Gå til innhold

Er jeg låst til Apple?


Anbefalte innlegg

Jeg synes det var mange gode, utfyllende svar her.

 

Men jeg vil også bidra litt. :innocent:

 

Den eneste virkelige måten du kan være "fastlåst" til iPhone er hvis du har kjøpt deg ekstrautstyr, som f.eks. musikkanlegg eller lignende med iPhone-docking. Det er ting som det kan bli vanskelig å bruke sammen med andre mobiltelefoner. Jeg har iallefall ikke sett noen adapter for å kunne bruke en slik docking med andre modeller, men nå har jeg heller ikke brukt mye tid å på finne dette.

 

Og som flere skriver her, bør det ikke by på problemer med tanke på synking og overføring av musikk osv. Det eneste å merke seg er at iPhone bruker micro-sim, mens Samsung/HTC osv bruker vanlig simkort. Det finnes vel adapter for å få micro-sim til å passe i vanlig simkort-plass, men det koster jo heller ikke noe å få tilsendt nytt simkort fra din operatør.

 

God tråd dette med mye god informasjon!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg kommer det an på hvilke programmer jeg har kjøpt. Jeg har også "snust" litt på å kjøpe SGSII for under 3000kr, men jeg får ikke overført "apps" jeg har kjøpt i App Store. (Kjøpte TomTom for 549,-!). Så jeg føler meg låst av den grunn.

 

På en annen side sies det jo at iOS er bedre med tanke på sikkerhet. Jeg har en del ting som jeg ikke vil at andre skal få tak i, så for meg blir det nok en iPhone neste gang også, på godt og vondt.

Lenke til kommentar

Iphone er enkelt, kvalitet, kamera og app store

 

SGS2 er mere åpen, billig, skjerm og hardware

 

Det er disse to jeg ser som de store positive forskjellene mellom telefonene. Det er litt mere personlig om du liker en såppas stor mobil / skjerm, hær kommer fordeler og ulemper. du kan styre begge telefonene med en hånd. selv om det er ergonomisk enklere og gjøre det med iPhone. pluss at SGS2en blir mye større med tanke på at du er vant med iPhone.

 

det er også ulemper med at OSet er mere åpent, men for det meste er det positivt. hardware er vell så som så, den er vell litt raskere men det har ikke så mye og si at du burde verdsette dette, men det er helt personlig.

 

så er det noen som synes android er en kopi av iOS, og ikke ønsker og støtte samsung / google, Det er også helt personlig.

 

App store er vell det du kommer til og savne mest med og flytte til android, det fins gode apps til android, men apple vinner på spill. android på 3D wallpapers :)

 

men på android har du widgets og launchers som kan forandre mye på telefonen. Disse er mest for looken på telefonen, men kan også gjøre saker og ting.

 

jeg ville gått med android hvis vet at du ikke kommer til og savne de sterke sider med iPhone. hvis ikke tror jeg du skal beholde den du har eller kjøpe 4s

Lenke til kommentar

Ta skrittet helt ut og gå for Galaxy Nexus imo. Ren Android uten bloat og forsinkelser fra telefonprodusenters side. Om du er over gjennomsnittet interessert i å fikle med telefonen og prøve ut ulike custom ROMs o.l, kan jeg med rimelig stor sikkerhet si at Galaxy Nexus kommer til å få ett av de (om ikke det) største og beste utviklermiljø rundt seg.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Gammel post, eller.. eldre. Men uansett. Siden du sier du ser etter en mellomløsning... Hvorfor ikke ta noe mindre, billigere, eldre? Galaxy Ace, klarer du se rundt den dårligere ytelsen, bare TENKE deg hva en mobil med en ekstra kjerne og 400mhz mer CPU kan klare av, så er du godt i mål med det.

Det er selvsagt en mulighet. Men denne mellomløsningen skal jo helst gi mersmak.

 

Den eneste virkelige måten du kan være "fastlåst" til iPhone er hvis du har kjøpt deg ekstrautstyr, som f.eks. musikkanlegg eller lignende med iPhone-docking. Det er ting som det kan bli vanskelig å bruke sammen med andre mobiltelefoner. Jeg har iallefall ikke sett noen adapter for å kunne bruke en slik docking med andre modeller, men nå har jeg heller ikke brukt mye tid å på finne dette.

Jeg har heldigvis ikke mye slike nei. Klarer meg med USB-iPhone-kabler, og de er ikke så dyre og erstatte. Jeg bestilte faktisk et adapter til bilen, men når det kom så fikk jeg det ikke til å virke som det skulle, så jeg leverte det tilbake og fikk pengene igjen. Jeg har USB-inngang for musikkspiller der også, så det er like greit.

