PanzerLoco Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Hei! Har en leilighet på 3 etasjer. I øverste (3.etasje) har eg 2 stk stasjonære pcer som blir brukt stadig. Dei har kabla forbindelse from modemet som også befinner seg i øverste etasje, sjølv om linja inn (hovedinntaket) er i 1.etasje. Sjå bildet for illustrasjon. Det eg no vil er å flytte modemet ned i første etasje for å komme nærmere HTPC i stua, slik at den kan få kablet nettverk, samtidig så dei to stasjonære i 3.etasje fortsatt har kablet nettverktilgang. Å legge en ny kabel helt opp til 3.etasje er uaktuelt. Så eg trenger hjelp til å finne en måte å gjøre dette på. Har prøvd å flytte modemet ned i første og så benytte eksisterende kabel som går frå 1 til 3 etasje, frå en vanlig utgang på modemet(f.eks utgang 3), til en splitter på loftet som der tar signalet videre til begge pcene. Dette hadde null effekt uten at eg helt skjønner kvifor. Kva er det eg trenger for å få dette til å gå? Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Hva mener du med en splitter? Om du mener en nettverksswitch, så skal det gå.. men om det er noe annet, så er nok det problemet Lenke til kommentar
PanzerLoco Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Hva mener du med en splitter? Om du mener en nettverksswitch, så skal det gå.. men om det er noe annet, så er nok det problemet Ja switch er det eg har brukt ja, det virket heller dårlig. Fikk ingen internett forbindelse. Kan det ha noke å sei at switchen er meget gammal? Endret 6. november 2011 av PanzerLoco Lenke til kommentar
PerB Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Regner med at kabelen mellom veggkontakt i første etage og modemet ikke er en nettverkskabel (og dermed ikke kan benyttes mellom modem og switch/router). Lenke til kommentar
PanzerLoco Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Kabelen mellom veggkontakt og modemet er en Cat5e kabel, så ja, det er en nettverkskabel. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Men spørsmålet er om den er koblet som en nettverkskabel, såkaldt ethernet. Cat5e(og forsåvidt Cat5 og Cat6) blir også brukt av telemontører for å kable opp telefoni-nett. Telefoni-nett er ikke alltid sammenkoblbart med PC nettverk(ethernet). Det kan være grunnen til at det ikke fungerer. Alternativt kan det være noe galt med kabelen. En nettverkskabel skal være koblet på en spesifik måte for å fungere som tiltenkt. Dette er spesielt viktig på lengre avstander og strekk med mer støy. Telefoni går med høyere spenningsnivåer og er ikke like påvirkelig av feilkobling. Dette kan være en annen grunn til at det ikke fungerer. Hva med et bilde av kontakten? Gammel switch kan også være et problem. Har du typebetegnelsen på denne? Lenke til kommentar
PanzerLoco Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Men spørsmålet er om den er koblet som en nettverkskabel, såkaldt ethernet. Cat5e(og forsåvidt Cat5 og Cat6) blir også brukt av telemontører for å kable opp telefoni-nett. Telefoni-nett er ikke alltid sammenkoblbart med PC nettverk(ethernet). Det kan være grunnen til at det ikke fungerer. Alternativt kan det være noe galt med kabelen. En nettverkskabel skal være koblet på en spesifik måte for å fungere som tiltenkt. Dette er spesielt viktig på lengre avstander og strekk med mer støy. Telefoni går med høyere spenningsnivåer og er ikke like påvirkelig av feilkobling. Dette kan være en annen grunn til at det ikke fungerer. Hva med et bilde av kontakten? Gammel switch kan også være et problem. Har du typebetegnelsen på denne? Når du seier koblet, tenker du på A og B (fargekodene)? Strekket er 15 meter ca så verken støy eller lengde skal ha noko å seie her. Men sånn eg ser det er problemet strekninga frå modemet og få delt det ut til andre pcer. Ein standard switch har ikkje noke "linje inn", vertfall ikkje den eg har, so lurer på om det er en router eg trenger. Slik at eg kan gå frå ein port på modemet, til "dsl" porten på routeren, og videre frå den til dei andre pcane i 3.etasje. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Tror du skal poste hvilket utstyr du har og hvordan du har koblet kabelen. Det går fint å bruke den som en gigabitkabel eller 2 * 100Mbit. Skal du ha et rent modem nede, så behøver du normalt en router der. I såfall ville jeg bruke routeren oppe som en switch. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Når du seier koblet, tenker du på A og B (fargekodene)? Strekket er 15 meter ca så verken støy eller lengde skal ha noko å seie her. En kabel som er koblet feil kan ha problemer på 1 meter, eller 10 meter. Standarden lover opp til 100MB på opp til 100m(+ 10 meter patchekabel), når alt er koblet rett. Det siste der er viktig. Siden du har to pc'er koblet til modemet og det du beskriver som router/wifi så er ikke problemet der. Eg tipper som før at det er enten kabelstrekket eller switchen du har brukt. Så med fare for å gjenta meg selv, har du bilde av kontakten og navnet på switchen? For å utelukke switchen så kan du jo teste den når alt fungerer. Koble den mellom modem/router og pc. Fungerer den da er det kabelstrekket. Fungerer den fortsatt ikke er det kabelstrekket og/eller switchen. Lenke til kommentar
PanzerLoco Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Når du seier koblet, tenker du på A og B (fargekodene)? Strekket er 15 meter ca så verken støy eller lengde skal ha noko å seie her. En kabel som er koblet feil kan ha problemer på 1 meter, eller 10 meter. Standarden lover opp til 100MB på opp til 100m(+ 10 meter patchekabel), når alt er koblet rett. Det siste der er viktig. Siden du har to pc'er koblet til modemet og det du beskriver som router/wifi så er ikke problemet der. Eg tipper som før at det er enten kabelstrekket eller switchen du har brukt. Så med fare for å gjenta meg selv, har du bilde av kontakten og navnet på switchen? For å utelukke switchen så kan du jo teste den når alt fungerer. Koble den mellom modem/router og pc. Fungerer den da er det kabelstrekket. Fungerer den fortsatt ikke er det kabelstrekket og/eller switchen. Trur du har missforstått litt, kabelen opp virker helt perfekt, har internett på begge pcene i 3.etasje og alt virker som det skal trådløst. Men vil altså flytte modemet ned i første etasje, og trenger en måte å få internett signal opp (via en stk kabel) som deler seg til 2 pcer i tredje. Har illustrert mitt ønske her: Har altså allerede prøvd med en switch oppe, der kabelen gikk fra port 3 på modemet nede til port 1 på switchen oppe, og pcene koblet til henholdsvis port 2 og 3. Da fikk eg ingen internett på noken av pcene. Endret 6. november 2011 av PanzerLoco Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 I så tilfelle har du utelatt noe vesentlig. Kabelen opp. Hvem har koblet den? En telefonikabel har høyere spenning og krever kun ett par for å fungere. Dette forenkler det noe og gjør det mindre sårbar for feil. Mens nettverk(ethernet) krever to par(1 og 2, 3 og 6), og har lavere spenning. Dette gjør at det er mer påvirkelig for feil. Og er ikke parene koblet korrekt kan støy eller avstand gjøre at det ikke fungerer i det hele tatt. Legg ut bilder slik eg og flere har bedt om, så er det enklere å bedømme. Av begge endene(oppe og nede). Når det gjelder switchen så kan den og være feilen, men uten å vite navn/modell er det vanskelig å si noe. Dette har eg spurt etter to ganger, uten å få vite noe mer. I tillegg spurte eg om du kunne koble alt slik det fungerte, og deretter koble switchen mellom pc og modem. Om det da fortsatt fungerte så fungerer switchen. Om det da ikke fungerer så fungerer ikke switchen. Enkel feilsøking. Men når du ikke gjør det er det UMULIG å feilsøke noe, og det å hjelpe blir veldig vanskelig/umulig. Test switchen slik eg foreslår og så tar du bilde av oppsettet nede og oppsettet oppe(kontakten som går i modemet). Da blir det enklere å hjelpe. Lenke til kommentar
PanzerLoco Skrevet 7. november 2011 Forfatter Del Skrevet 7. november 2011 I så tilfelle har du utelatt noe vesentlig. Kabelen opp. Hvem har koblet den? Det er eg sjøl som har sett på RJ-plugger og festet kabelen, dette er en del av mitt fagfelt så dette er helt riktig utført i og med at den har virket perfekt siden dag 1. Det er også meg sjøl som har koblet den, og nøyaktig korleis den er koblet i begge ender har eg beskrevet allerede, så bilde av korleis den er koblet ser eg ikkje helt poenget med. Men om du må ha, kan eg laste opp etter jobb. I tillegg spurte eg om du kunne koble alt slik det fungerte, og deretter koble switchen mellom pc og modem. Om det da fortsatt fungerte så fungerer switchen. Har jo allerede forklart at eg har gjort dette. Koblet først opp så alt virket (sjå første tegning), slik eg har hatt det i 1 år allerede, med unntak av HTPC som eg først no har kjøpt. Koblet så en 8-ports switch mellom modem og pc (altså fra port 3 på modemet --> port 1 på switch ---> PC.. Switch lyser på alle porter eg har koblet til og PCene blir koblet opp i nettverk (antageligvis får dei IP frå switchen), men uten internettforbindelse. Men om du venter til etter jobbtid i dag kan eg laste opp bilde av alle komponenter, om det kan hjelpe. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Ja, du har nevnt A og B fargekoder, men du har ikke sagt hvordan de er koblet Har altså allerede prøvd med en switch oppe, der kabelen gikk fra port 3 på modemet nede til port 1 på switchen oppe, og pcene koblet til henholdsvis port 2 og 3. Da fikk eg ingen internett på noken av pcene. Dette var det du skrev om testingen. Her skriver du at du hadde flyttet modemet ned, og så testet. Ikke gjør det. La modem og alt være oppe slik at det fungerer, deretter kobler du switchen inn mellom en PC og modemet, og ser om det virker. En switch skal normalt sett kun lyse på de portene som er tilkoblet, for å vise link og aktivitet. Lyser den på alle så kan det tyde på at den er defekt. Er den gammel kan det og være at den ikke takler kryssede/rette kabler på feil plasser. Og med mindre det er en lag 2 switch med management så skal den ikke dele ut noen IP adresser. Modell og produsent, takk 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå