Gå til innhold

Er jeg låst til Apple?


Anbefalte innlegg

+1 fra meg der Bjarnemann :)

Kjempebra skrevet!

 

Ellers så er det jo verdt og nevne at jeg er lite datakyndig, og skjønte svært lite av dette med konvertering, DropBox, osv., så jeg blir nok værende med "det enkle" sånn sett, der jeg bare har iCloud jeg må forholde meg til..

Kjørte iOS5-update sjøl, satte opp iColud sjøl, men igjen, alt blir tydelig forklart, noe jeg som "dum", setter stor pris på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utover å ha fiklet litt her og der har jeg veldig lite med båe iPhone og Mac. Men av det jeg har sett burde det ikke medføre for mye hodebry å bytte over. Som nevnt over finnes det allerede løsninger for å synkronisere både kalender og kontakter på tvers av platformer, og bilder burde ikke være noe problem. Til filer generelt kan du jo feks bruke Dropbox.

 

Ellers tror jeg ikke at du vil klø deg noe særlig mer i hodet om du bytter fra iPhone til Android, enn de gangene du for eksempel byttet fra SE til Nokia, eller første gangen du tok i bruk en iPhone for den saks skyld. Ellers er det jo som Open Source nevner et ganske godt økosystem Apple har fått seg, og som det virker som du har innrettet deg ganske godt i. Skal du først bytte og rive deg løs fra det ville det kanskje vært hensiktsmessig å vurdere en litt mer oppdatert telefon enn SGS2? Jeg har den selv, og er superfornøyd, men skal man bytte nå kan man jo ta en titt på Galaxy Nexus for eksempel som kommer snart. Fordelen der er at du slipper å gå ned i skarphet på skjermen. SGS2 har for all del en veldig god skjerm, men holder du den ved siden av en iPhone ser du tydelig hvilken skjerm som er skarpest av de to.

 

Selv har jeg brukt Android i et par år nå og er storfornøyd, og vil selvfølgelig anbefale det til andre også. Men iPhone er også bra, og om både telefonen og systemet rundt tilfredstiller alle dine behov ville jeg tenkt meg om ganske grundig før jeg brukte flere tusen, og noen timer med konvertering og synkronisering på bytte av telefon.

 

Om du føler at dine behov blir ivaretatt av iPhone 4, vent heller på femmern. 4s er tross alt ikke verdens største oppgradering, med mindre du spiller veldig mye, eller er avhengig av et veldig godt mobilkamera.

 

:)

Vel, for det meste godt skrevet.

 

Men jeg må gi noen argumenter her uansett.

 

Om man ikke klarer å komme seg ut av Apple sirkelen, så kan man sitte i et problem senere. Så det jeg ville ha gjort, er å gå over til Android hvor alt er mye enklere og se hvordan det er. Nå sier jeg ikke at overgangen blir helt enkelt da, men har man kommet deg over dette, så er jeg rimelig sikker på at man vil føle seg MYYYYYE mere fri og man vil jo også ha full kontroll over sin egen mobil som jeg vet alle her inne er enig i at er MEGET bra.

 

Med en Samsung Galaxy S II, så er man aldri avhengig av å måtte bruke noe program som iTunes for å føre over musikk, filmer eller bilder osv. Man trenger aldri å tenke på tanken at man må konvertere filmene man vil ha over til telefonen bare for å ta noen eksempler.

 

Dette kan man unngå fullstendig med at Samsung Galaxy S II støtter det meste av film og musikk formater out of the box, og kan bare koble den til PC'en med en hvilken som helst USB-kabel som da har en micro-USB plugg og bruke telefonen som en ekstern harddisk hvor man bare kan dra over filer til telefonen og kopiere det rett over uten noen form for bryderi for så å bare spille av disse filmene og musikken rett i fra telefonen. De fleste kameaer og slike ting i dag bruker jo en slik kabel i dag, så man finner jo disse kablene overalt.

 

Man kan installere spill og programmer på din måte. Om man vil bruke Android Market, så går det fint. Vil du laste ned programmer og spill rett i fra internett og lagre APK filene på minnet på telefonen, så kan man det også for så å installere APK filene rett i fra minnet der man har lagret APK filene. Man kan også gå inn på Android Market via web siden til Android Market og installere spill og programmer med 2 klikk over the air til telefonen.

