Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sykemeldt, utbetaling av feriepenger

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært sykemeldt siden mai 2011. Da jeg ikke har tatt ut lovfestet ferie, har jeg heller ikke fått utbetalt feriepenger. I følge ferieloven er arbeidgiver da pliktig å utbetale feriepenger for 2011(opptjent 2010) første lønning i 2012. Dvs slutten av januar for min del.

Jeg vet allerede at jeg kommer til å være sykemeldt ut året da jeg er i et tiltak gjennom NAV som varer til 31.12.2011. Kan jeg be arbeidsgiver om å få utbetalt feriepengene nå, på tross av at jeg ikke kommer til å ta ut ferie i år? Eller må jeg vente til januar?

Jeg har ikke spurt dem enda, da jeg lurer på om det faktisk er lov.

Bedriften jeg jobber i er i privat sektor.

Takker for svar!

Postet av anonym: 3623b9f0b802e2733816b6d8c5352898

Postet av anonym: 3623b9f0b802e2733816b6d8c5352898

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedregelen er at feriepenger skal utbetales når ferien tas ut. For ferie som ikke er avviklet (på grunn av sykdom) og ikke er overført til neste ferieår skal feriepengene utbetales første vanlige lønningsdag i neste ferieår. Dette følger av ferieloven § 11 nummber 1 og 2.

Ferieloven § 3 fastslår at loven kan fravikes til arbeidstakers fordel. Det vil si at du kan få utbetalt feriepenger. Dette vil imidlertid kunne få konsekvenser for retten din til sykepenger, så du bør tenke deg litt om før du ber om dette.

Når det gjelder trekkplikt (ikke skatteplikt, som SirAmp skriver) er feriepenger som utbetales i ferieåret ikke trekkpliktig, jfr. skattebetalingsforskriften § 5-7-1 (1) a. Feriepenger som utbetales i opptjeningsåret er trekkpliktig ytelse.

Trekkplikt betyr at arbeidsgiver er pliktig til å foreta forskuddstrekk for skatt. Skatteplikt betyr at man skal betale skatt av en ytelse. Feriepenger er alltid skattepliktig.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Etter ftrl. §8-3 skal sykepenger dekke tap av pensjonsgivende inntekt som følge av skade eller sykdom.

Tar du ut feriepengene utenom avvikling av ferie eller ferielovens hovedregel, kan (og vil) dette få konsekvenser for sykepengene dine. Du må uansett informere NAV om et slikt forhold.

Så vent med feriepengene er mitt tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...