Gå til innhold

Blakk de siste 2 ukene før lønn

lassepusen

Anbefalte innlegg

Selvkontroll er det eneste du trenger. Skjerp deg bare, det er du selv (OG samboeren din som tjener langt mindre enn deg, og som ikke burde leve over evne!!) som er problemet. Vil ikke se bort fra at vi ser deg på luksusfellen om noen få år.

Forøvrig så burde dere legge en tusenlapp ekstra ved matpenger, og droppe å spise ute. 2000 kr pr pers er helt kurrant for en måned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av pengene til overs brukes kanskje 70% på alkohol, snus og røyk.

Her er det svært mye å spare.

Tja ta alkohol og snus handelen over grensa om mulig så har du nå spart sikkert minst 50, 60% av det om ikke mer, ikke langt til grensa fra oslo.

Men så mye til frisør per måned høres for jævlig ut, kanskje skaffe en egen hår maskin å ta omtrent alt hver/annenhver måned gratis og franko?

Lenke til kommentar

Som lærling har jeg 4400 i måneden + stipend på 3100, dama har bare stipendet på 3100, bor ilag i leilighet. Har bil og betaler min egen bensin, samt mobilregning, strøm, leiligheta, mat, klær, frisør og egentlig alt.

Har helt fantastisk dårlig råd, men har likevel penger igjen etter 2 uker. (til mat og bensin.)

Kutt ut Colaen, snus, røyk, kjappmat, ikke drikk hver helg osv osv, mange ting som koster mer enn man tenker over. Lag matpakke hjemme (eventuelt ha brød liggende på jobb), lag middag, kjøp mye og billig (f eks 2kgs poser med kyllingfilet, nam!), og viktigst, ingen impulskjøp!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kutt ut Colaen, snus, røyk, kjappmat, ikke drikk hver helg osv osv, mange ting som koster mer enn man tenker over. Lag matpakke hjemme (eventuelt ha brød liggende på jobb), lag middag, kjøp mye og billig (f eks 2kgs poser med kyllingfilet, nam!), og viktigst, ingen impulskjøp!

Hvilket kjedelig liv uten "goder". Det må da være mulig å balansere litt "goder" innimellom alt det harde arbeidet. Det handler jo ikke om å ha mest mulig på konto etter måneden, det handler om å kunne balansere budsjettet.

Lenke til kommentar

Hvilket kjedelig liv uten "goder". Det må da være mulig å balansere litt "goder" innimellom alt det harde arbeidet. Det handler jo ikke om å ha mest mulig på konto etter måneden, det handler om å kunne balansere budsjettet.

Men må man helle i seg brus hver dag og gå på grisefylla hver eneste helg for å nyte livet? Man kan faktisk gjøre koselige og sosiale ting som ikke koster skjorta i lengden.

Lenke til kommentar

Kutt røyk og snus, fest litt mindre, ikke klipp deg en gang i måneden hos byens dyreste frisører, og spis sjeldnere ute. Lær deg å lage mat! Et par ganger i måneden på en god restuarant mener jeg man kan unne seg om man har okei inntekt og det er viktig for deg, men særlig mer enn det er litt i overkant luksus. Kjøp heller gode råvarer og lat god mat fra bunnen av oftere. Gjerne sammen med dama, det er veldig hyggelig!

Ellers anbefaler jeg å bruke kontanter. Få lønna di inn på en konto du ikke har bankkort til, betal alle regninger derifra og overfør x kr i uka til brukskontoen. Av disse tar du rett og slett ut planlagt dagsbeløp i minibank, og bruker konsekvent disse på småtingene. Da er det mye lettere å få et sunt forhold til pengebruk. Problemene dine ligger i hodet, og da er det slike "psykologiske tiltak" ting som er viktige.

Lenke til kommentar

Kutt røyk og snus, fest litt mindre, ikke klipp deg en gang i måneden hos byens dyreste frisører, og spis sjeldnere ute. Lær deg å lage mat! Et par ganger i måneden på en god restuarant mener jeg man kan unne seg om man har okei inntekt og det er viktig for deg, men særlig mer enn det er litt i overkant luksus. Kjøp heller gode råvarer og lat god mat fra bunnen av oftere. Gjerne sammen med dama, det er veldig hyggelig!

La oss si at man drar på Burger King og bruker i underkant av 200 kr pr pers på en meny og noe godt ved siden av og/eller etterpå. Tenk hvilket festmåltid man kunne tilberedt selv på alle de pengene man da bruker på søppel.

Lenke til kommentar

Nå tror eg ikke Herr Brun mente BurgerKing når han sa "en god restaurant" :)

Når det gjelder det å ta ut penger for å være mer bevisst. Pass på at man tar ut i fra rett minibank i rett tidsrom. En del banker krever skyhøyt gebyr for uttak i andre sine minibanker og/eller i feil tidsrom(som regel etter arbeidstid).

Bruk av kort derimot pleier å gratis hos de fleste banker.

En annen ulempe med å ha kontanter er at man kan ende opp med masse småpenger. Det kan være kjipt, og ende opp med at man prøver å kvitte seg med de fort.

Lenke til kommentar

Hjelper ikke at det er kjedelig om det er nødvendig for å få hjula til å gå rundt. Eller?

Trenger ikke slutte å drikke, bare ikke HVER HELG, samme med røyk og snus, ikke røyk en 20'er om dagen og ikke snus en boks om dagen, for da forsvinner penga!