 

Eller for å si det kort, alt blir mye enklere i bruk og er ganske fri til å bestemme over hvordan du vil bruke mobilen om du har kommet deg over denne overgangen.

 

Selvfølgelig har man jo noen fordeler med at man har en MacBook / iMac eller noe sånt hvor alt av synkronisering funker bra. Men som jeg sier, alt blir bare mye enklere når man har kommet deg over Android fjellet når du skal gå nedover i alle bakkene mot Android byen hvor man ikke trenger noen ting for å synkronisere ting og tang. For man trenger ikke å synkronisere en Android mobil med noe som helst for å kunne bruke den 100% fullt ut :thumbup:

 

Så jeg anbefaler OP'en å prøve ut Android (Samsung Galaxy S II i dette tilfellet) og se selv hvordan det går. Går det fint, så må jeg jo si velkommen til en fantastisk mobil verden hvor alt bare er så mye enklere i det daglige liv.

 

Om det går dårlig, så har OP'en i det minste noe å gå tilbake til.

 

Så jeg ser ikke minuset med å prøve ut Android. Så jeg vil si 'go for it'.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Snip...

Takk for godt svar. Joda Nexus er et alternativ, selv om jeg er usikker på designet. Jeg synes faktisk mer om rette linjer som rammer for buede elementer. Nokia N9 er et pent og stilrent eksempel. Den rektangulære formen med avrundede sider og buet skjerm liker jeg.

 

Men den blir vel en del dyrere enn SGS2, og gir dermed ikke den samme prisfordelen. Jeg har 3GS nå, så jeg ha allerede hoppet over en generasjon. Så tanken var å kjøpen noe som kan gi meg et forhåpentlig godt inntrykk av Android samtidig som jeg ikke har kastet bort så mange kroner om jeg angrer og bytter tilbake til Apple når iPhone 5 kommer.

 

Snip...

Takk til deg også. Det var nettop det jeg tenkte, å gi Android en sjans. Det må være en telefon som viser Android fra sin beste side, samtidig som det helst ikke bør koste skjorta siden det kan hende jeg bytter tilbake.

 

Mine bekjente står faktisk over 4s og venter på neste. Du som har 3Gs sitter i litt andre sko da..

Ja, jeg lurer på å stå over 4s jeg også, selv om jeg "bare" har 3gs. Neste gang jeg skal ha noe nytt skal det være neste generasjonsteknologi. I mellomtiden kan et Android-gjestespill være tingen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Selv er jeg veldig fornøyd med Apple og deres samkjøringer, så det er et pluss for min del :)

 

Det er som Open-Source sier, man må veie fordeler opp mot ulemper, og hvis du er godt fornøyd med Apple, hvorfor prøve noe nytt (og kanskje fremmed) med den risikoen ved å bli skuffa? :)

Du setter spørsmålstegn ved hvorfor man skal velge noe nytt når man er fornøyd med det man har. Hvordan vet man da at man ikke går glipp av noe enda bedre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man er GODT fornøyd, så ser ikke jeg noen grunn til å bytte det ut til noe man ikke har vært borti, men så er jeg lite teknisk anlagt sånn sett da, så for meg blir det litt bryderi å måtte lære å "gå" på nytt om du skjønner :)

Jeg var en gang i tiden GODT fornøyd med Windows Mobile 6 på min gamle Sony Ericsson XPERIA X1 mobil (som jeg enda har). Men jeg var godt fornøyd til jeg hadde prøvd Android på Sony Ericsson XPERIA X10 (som jeg har eid og så solgt senere for å kunne kjøpe Samsung Galaxy S II). Da var det gjort.

 

Så selv om man er fornøyd med en mobil, så vet man aldri om man kan bli ENDA mere fornøyd med noe annet.

 

Og nei, det er ikke så vanskelig å lære seg Android som at man må på en måte 'lære seg å gå' på nytt igjen. Kan du iPhone, så kan man Android, punktum.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Mtp. at du får en Galaxy S2 til 3000kr på siba(om et gjelder enda?)så ville jeg absolutt slått til. Android har modnet seg og står ikke tilbake for IOS lenger. Når i tillegg Galaxy S2 er i toppen(sammen med Galaxy Note og 4s) av hva man får på mobilfronten så er det et godt valg!

 

Ellers vil jeg si at å bytte ene eller andre veien ikke burde være noe problem for en normal person. Det er tross alt bare mobiltelefoner vi snakker om her og de mest avanserte funksjoner er ikke avanserte engang. Å snakke om å tilvenne seg burde ta toppen et par dager :)

Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar

Jeg kan trygt anbefale deg Android, men tror du gjør smart i å vente til det kommer noen telefoner som lanseres med Ice cream sandwich som er på vei inn i markedet nå om kort tid. Få deg en telefon som lanseres med dette operativsystemet da mange Android telefoner ikke får med seg alle de store oppdateringene (og du derfor kanskje går glipp av neste storoppdatering selv om du får Ice cream sandwich i denne omgang).

 

Når det gjelder musikk så har jeg selv brukt en amerikansk proxy for å logge på google music beta en gang og så brukt denne med norsk ip-adresse som vanlig for å få tilgang. Musikkmessig fungerer denne tjenesten veldig bra med offline tilgjengelighet og streaming av egen musikksamling. Pr i dag kan du lagre 20 000 spor gratis i nettskyen. Google konverterer formater til MP3, du må sjekke opp i dette litt nærmere.

 

Alt av sosiale medier, e-post, kontakter og den slags fungerer helt perfekt på Android.

 

Hvis du skal velge en enhet med Android anbefaler jeg deg å bruke Gmail og følge litt med på google sine tjenester da du vil få mye ut av opplevelsen om du gjør dette. iOS er kanskje låst til det Steve Jobs mener du skal bruke det til, selv om Android ikke er det på akkurat samme måte har jeg sittet med en følelse av at Google sine tjenester er det som fungerer absolutt best på disse telefonene. Dette gjør ikke noe for meg da jeg ikke har de store utfordringene med å bruke deres tjenester.

 

Jeg har brukt Nexus S, Nexus One, Sony Ericsson X10 Mini med Android. Syntes skjermene begynner å bli alt for store på "premium" mobiltelefoner og har ikke falt for Samsung Galaxy S2, men det er en veldig tynn telefon. Min neste blir en iPhone 4S. Lykke til!

Lenke til kommentar
Hvis du skal velge en enhet med Android anbefaler jeg deg å bruke Gmail og følge litt med på google sine tjenester da du vil få mye ut av opplevelsen om du gjør dette. iOS er kanskje låst til det Steve Jobs mener du skal bruke det til, selv om Android ikke er det på akkurat samme måte har jeg sittet med en følelse av at Google sine tjenester er det som fungerer absolutt best på disse telefonene. Dette gjør ikke noe for meg da jeg ikke har de store utfordringene med å bruke deres tjenester.

 

Kan du utdype litt her? Hvorfor bør man bruke Gmail, og på hvilken måte er Googles egne tjenester best egnet til Android? Hvilke tjenester er det i så fall snakk om?

 

Jeg spør ut av genuin nysgjerrighet her, ikke for å starte noen iOS/Android-krangel. Jeg vurderer nemlig sterkt å kjøpe Android neste gang jeg skal ha ny telefon, men jeg blir litt urolig når jeg ser slike kommentarer. Personlig er jeg veldig lite interessert i å bruke Gmail. :ph34r:

Lenke til kommentar

Sjølv er eg veldig glad i Android, men det har mykje med friheten man har til å fikse på ting sjølv, gjere det til ein personleg mobil osv. Eit vilketsomhelst Apple produkt er lett gjennkjenneleg, du veit nøyaktig kva du får, og alle ser heilt like ut ( Innen samme sjanger og generasjon. )

 

