tom waits for alice Skrevet 8. november 2011 Forfatter Del Skrevet 8. november 2011 Pray tell, hvilke telefoner ser du på? Jeg er enda mer forvirret enn da jeg startet. Så nå er det en bunke av dem. N9 og Lumia 800 er blant dem. Geir Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Pray tell, hvilke telefoner ser du på? Jeg er enda mer forvirret enn da jeg startet. Så nå er det en bunke av dem. N9 og Lumia 800 er blant dem. Geir Hadde det ikke vært mer spennende å prøve en windows telefon? Forskjellen fra ios er jo større om du velger windows enn om du velger android. Jeg vurdere i allefall å lure på fruen en windowstelefon neste gang hun skal bytte. Så får jeg testet, tror i allefall ikke at jeg får lurt på henne noen Android telefoner igjen Lenke til kommentar
Slai Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Min neste telefon blir nok WP8, om ikke Android tar helt av innen den tid . Hvis N9 ligger i siktet har du jo lagringsplassen sikret i allefall. 64gb holder en stund . Lenke til kommentar
Tom Ames Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 App store er vell det du kommer til og savne mest med og flytte til android, det fins gode apps til android, men apple vinner på spill. android på 3D wallpapers Stemmer dette hvis man ser, la oss si et år, frem i tid. Android er jo i en voldsom vekst i brukere og i utvalg av app'er. Tror det der er et poeng det ble spilt på for et par år siden og er ikke veldig reelt lenger. Forskjellen er ihvertfall på vei til å forsvinne. Før var det app'er til Iphone til veldig mye og Android var fraværende. Nå finnes stort sett begge alternativene. Lenke til kommentar
Slai Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 a recent study (of android users) found that 20 apps account for over 50% off ALL app usage and the top 50 apps account for almost 2/3 of all app usage time. Stemmer med min bruk iallefall uansett plattform. Tror du overlever. Lenke til kommentar
Stillesnakk Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Pray tell, hvilke telefoner ser du på? Jeg er enda mer forvirret enn da jeg startet. Så nå er det en bunke av dem. N9 og Lumia 800 er blant dem. Geir Jeg er delvis "i samme båt" som deg, med Mac, iPad og iPod. Men foreløpig ingen iPhone. Trodde Apple ville slippe en 4" nå i høst, men det skjedde som kjent ikke. Så jeg har utsatt kjøp av iPhone så lenge og vil gjerne utforske Android. Har synket adressebok og kalender med Gmail med andre telefoner (ikke smarttelefoner) tidligere. Har fungert bra inntil nå i sommer/høst. Så nå jeg er på utkikk etter en Android. Grei ytelse, relativt stor skjem og godt kamera til en noenlunde rimelig penge er det jeg ser etter. Og ser ut til å lande på SE Xperia Arc (muligens S) fra CDon. Kameraet kombinert med pris er i såfall det som gjør hovedutslaget for min del. Samt at Arc vil kunne oppdateres til ICS. Gjør regning med at synkinga mot Gmailkontoen går greit på android når det gjelder e-post/kalender, så får Dropbox ta seg av resten. Det ser ikke ut som om synking er et godt område når det gjelder SE/Mac den siste tida. Jeg er ørlite bekymret dersom ICS-oppdateringa ikke kan gjøres OTA, men det får jeg ta når den tid kommer. Er absolutt ikke laga slik at jeg vil kaste meg over rooting og roms og alskens skumle saker. Men SE ser ut til å være relativt vennlige på det området også om du er ute etter slikt. For min del er det greit å betale ca 2.600 for en Arc (vurderer en Arc S til ca 3.300) for det jeg gjør regning med blir en hyggelig Androidopplevelse (for en uten iPhoneerfaring). "En grei og rimelig Androidtelefon med potensiale" - har jeg landa på, det høres så flott ut. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Jeg er enda mer forvirret enn da jeg startet. Så nå er det en bunke av dem. N9 og Lumia 800 er blant dem. Geir Vet ikke om du har fått noen MeeGo-svar siden første side. Meego var (og er) tekonologisk og funksjonsmessig (allerede i dag, men ikke minst i fremtidig potensiale) den mest lovende platformen for mobile enheter. Ikke minst ønsket jeg den en strålende fremtid fordi det, i motsetning til Android og iOS i dag - uten at jeg har prøvd ICS enda - er i stand til å gjøre en tablet til noe mer enn en "leke" med noen nyttige apps som produktivitetsalibi. Vi snakker om et OS som lar enheten være akkurat like mye fullverdig pc som du, eller produsenten, ønsker. Men etter at Nokia fikk in sin nye trojanske hest - hups, unnskyld - eks-MS- toppsjef, og i all hovedsak droppet platformen, og intel deretter gjorde det samme og tok med seg embedded OS-satsningen sin over på et nytt prosjekt, har det nok ingen fremtid. Så du bør være forberedt på at det blir den siste telefonen du får med systemet, og at tilnærmet ingen offentlige institusjoner, ruteselskaper, komersielle aktører med info/tilbudsapper o.l. kommer til å komme til telefonen din. De eneste appene av den typen man får på N9 er gjerne laget av brukere som benytter seg av åpne API-er, men det er dessverre for sjelden disse er tigjengelig, og i tillegg er Norge et lite land = færre brukere med nødvendig tid, kunnskap og lyst til å utvikle slike apper. Tar forbehold om at jeg ikke har N), og at ståa kanskje ikke er fullt så ille. Lenke til kommentar
Tom Ames Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Jeg er enda mer forvirret enn da jeg startet. Så nå er det en bunke av dem. N9 og Lumia 800 er blant dem. Geir Men etter at Nokia fikk in sin nye trojanske hest - hups, unnskyld - eks-MS- toppsjef, og i all hovedsak droppet platformen, og intel deretter gjorde det samme og tok med seg embedded OS-satsningen sin over på et nytt prosjekt, har det nok ingen fremtid. Tar forbehold om at jeg ikke har N), og at ståa kanskje ikke er fullt så ille. Trenden til Nokia var vel særs dårlig lenge før de fikk ny sjef?... Tror de sovnet på vakt. Microsoft var også utrolig trege på avtrekkeren med oppdatert programvare for mobiler. Men Nokia med Windows mobil 7 og snart 8 kan bli bra. Har hatt Windows mobil tidligere og kan være villig til å prøve det igjen. Hvis de greier å få til gode og store skjermer... der har Nokia ligget etter lenge. Når det gjelder Apple, så har vi ikke hatt det i huset før for to uker siden, minstejenta fikk en Ipod touch (er vel samme som Iphone uten ringe mulighet) Så da har jeg fått testet Itunes og kjøpt app'er også. Teller på knappene om jeg skal kjøpe Ipad2 til fruen til jul. Hun ser selv på en Iphone hun vil ha. Jeg har bestilt meg en Galaxy Tab 10.1. Så når året er omme, så får familien sjans til å bli godt kjent med begge systemer. Er i utgansgpunktet skeptisk til Apple, men siden de har såpass populære produkter, så er gjerne grunnlaget til min skepsis ikke rettferdig. Jeg ser jo at både Apple, Android og Microsoft har endel positive ting ved seg og mener man bør være åpne for nye produkter og systemer. Men liker også filosofien "never change a winning team"... Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Trenden til Nokia var vel særs dårlig lenge før de fikk ny sjef?... Tror de sovnet på vakt. Microsoft var også utrolig trege på avtrekkeren med oppdatert programvare for mobiler. Men Nokia med Windows mobil 7 og snart 8 kan bli bra. Har hatt Windows mobil tidligere og kan være villig til å prøve det igjen. Hvis de greier å få til gode og store skjermer... der har Nokia ligget etter lenge. Trenden til Nokia hadde vørt svært dårlig, men var faktisk på vei oppover. Før MS-oppkjøpet regnet de med å lansere et mangfold av MeeGo-enheter i 2012. Byttet til WinPhone forlenget faktisk time to market for nyere toppmodeller, i stedet for å gjøre det motsatte. Og der MeeGo på flere områder er markedsledende, er ikke WinPhone markedledende på noe, bortsett kanskje fra innebygget exchange-integrasjon. Men det har Nokia fått til svært godt selv på Symbian i årevis. Microsoft trengte Nokia, fordi WinPhone var i ferd med å bli fullstendigt irrelvant på grunn av mangel på interesse fra produsenter. Det er nok ikke feil å si at Microsoft trengte Nokia ganske så desperat. Nokia derimot, hadde ikke behov for Microsft - men de hadde sannsynligvis