slå over hastigheten på linjen med et enkelt trykk (om de styrer DSLAMen selv og ikke bare leier). I så tilfelle så er det enkelt å f.eks. teste med halv hastighet og se om problemet da forsvinner helt. Hvis det gjør det så er det bare litt mer testing på forskjellige hastgheter som må til for å finne den optimale hastighet-til-stabilitet instillingen som du bør bruke, og til slutt kan abbonementet justeres til å gjenspeile disse nye instillingene som brukes slik at du ikke betaler for mer enn den hastigheten du faktisk kan få stabilt. (dette gjør ISPen normalt gratis i tilfeller av tekniske feil som dette selv om det ofte er gebyr for vilkårlige nedgraderinger av hastighet).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Problemet dukket opp da naboen også bestilte seg nett fra samme leverandør. Så Antar det kan være både støy å overbelastning, bor i samme bygård, som eies av en og samme person. Skal se om jeg kan få tatt turen til naboen å kjørt skriptet mitt på nettet dems også. Har vært i prat med Loqal tidligere om de kan gjøre noe med kvaliteten, den gang vi bestilte, så jeg antar de forsatt har muligheten.

 

Får i grunn bare høyere ms og mer pakketap med større ping pakker.

 

Takk for all hjelpen Stigma!

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

For de som ønsker skriptet jeg brukte, legger jeg det ved. Det er skrevet i Powershell så du må selv endre et par linjer. (hva du anser som høy ping, stien til der filen skal lagres, og ipen du pinger). Du kan finne første ipen ditt nett kontaker ved å kjøre en "tracert vg.no", innslaget etter ruteren din er ip du er på jakt etter.

 

For å kunne kjøre skriptet må du først sette Execution Policy i Powershell.

 

set-executionpolicy unrestricted

#Sett hva som skal telles som høy ping
[int]$lagg = 100
#Sti til fil
[string]$fil = "S:\pingtest.txt"

$pingSjekk = New-Object System.Net.NetworkInformation.Ping
while (!$host.ui.rawui.keyAvailable){
#Bytt ut ipen nedenfor for å teste mot ditt nett sin første linje.
[int]$test = $pingSjekk.Send("82.194.219.1") | Select-Object -ExpandProperty RoundtripTime
if ($test -gt $lagg )
{
$tid = Get-Date -Format HH:mm" "dd.MM.yyyy
$tilLog = "$tid Høy ping: $test" | Out-File $fil -Append
write-host "Høy ms" $test
}
else{write-host "Lav ms"$test}
}
$pingSjekk.Dispose()

Endret av Sprokket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...