 

For meg kommer det an på hvilke programmer jeg har kjøpt. Jeg har også "snust" litt på å kjøpe SGSII for under 3000kr, men jeg får ikke overført "apps" jeg har kjøpt i App Store. (Kjøpte TomTom for 549,-!). Så jeg føler meg låst av den grunn.

Har ingen veldig dyre programmer på iPhone, de mer avanaserte bruker jeg stort sett på iPad, og den skal jeg uansett beholde enn så lenge.

 

På en annen side sies det jo at iOS er bedre med tanke på sikkerhet. Jeg har en del ting som jeg ikke vil at andre skal få tak i, så for meg blir det nok en iPhone neste gang også, på godt og vondt.

Det vil nok være en del av vurderingen etterhvert.

 

Det er selvfølgelig enklere for deg om du holder deg til Apple..men,tror heller ikke du ville blitt fryktelig skuffet:)

Det tror ikke jeg heller. Jeg er egentlig ikke så fryktelig kravstor. Det er "bare" en telefon og musikkespiller, og handig dings for meldinger, avtaler og litt browsing. Og kanskje litt knipsing, hvis jeg kjøper en med brukbart kamera.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det kommer an på hva lykke er for deg i denne sammenhengen vil jeg si.

:cool:

 

Tenkte bare det kunne være gøy å ha prøvd Android en stund også, så har jeg en bedre forutsetning for å velge i fremtiden. Og så ser en hvit S2 ganske lekker ut...

 

Geir :)

 

Du burde hvertfall få med deg Android 4.0. Det er en stor oppgradering i forhold til de fleste andre. En god del ting er tenkt i gjennom og lagd på nytt, og det har blitt mye lettere å bruke. Akkurat som folk sier iOS er lett, så vil google gjøre Android lettere, og de har funnet opp en god del smarte funksjoner, og en del brukervenlige apps, som f. eks datakontroll, der du kan styre hvilke apss som får bruke data uten tillatelse, om de bare får lov å bruke via Wi-Fi, sett varsel på hvor mye du bruker, og sette grense.

Lenke til kommentar

så er det noen som synes android er en kopi av iOS, og ikke ønsker og støtte samsung / google, Det er også helt personlig.

Jeg er markedsliberalist, og har ikke noe imot konkurranse. Jeg synes Samsung kopierer Apple, og jeg synes egentlig det er greit.

 

Så er jeg ikke helt uten prinsipper og idealer, men jeg har såpass kjenskap til disse firmaene at jeg ikke får mye bedre samvittighet om jeg støtter Samsung og Google enn Apple, eller Microsoft for den saks skyld.

 

App store er vell det du kommer til og savne mest med og flytte til android, det fins gode apps til android, men apple vinner på spill. android på 3D wallpapers :)

Nå er verken spill eller wallpapers det viktigste for meg på en telefon...

 

jeg ville gått med android hvis vet at du ikke kommer til og savne de sterke sider med iPhone. hvis ikke tror jeg du skal beholde den du har eller kjøpe 4s

Problemet er jo at jeg ikke vet. ;)

 

Både appletv og itunes/store er jo fine løsninger, flott og enkelt for de som liker å betale for tjenester og media. Hvis du er av den typen som liker å gi fra deg pengene dine er du nok ganske låst til Apple ;)

Jeg liker å betale for ting som er av verdi for meg, i den tror at folk vil betale meg for ting som er av verdi for dem. Det er et ideologisk synspunkt. Jeg har mer enn en gang i livet hvert den som ikke fikk betalt, og det var ikke spesielt gøy. Om det er en fornuftig ideologi eller om det er å "gi fra deg pengene dine" kan vi diskutere et annet sted.

 

Ta skrittet helt ut og gå for Galaxy Nexus imo. Ren Android uten bloat og forsinkelser fra telefonprodusenters side.

Skal ta en titt på den igjen. Takk for forslaget. Edit: Siden den er utsatt litt kan det hende det blir for lenge å vente...

 

Om du er over gjennomsnittet interessert i å fikle med telefonen og prøve ut ulike custom ROMs o.l, kan jeg med rimelig stor sikkerhet si at Galaxy Nexus kommer til å få ett av de (om ikke det) største og beste utviklermiljø rundt seg.

Vel jeg er utvikler av fag og det er ikke utenkelig at jeg skal lage mobilapps i fremtiden. Hvilken plattform er litt mer usikkert. Jeg er alt medlem av Apples Developer Program, og ser gjerne på Android også. Pluss at det ser ut til at det ligger Windows-utvikling (C# og .net) i kortene i nær framtid...

 

Så var det å komme opp med den store app-ideen da, den som folk trenger og som ikke finnes i ørten versjoner fra før...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Du burde hvertfall få med deg Android 4.0. Det er en stor oppgradering i forhold til de fleste andre.