bruk for de milliardene de fikk for å gå for WinPhone, ettersom det må være hovedgrunnen til at de svelget avtalen. For MS har det nok betalt seg allerede, i form av mye større interesse fra andre produsenter nå det er klart at det kommer WinPhones, og man ikke vil la Nokia få ta hele det markedet, uansett hvor stort eller lite det blir. MS har derimot ikke noe behov for at Nokia lykkes med WindowsPhone så lenge OSet får etablert seg, så det blir spennende å se hvor Nokia er om fire - skal de klare seg, må de nok greie seg på egenhånd. iPad2 er slett ike verst for pengene, men er som nevnt, et leketøy med nytteplikasjoner som alibi, og det i enda større grad enn Android-tablets - som til gjengjeld ikke er like morsomme å leke med enda, men det kommer nok i løpet av 2012. Skal hun kjøpe seg en iPhone vil hun jo få mulighet til å kjøpe et spill/program og ha det på beegge enheter også, i den grad utviklerne lar henne få lov. 1 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Jeg er enda mer forvirret enn da jeg startet. Så nå er det en bunke av dem. N9 og Lumia 800 er blant dem. Geir Men etter at Nokia fikk in sin nye trojanske hest - hups, unnskyld - eks-MS- toppsjef, og i all hovedsak droppet platformen, og intel deretter gjorde det samme og tok med seg embedded OS-satsningen sin over på et nytt prosjekt, har det nok ingen fremtid. Tar forbehold om at jeg ikke har N), og at ståa kanskje ikke er fullt så ille. Jeg ser jo at både Apple, Android og Microsoft har endel positive ting ved seg og mener man bør være åpne for nye produkter og systemer. Men liker også filosofien "never change a winning team"... Kan jeg bare spørre hva du legger i denne? 1 Lenke til kommentar
lasseoj Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 (endret) Stemmer dette hvis man ser, la oss si et år, frem i tid. Android er jo i en voldsom vekst i brukere og i utvalg av app'er. Tror det der er et poeng det ble spilt på for et par år siden og er ikke veldig reelt lenger. Forskjellen er ihvertfall på vei til å forsvinne. Før var det app'er til Iphone til veldig mye og Android var fraværende. Nå finnes stort sett begge alternativene. nå ønsker jeg ikke ha en stor diskusjon, men jeg har hele tiden siden market kom, hørt at hvis man bare venter et år. blir det bra. Endret 8. november 2011 av lasseoj Lenke til kommentar
Slai Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Wow. Alle poster som nevner meego over skriver som om N9 bruker MeeGo (intel-nokia open source MeeGo). Deeeette er helt feil. Meego Harmattan på N9 er en renamed version av Maemo6, og er IKKE MeeGo som blir forlatt for Tizen. De har samme navn (MeeGo vs Nokia N9s Meego Harmattan) så det blir jævlig mye forvirring der, veldig forståelig. Men nei, Nokia N9 kjører ikke samme OS som tablet/pc OSet MeeGo som Intel og Nokia jobbet sammen om, og som skal bli om til Tizen. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Wow. Alle poster som nevner meego over skriver som om N9 bruker MeeGo (intel-nokia open source MeeGo). Deeeette er helt feil. Meego Harmattan på N9 er en renamed version av Maemo6, og er IKKE MeeGo som blir forlatt for Tizen. De har samme navn (MeeGo vs Nokia N9s Meego Harmattan) så det blir jævlig mye forvirring der, veldig forståelig. Men nei, Nokia N9 kjører ikke samme OS som tablet/pc OSet MeeGo som Intel og Nokia jobbet sammen om, og som skal bli om til Tizen. Jeg tror du ser ting i et for perspektiv, og dermed går glipp av det store bildet (det som gir mening) Maemo og MeeGo var de facto samlet til et prosjekt. Det vil si at de var sammen om samme platform, samme brukeropplevelse, og skulle bygge et enhetlig OS. Det er riktig at Meego på N9 har en god del forskjellr fra de standardiserte image-releasene fra MeeGo, fordi Nokia allerede hadde mye av dette klart FØR de slo seg sammen med MeeGo, og at det derfor ikke er identiske OS. Men det har ingenting å si for noe som helst. Det sentrale er at Nokia gikk bort i fra Meego-samarbeidet, og at MeeGo derfor ikke hadde noen fremtid. Hadde ikke det skjedd hadde MeeGo på N9 blitt "enda mer MeeGo" med oppdateringer, og fremtidige produkter fra Nokia og andre hadde liknet enda mer på standard MeeGo. Men hvilken kjerne som ligger i bunn har egentlig ingenting å si så lenge kompabiliteten på brukerflatenivået er der, og det er den på N9 og standard MeeGo, de bruker begge MeeGo handset UX. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Jeg vil vite om folk - spesielt Android-brukere - tror jeg ville bli fornøyd eller frustrert av å bytte ut min iPhone (en 3GS) med en splitter ny Adroid-telefon istedet for en iPhone 4S. Jeg tror du kommer til å bli veldig frustrert i starten, men fornøyd etterhvert. Bytte av teknologi innebærer alltid en læringskurve, og læringskurven innebærer alltid en viss mengde frustrasjon. 1 Lenke til kommentar
Slai Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 det har da litt å si for noe som helst, hvis folk feilaktig tror meego ikke lengre blir støttet på n9, vil jeg si. Lenke til kommentar
Tom Ames Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 (endret) Kan jeg bare spørre hva du legger i denne? At jeg skjønner at trådstarter er litt skeptisk til å skifte fra Apple, da det fungerer bra. Han er jo fornøyd - derav "never change a winning team". Endret 9. november 2011 av cyclo Fjernet unødvendig sitat Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 (endret) Jeg tror du kommer til å bli veldig frustrert i starten, men fornøyd etterhvert. Bytte av teknologi innebærer alltid en læringskurve, og læringskurven innebærer alltid en viss mengde frustrasjon. Jeg ser den. Nå har jeg litt erfaring i å bytte ting, det følger av et langt liv. Jeg byttet i sin tid fra Mac til Windows, (rundt 1994) og senere tilbake til OSX. Jeg lot meg ikke frustrere så veldig noen av gangene, men lærte meg å leve med fordeler og ulemper. En litt annen opplevelse har jeg for eksempel med gitarer. Jeg har hatt nær 20 stykker til sammen opp gjennom årene, kjøpt og solgt for å finne den ideelle gitar. De siste årene har den egentlig hengt på veggen. Jeg har kjøpt noen fantastiske - og relativt kostbare gitarer - disse årene, men vender tilbake til den samme. Den føles så riktig for mine hender. Den samme følelsen av å være skapt for meg (det var den bokstavelig talt, den var custombygget) får jeg neppe av elektronikk og software, med mindre det er software jeg skriver selv. Nå er et åpenbart en forskjell på å velge en av flere gitarer på veggen og det å venne seg til noe når man bare har den ene. Det kunne vært morsomt å ha både en Android-telefon og en iPhone (med tvilling-SIM) og se hvilken man faktisk brukte. (Måtte gitt Android noen uker med tilvenning først da.) det har da litt å si for noe som helst, hvis folk feilaktig tror meego ikke lengre blir støttet på n9, vil jeg si. Det er helt greit å påpeke, synes jeg. Så lenge ikke dette sidesporet kaprer tråden, er all slik informasjon av det gode når jeg skal velge. At jeg skjønner at trådstarter er litt skeptisk til å skifte fra Apple, da det fungerer bra. Han er jo fornøyd - derav "never change a winning team". Ja, du har helt rett. Ting fungerer i grunnen ganske strålende. Det er nysjerrighet og ikke nød som får meg til å ville se på alternativene. Geir Endret 9. november 2011 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 (endret) "never change a winning team". Det var det jeg tenkte meg, og jeg holder meg ofte til den selv, fordi jeg er et "vanemenneske" når det kommer til dette med duppedingser Endret 9. november 2011 av Pluggen Lenke til kommentar
Slai Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Er lett å være et winning team når det bare er ett lag på banen da. Derfor tror jeg det er greit å prøve noe annet i ny og ne. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 det har da litt å si for noe som helst, hvis folk feilaktig tror meego ikke lengre blir støttet på n9, vil jeg si. Det som har noe å si er at MeeGo er en døende plattform, uansett hvor mange oppdateringer N9 måtte få. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå