Gå til innhold

Er jeg låst til Apple?

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange tråder møtt argumentet om at man blir låst til Apple når man velger deres produkter. Hvilket for meg høres ut som et vektig argument for å fortsette å bruke Apple hvis man først har begynt med det.

Vel, jeg har en Mac (eller snarere 2), jeg har en iPad og en iPhone. Og jeg har kjøpt musikk på iTunes. Så jeg tilhører vel den gruppen som burde være relativt godt låst fast.

Så da er spørsmålet mitt: Er jeg? Hvis jeg ville kjøpe meg en ny mobil imorgen, kunne jeg kjøpe en Galaxy S2 og få over musikk og kontakter og annet og synke avtaler med mere mot Mac'en? Jeg innser at jeg ville måtte investere i noen app'er for Android som jeg alt har for Mac. Men bortsett fra det, ville det funke å være både Mac og Galaxy-bruker?

Eller burde jeg kjøpe en 4S, dersom jeg skal ha en ny telefon, for å gjøre livet enkelt for meg?

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontakter, avtaler, e-post og lignende kan du jo allerede synkronisere med andre tjenester enn Apples, blant annet Gmail. Bildene skal det heller ikke være vanskelig å flytte over til en ny telefon. Alle sanger kjøpt og lastet ned gjennom iTunes Store er nå uten DRM, så de burde du også kunne bruke på en eventuell Galaxy S2 (selv om du kommer til å få vondt i hjertet). Jeg vet ikke hvilke filformater S2 og Android støtter, så du må muligens konvertere sangene.

Så nei, du er ikke låst til Apple. ;)

Lenke til kommentar

Det kommer an på hva lykke er for deg i denne sammenhengen vil jeg si.

Jeg har brukt endel penger på apps til Android Gingerbread, men har ikke akkurat noe resentment i meg for at jeg ikke kunne ta de med til Maemo6/Meego Harmattan. Apps er ikke så dyre.

Det ligger vel mer i å omjustere seg til et nytt OS, rett og slett.

http://forum.xda-developers.com/archive/index.php/t-1112575.html <- raskt googlesøk på sgs2 og itunes.

Tror nok du skulle klart deg bra, du virker som en oppegående kar.

Men folk flest som allerede har hauger av docking stations og gudene vet hva, vil nok tenke at det er like greit å kjøpe nyeste iphonen siden... det er kjent, man vet hva man går til siden der er ganske så likt forrige telefonen, alt passer, det er mindre styr å gå til enda en iphone enn å bytte til noe annet, og andre unnskyldninger.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Ja du får den jo billig nå, som har blitt nevnt i et par tråder alt. Under 3.000,-. Neppe hvit da, men hey... Hvis du føler deg rik anbefaler jeg å teste N9 en gang. Hjelper lite med fremdtidige valg though :p .

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Jeg tror du kunne blitt fornøyd. Det kommer så veldig an på hvordan du går mot et nytt OS personlig. Om du kommer med tvil til et nytt OS vil hjernen din ubevisst vinkle seg inn på og legge merke til negative ting ved OSet, det er bare slik hjernen din funker for å bevare kognitiv resonans og your sanity in general.

Eneste måten du finner det ut på er å skaffe deg en androidtelefon og submerge degselv i hvordan du kan få OSet til å gjøre det du ønsker.

Lenke til kommentar

Kostet meg ikke mye å gå til android selv om jeg hadde kjøpt en del ios programmer på ios. Tente ikke så mye på det. Og når jeg da byttet tilbake så var jo alt der igjen. Men er nok litt mer låst nå med de flotte løsningene jeg nå har med appletv2, ipad 2 og iPhone.

Så får du se om du ender opp med android for en stund, eller at du angrer den dagen nymobilfølelsen forsvinner.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Takk for svarene så langt. Noen svorne Androidfans som også vil svare? :cool:

Geir :)

Min mening er om du allerede er integrert med mac og iTunes, så skal den konkurrerende mobilen være en del bedre før det er vits i å bytte. Fordeler mot ulemper må måles, så må valget tas ut derfra. Jeg tror ikke det er en mobil som vil friste deg nok før SGS III kommer(om den viser seg å ha like bra utvikling som SGS II hadde ut fra sin forgjenger igjen)

SGS II føles jo ut som den begynner å gå ut på dato nå.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Selv er jeg veldig fornøyd med Apple og deres samkjøringer, så det er et pluss for min del :)

Det er som Open-Source sier, man må veie fordeler opp mot ulemper, og hvis du er godt fornøyd med Apple, hvorfor prøve noe nytt (og kanskje fremmed) med den risikoen ved å bli skuffa? :)

Lenke til kommentar

Utover å ha fiklet litt her og der har jeg veldig lite med båe iPhone og Mac. Men av det jeg har sett burde det ikke medføre for mye hodebry å bytte over. Som nevnt over finnes det allerede løsninger for å synkronisere både kalender og kontakter på tvers av platformer, og bilder burde ikke være noe problem. Til filer generelt kan du jo feks bruke Dropbox.

Ellers tror jeg ikke at du vil klø deg noe særlig mer i hodet om du bytter fra iPhone til Android, enn de gangene du for eksempel byttet fra SE til Nokia, eller første gangen du tok i bruk en iPhone for den saks skyld. Ellers er det jo som Open Source nevner et ganske godt økosystem Apple har fått seg, og som det virker som du har innrettet deg ganske godt i. Skal du først bytte og rive deg løs fra det ville det kanskje vært hensiktsmessig å vurdere en litt mer oppdatert telefon enn SGS2? Jeg har den selv, og er superfornøyd, men skal man bytte nå kan man jo ta en titt på Galaxy Nexus for eksempel som kommer snart. Fordelen der er at du slipper å gå ned i skarphet på skjermen. SGS2 har for all del en veldig god skjerm, men holder du den ved siden av en iPhone ser du tydelig hvilken skjerm som er skarpest av de to.

Selv har jeg brukt Android i et par år nå og er storfornøyd, og vil selvfølgelig anbefale det til andre også. Men iPhone er også bra, og om både telefonen og systemet rundt tilfredstiller alle dine behov ville jeg tenkt meg om ganske grundig før jeg brukte flere tusen, og noen timer med konvertering og synkronisering på bytte av telefon.

Om du føler at dine behov blir ivaretatt av iPhone 4, vent heller på femmern. 4s er tross alt ikke verdens største oppgradering, med mindre du spiller veldig mye, eller er avhengig av et veldig godt mobilkamera.

:)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...