Det er et viktig moment. Nå begynner det jo å bli klart hvilke eksisterende telefoner som vil bli oppgradert, så jeg kan ta med det i beregningen når jeg velger.

 

Eller jeg kan holde meg til min gamle 3GS, der har jeg fått siste versjon av iOS. Untatt Siri... :(

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Jeg har selv vært i dine sko og prøvd meg på Androidtelefoner innimellom. Jeg synes det alltid er deilig når jeg får tak i en iPhone igjen, for jeg synes alt bare funker slik det skal uten at jeg må konfigurere noe som helst. Du får til det meste på en Androitelefon også, men det er litt mer knoting.

 

Uansett hvilken du kjøper vil det alltid komme en "bedre" telefon. Men "bedre" for andre behøver ikke bety bedre for deg. Jeg har testet det meste, og er nå tilbake på en iPhone 4S. Tror jeg har lært leksa mi nå og blir der....

Lenke til kommentar

Å multitaske vel :p ?

 

Neida, basically å kunne svippe mellom apps lett og greit og ha en enkel måte å se om nettsider er ferdiglastede enkelt og greit. Si hvis jeg har ei nettside oppe og kopierer en tekst, så svippe raskt over til notepad og lime inn, kopiere tekst fra notepaden og inn i SMS, deretter til en IM samtale, over til en forumpost jeg skriver for å lime inn der, og få alt sendt, alt enkelt kjapt og greit.

 

Feks på android var det vel "hold inne menyknappen en stund, se apps som har vært åpnet i det siste, velg app, utfør funksjon, hold menyknappen en stund igjen" osv. Og der fikk man også bare sett ikoner av hvilke apps som var i bakgrunnen/fryst, ikke et live vindu som fortalte deg statusen av hva som foregikk.

 

Feks å kunne spille av en film, svippe til multitasking for å se om det har kommet flere svar i IMsessionen din med en venninne siden sist du sjekket, tilbake til filmen igjen uten å åpne IMappen/Messaging igjen.

 

Slike ting antar jeg :) . Vanskelig å forklare merker jeg :o

Lenke til kommentar

Hehe ser den. Jeg klarte meg fint på N8 feks og SGS2, men siden maemo5 har jeg alltid savnet den enkle kjappe multitaskingen og appswitchingen jeg finner forbedret i maemo6/meego harmattan. Har vel ikke mye med travelt å gjøre, men mer med... nei muligens litt med travelt å gjøre. Leser feks veldig mye ebøker på mobilen for tiden, og ikke alltid jeg har så god tid å sjekke forum og diverse mens jeg har lunchpause på jobb, og slikt. Har kanskje litt med travelt å gjøre. Men føler likevel kanskje det har mest med enkelhet å gjøre... hm.

 

Nei jeg tror jeg lander på effektivitet og enkelhet over "travelhet" :p .

Endret av Slai
Lenke til kommentar

For meg kommer det an på hvilke programmer jeg har kjøpt. Jeg har også "snust" litt på å kjøpe SGSII for under 3000kr, men jeg får ikke overført "apps" jeg har kjøpt i App Store. (Kjøpte TomTom for 549,-!). Så jeg føler meg låst av den grunn.

 

På en annen side sies det jo at iOS er bedre med tanke på sikkerhet. Jeg har en del ting som jeg ikke vil at andre skal få tak i, så for meg blir det nok en iPhone neste gang også, på godt og vondt.

 

Hvordan kan det å ha kjøpt en app til 549 kr gjøre at du er låst til en telefon? Det er ikke mer enn en bedre middag, det man legger igjen på en pub en lørdag eller en halv tank bensin. Har du lyst på SGSII så løp og kjøp. :new_woot:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmmm... Jeg ser at en del av telefonene jeg titter på bare kommer i 16GB-versjoner, og det uten ekstrakort-plasser. Det betyr at jeg må begynne å velge hva jeg vil ha med meg av musikk om jeg også skal ha plass til andre ting. Jeg er blitt litt bortskjemt av min 3gs med 32GB, og lurer på hvorfor de andre produsentene ikke tilbyr det på splitter nye supertelefoner...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Men er nok litt mer låst nå med de flotte løsningene jeg nå har med appletv2, ipad 2 og iPhone.

Både appletv og itunes/store er jo fine løsninger, flott og enkelt for de som liker å betale for tjenester og media. Hvis du er av den typen som liker å gi fra deg pengene dine er du nok ganske låst til Apple ;)

 

Flott å betale. Selv synes jeg tjenester som Spotify er genialt. Skulle ønske Netflix osv fungerte i norge. Så foreløpig så får jeg holde meg til å laste ned fra torrent siden, i allefall til de skjønner at TV er døende, dagens generasjoner vil se seriene sine akkurat når de vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...