Gå til innhold

Konvertere bilde til tekst?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes tekstgjenkjenningsprogrammer som du kan bruke når du skanner tekst, men dessverre så viser det seg i praksis at det blir så mye feil at det er omtrent like mye arbeid å korrigere som å skrive inn teksten manuelt.

rn blir lett til m

2 til Z

1 til l

8 til B

5 til S

osv osv

Endret av Anskar
Lenke til kommentar

Omnipage gjør en rimelig bra jobb. Hvor god jobb OCR'en gjør avhenger av hvor bra den scannede siden var og og at du har scannet eller avfotografert bra. En bra uskrift scannet vil gi ca 100% korrekt resultat med et bra OCR-program mens en gammel kopi eller dårlig skrivemaskinskrift gjerne gir tilsvarende dårlig resultat. Det er mye lettere å få bra resultat med en scanner enn med avfotografering, men er du nøye kan det fungere OK også.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding, men Omnipage var jo ikke gratis akkurat når det bare er en enkelt bok det er snakk om :-/ Noen sjanse for at noen her har programmet og kunne tenke seg å gjøre et forsøk med mine fotokopier mot en liten godtgjørelse?

 

Det finnes andre program også, noen ganger følger det noe gratis med scannere. Jeg nevner Omnipage fordi det er et velkjent produkt og jeg har brukt det selv med bra resultater. Det tar ikke mye tid å kjøre noen sider gjennom Omnipage så det kunne jeg godt gjort gratis, forutsatt at sidene er scannet og det ikke er rettighetsbelagt materiale. For scanning er det greit med 300dpi og gråskala hvis det ikke er fargebilder på sidene. Lagre i TIF, PNG, BMP eller GIF.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

OCR-programvare er det man trenger for å gjøre om tekst i form av bilde til tekst. Fila må ofte være i formatet TIFF for at OCR-programmet skal kunne lese det.

 

Det er vanlig at OCR-programvare følger med flatbedskannere ved kjøp, og da er en (lett/eldre) versjon av Omnipage vanlig. Den fungerer ganske bra og man har mulighet til å velge språk også for best resultat. Man bør uansett lese over og helst kjøre en korrektur i et tekstbehandlingsprogram også.

 

Det er lite gratis muligheter, men det er da en oversikt på Wikipedia.

 

Det er i alle fall et alternativ i Microsoft Office der Microsoft Office Document Imaging ligger under Microsoft Office-verktøy. Litt usikker på om denne er i de nyeste Office-versjonene. Mulig det der går an å få til noe gjennom OneNote.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...