Om du er av typen som kan like å trikse litt fram og tilbake, er glad i å ha ein mobil som du verkeleg kan spesialisere til ditt eige behov, så ville eg definitift prøvd å bytte til Android. Man har rett og slett ekstremt mangen alternativ til korleis telefonen skal sjå ut, at man verkeleg føler at den er din eigen, og ikkje eit generisk produkt som utgiveren har bestemt for deg korleis skal vere. ( Ikkje at Apple har dårleg design, for all del, men om du plukker opp to forskjellige iPhones og ser på korleis den er satt opp er sjangsen stor for at du ikkje ser forskjell. Om du gjer det samme med to android telefonar kan dei også sjå heilt like ut, men dei kan samtidig vere totalt forskjellige, man har friheten til å velge sjølv. Anbefaler å ta ein titt innom denne tråden, her kan du sjå mangen gode eksempler på diverse lock og homescreens i Android.

 

Nå må ein heller ikkje misforstå til den grad at ein trur at ein MÅ styre mykje med ein android telefon til å få den til å fungere i det heile. Ein kan sjølvsagt ikkje forandre på noko, og vere nøgd med det, men som sagt, friheten til å velge utsende er eit ganske stort pluss for min del iallefall.

 

Sjølv har eg tenkt å gå til anskaffelse av ein Motorola Razr ( Den ligger i prisguide, telefonen vil også få Ice Cream Sandwich i løpet av nyåret i følge Motorola ), som kjem til salgs om ca. tre dagar om eg har forstått det rett. Sjølv likar eg veldig godt designet på denne mobilen, sjølv om dette sjølvsagt er veldig subjektivt.

 

Uansett kas valg du skulle gjer, vil du få ein knallgod mobil som fungerer veldig bra. Begge OS har sine kvalitetar. Lykke til! ;)

Endret av gholie
Lenke til kommentar

Personlig er jeg veldig lite interessert i å bruke Gmail. :ph34r:

 

Og det trenger du heller ikke. Jeg har brukt en Android-telefon i over 1 år nå, og eneste grunnen til at jeg i det hele tatt har en Google-konto er for å kunne laste ned applikasjoner fra Market.

Bruker den overhodet ikke til noe annet, og har aldri heller sett noe behov for det.

Lenke til kommentar

Hvis man er GODT fornøyd, så ser ikke jeg noen grunn til å bytte det ut til noe man ikke har vært borti, men så er jeg lite teknisk anlagt sånn sett da, så for meg blir det litt bryderi å måtte lære å "gå" på nytt om du skjønner :)

Jeg begynner å bli en gammel mann. Det betyr litt for meg å vite at man faktisk kan lære en gammel hest nye triks... ;)

 

Ellers er det slik at jeg liker å se en sak (i dette tilfellet Android/iOS-debatten) fra begge sider. Så mange mennesker her på forumet har insistert på Androids overlegenhet at det kunne være greit å se det selv.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært i din situasjon, så hadde jeg kjøpt SGII. Om ikke annet enn fordi forandring fryder. Som det har blitt påpekt flere ganger allerede, så er ikke prisen så gale. Det er ikke verre enn at du selger den for en tusing når iPhone 5 kommer dersom den store opplevelsen uteblir. ;)

Jeg kan trygt anbefale deg Android, men tror du gjør smart i å vente til det kommer noen telefoner som lanseres med Ice cream sandwich som er på vei inn i markedet nå om kort tid. Få deg en telefon som lanseres med dette operativsystemet da mange Android telefoner ikke får med seg alle de store oppdateringene (og du derfor kanskje går glipp av neste storoppdatering selv om du får Ice cream sandwich i denne omgang).

Absolutt greie synspunkt begge to. Og der er dillemmaet mitt.

 

Sjølv er eg veldig glad i Android, men det har mykje med friheten man har til å fikse på ting sjølv, gjere det til ein personleg mobil osv. Eit vilketsomhelst Apple produkt er lett gjennkjenneleg, du veit nøyaktig kva du får, og alle ser heilt like ut ( Innen samme sjanger og generasjon. )

For å gjenta meg selv: Telefoner er verktøy for meg. (Og nei, vi kan la den debatten ligge i denne tråden.) Det gjør meg ingenting om jeg vet hva jeg får, så lenge jeg får det jeg ønsker meg...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
*snip*

 

Kan du utdype litt her? Hvorfor bør man bruke Gmail, og på hvilken måte er Googles egne tjenester best egnet til Android? Hvilke tjenester er det i så fall snakk om?

