Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Maskin slår seg av på tilfeldige tidspunkt, og kan ikke startes uten å koble ut strømkontakten i noen sekunder

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i noen uker holdt på med en PC her hjemme som ikke er helt medgjørlig. Den fungerer som et mediacenter med XBMC, og egentlig kun det. Ingen andre programmer med unntak av diverse video-codecs og Avast er installert.

Jeg skal prøve å forklare problemet kort:

Maskinen slår seg helt plutselig av - og kan ikke slås på uten å koble ut strømkontakten før den startes. Den fungerer helt fint når den er på - alt fungerer, CPU-temp og alt ligger innenfor normalen og det er ingen problemer om man belaster systemet heller. Jeg har logget CPU-temp og load - kan ikke se noe unormalt.

Den slår seg som oftest av om natten når den ikke er i bruk, og det kan være etter bare noen timer med oppetid - eller en hel uke. Tidspunktene virker tilfeldig.

Når maskinen restartes (enten automatisk på grunn av oppdateringer eller manuelt ved behov) - skjer selvfølgelig det samme. Jeg må koble ut strømkontakten, vente i 5-10 sek, og så starte den igjen. Da fungerer alt som det skal.

Så... nå er jeg litt lost. Hvor skal jeg begynne å feilsøke? Hva er det som kan forårsake dette?

Når maskinen ikke vil starte (om jeg ikke tar strømmen) - virker det som om den ikke laster bios i det hele tatt. Selve maskinen starter - vifter surrer og man hører at harddisker starter etc, men man får ingen skjermbilde. Heller ikke "pipet" fra bios som indikerer at den starter. Etter en liten stund restarter den, og fortsetter med denne syklusen til man slår den av manuelt.

Maskinen er ikke ny, men den gjør nytten til det den er der for. Hovedkomponentene består av en Q6600 CPU, ATI Radeon 250GT, Foxconn P35A-S hovedkort og 4 GB med OZC-minne (2x 2GB i Dual Channel).

Forventer ikke at noen her kan løse problemet, men hadde håpet på at noen kanskje kan peke meg i riktig retning på hvor jeg kan begynne å feilsøke. Synes det virker dumt å måtte bytte den ut når alt ser ut til å fungere med unntak av denne feilen.

Tusen takk for at du tok deg tid til å lese! :-)

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips!

Jeg har nå byttet til en gammel PSU jeg hadde liggende, og prøver med den. Har tittet over den gamle PSU'en, og jeg kan ikke se noen ødelagte kondensatorer der - men det er et par andre deler der som bærer preg av å ha vært varme. På hovedkortet kan jeg ikke se noe unormalt.

Krysser fingrene og håper at det var det som skulle til :)

Takk igjen!!

Lenke til kommentar

Dette er enkelt.

Det at du må ta strømmen fra psu for å starte igjen - betyr at psu slår inn med en overlast, overspenning,overtemp beskyttelse. Statusen på denne beskyttelsen resettes når du trekker ut 220v ledningen på den. Og den starter igjen.

Feil på psu eller du overbelaster den på en eller annen måte.

Kan jo selvfølgelig være en annen komponent feil som trigger psu til å slå inn beskyttelsen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ja, jeg ser logikken i det nå... Det ser også ut til å fungere med den nye (gamle) PSU'en på 360W, jeg får ihvertfall restartet uten problemer etc. Avventer å ser om den slår seg av eller om noe annet skjer.

Kan ikke tenke meg at jeg overlaster den... Den gamle PSU'en er på 500W, og den driver i tillegg til HK, CPU og GPU - 2 HDD og en DVD-ROM. Det burde den klare, vel? "Håper" det bare er en feil på den. Den er noen år gammel.

Takk for svar :)

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...