Om man to uker etter lønning er helt fri for penger, ja da MÅ man gjøre noe med slike ''goder''. Har man ikke råd, så har man ikke råd. /thread

Lenke til kommentar

Nå tror eg ikke Herr Brun mente BurgerKing når han sa "en god restaurant" :)

Var ett eksempel på hvordan man kaster penger bort på ting man kan lage billigere, og i de fleste tilfeller ikke minst bedre, selv.

Jepp. Det er slike ting jeg mener man bør kutte ned på. Og om en først skal spise ute, så er det jo litt for opplevelsens og kosens skyld, og ikke utelukkende fordi maten er bedre enn det en lager hjemme. Derfor et par ganger i måneden på en god restaurant, if that's your poison.

Jeg har heller ikke tro på å kutte ut tobakk og alkohol, men kutte ned. Det beste er selvfølgelig å slutte helt (i alle fall med tobakken), men det er ofte svært vanskelig. Det er ikke nødvendig å dra på byen hver eneste helg, og det er lett å kutte ned på tobakksforbruket.

Lenke til kommentar

Men må man helle i seg brus hver dag og gå på grisefylla hver eneste helg for å nyte livet? Man kan faktisk gjøre koselige og sosiale ting som ikke koster skjorta i lengden.

Selvfølgelig. Det irriterer bare at vi har såpass mange moralister og bedrevitere her på forumet, som skal spy opp med "du kan ha det morro uten rus", når dette åpenbart ikke er problemstillingen.

Om TS ønsker å røyke, eller gå på grisefylla hver helg, er det opp til han. Han må selg velge hvor innskrenkinger skal gjøres. Enkelte tar seg gjerne noen ekstra øl, istedenfor å nyte den biffen.

TS:

En ting jeg derimot vil anbefale er å bruke cash når du går på byn, legg gjerne en hundrelapp eller to bort, slik at du får drosje/buss hjem. Dette sparer deg fort for dyre spanderings-runder, samt at man fort blir bevisst på hvor mye det koster. På denne måte kan man også ha et budsjett for fylla.

Lenke til kommentar

Du har jo rimelig kontroll på hvor pengene går, det er å kutte på forbruket ditt som er problemet. (Stating the obvious)

Beste løsning slik jeg ser det:

(har ikke lest hele tråden, så mulig noe gjentar seg her)

Omprioriter sparingen slik at pengene går inn på en BSU konto. Spar opp 20 lapper i året, få fin rente på oppsparte midler, og 4000kr i skattefradrag når selvangivelsen kommer. Desuten er pengene "fryst" til enten boligkjøp, eller til nedbetaling av renter når bolig er kjøpt.

Det skal bli ca 1666kr pr måned.

Jobb dere opp en bufferkonto lik 1.5 x netto mnd inntekt. for dere: rundt 45-50 000kr.

Kan fint å ha om noen bytter/mister jobben, eller om kjøleskap e.l. ryker.

Kutt ned på frisør og netcom, må da finnes bedre løsninger enn dette?

Kutt ned på klær! jeg om samboeren har netto utbetalt over 50 000kr pr måned, og bruker ikke i nærheten så mye på klær. Det er vel ikke sånn at det er tomt i klesskapet? Bruk det du har gutt! :-)

Ellers handler det om å skape en holdning/atferd som tilsier at du ønsker å snu litt på krona til en hver tid. (trenger jeg dette?, kommer jeg til å bruke dette?, er dette bedre enn det jeg allerede har? osv.) La det gå litt sport i å ha igjen noe penger på lønnskonto når neste lønn kommer.

Men for all del, dere er unge, det er en del av det å modnes økonomisk å slite litt innimellom.

Lenke til kommentar

Personlig ser eg at det er småhandlingen som er den "store" utgiften. Kort tidshorisont på handling og matlaging er en ganske stor utgift som lett kan løses ved å planlegge. Eg har et ganske stort forbruk når det kommer til mat, og det kommer (nesten) ene og alene av at eg handler mat daglig med spørsmålet "Hva skal eg lage til mat i dag?".

Spørsmålet burde vært stilt lenge før eg var i butikken, og minst for to-tre dager frem i tid, ideelt sett ei uke.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig. Det irriterer bare at vi har såpass mange moralister og bedrevitere her på forumet, som skal spy opp med "du kan ha det morro uten rus", når dette åpenbart ikke er problemstillingen.

Om TS ønsker å røyke, eller gå på grisefylla hver helg, er det opp til han. Han må selg velge hvor innskrenkinger skal gjøres. Enkelte tar seg gjerne noen ekstra øl, istedenfor å nyte den biffen.

TS:

En ting jeg derimot vil anbefale er å bruke cash når du går på byn, legg gjerne en hundrelapp eller to bort, slik at du får drosje/buss hjem. Dette sparer deg fort for dyre spanderings-runder, samt at man fort blir bevisst på hvor mye det koster. På denne måte kan man også ha et budsjett for fylla.

Alt er jo selvfølgelig opp til TS! Om han vil spare penger og ha litt ekstra hver måned uten å gå blakk to uker i slengen, så kan han det. Om han vil drikke seg drita, ruse seg, å ete dritmat hver dag, ja, da KAN han det. Men da får han også et pengeproblem.

Jeg er ikke moralvokter på noen måte, tok opp ting jeg anser som bortkastet å bruke penger på, og nevnte det for ham. Så er det jo helt opp til han hva han skal kutte, eller om han skal fortsette å gå rundt uten penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...