 

Jeg spør ut av genuin nysgjerrighet her, ikke for å starte noen iOS/Android-krangel. Jeg vurderer nemlig sterkt å kjøpe Android neste gang jeg skal ha ny telefon, men jeg blir litt urolig når jeg ser slike kommentarer. Personlig er jeg veldig lite interessert i å bruke Gmail. :ph34r:

 

Jeg tipper han mener at Google sine tjenester i mange tilfeller er godt innebygget i Android. I farta kan det nevnes Google Books (e-bok), Google Listen (Podcast), Gmail (mail med push + kalender), Maps+Navigation (Kart og turn-by-turn navigasjon), Google Music (Streaming av ditt musikkbibliotek), Google+ (sosialt nettverk), Piacasa (Google eid bildebank) mf.

 

Alle disse tjenestene er koblet opp mot din Google-konto. Det som er flott er at alle disse tjenestene også har uavhengige alternativer, mange er bedre, mange utfyller hverandre, og mange fyller nisjebehov.

 

Kort sagt, du "trenger" en Google konto for å bruke din telefon (om ikke annet enn for å få tilgang til Android Market), men du trenger ikke bruke Gmail eller noen av tjenestene de tilbyr aktivt. Du trenger heller ikke linke din Google konto opp mot noen personopplysninger, hvis du ikke ønsker det.

 

Til trådstarter: Du virker som en genuint nysgjerrig person, og jeg vil tro du vil få en morsom og spennende erfaring ved å prøve Android. Alt vil ikke fungere like sømløst som tidligere, du vil antakeligvis rive deg i håret av enkelte ting, men du vil også oppdage ting som du kommer til å savne ved en eventuell retur til iOS (eller WP7/Symbian/Meego).

 

/Espen

Lenke til kommentar

Veeel, skal man først forlate apple, så må man gå til microsoft :thumbup:, just to make an statement.

 

Neida, spøk til side, siden det ikke nevnes må vell jeg gjøre det. Windows Phone 7 er i dag et høyst verdig alternative til både iOS og android.

 

Jeg var personlig lei av begge og ville prøve noe nytt, og jeg ble veldig overrasket, i alle fall etter et par dager med tilvenning. Like vell, det var en del tydelige mangler frem til mango-oppdateringen (kjøpte i februar tror jeg), men med denne på plass har jeg ikke noe problem med å anbefale WP7, og det kommer også snart en del nye enheter man kan velge i.

 

Nå kjører jeg alt av e-post, kontakter etc. via exchange, så bytte ble sånn sett smertefritt. Så var det bare å hente inn alle vennene fra facebook etc. og knytte sammen kontoene. Dette gikk lett som bare det, og det er ikke noe problem å redigere en eksisterende facebook konto, som er, eller var?, et problem på android.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar

Ser den. Men jeg mistenker at når SGS III kommer så vil iPhone 5 ikke være langt unna heller, og så har jeg potensielt samme problemet... ;)

 

En SGS II koster - i motsetning til en 4S - ikke mer enn at jeg kanskje kan ta meg råd til en som en mellomløsning mens jeg venter på neste generasjon telefoner.

 

Geir :)

Gammel post, eller.. eldre. Men uansett. Siden du sier du ser etter en mellomløsning... Hvorfor ikke ta noe mindre, billigere, eldre? Galaxy Ace, klarer du se rundt den dårligere ytelsen, bare TENKE deg hva en mobil med en ekstra kjerne og 400mhz mer CPU kan klare av, så er du godt i mål med det.

 

Da står det bare opp til deg om du faktisk liker OSet, UIet (HTC kan jo ha noe som passer bedre for deg) og de generelle løsningene eller ikke. Og da har du spart penger som du kan legge ekstra i mobilen som er på topp fra merket du ønsker.

 

Husk liker du ikke selve UIet, det verste som skjer er at du må betale 10kr for en annen launcher ;) Og noen widgets. Eller bare go 4 free ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...