masterno Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 må jeg betale merverdiavgift hvis jeg for eksempel importerer en datamaskin til privat bruk fra utlandet? og hvordan foregår egentlig det? hvis jeg skulle kjøpe noe fra ebay for eksempel.. så må jeg betale % for alle varer jeg kjøper? Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Om varens verdi er over 200 kr + frakt, så skal du betale 25% moms av total verdien (varen + frakt), og et tollgebyr på rundt 100-150kr. Om varens verdi er under 200kr, og frakta gjør så den blir over 200, så skal du ikke trenge å betale moms + tollgebyr. Men om det sendes fra en privat adresse og som gave, så skal du kunne handle for opptil 1000kr uten å måtte betale noe ekstra. Har selv kjøpt et brukt hovedkort til en laptop, dette kom på nesten 900kr, og selgeren sendte det fra sin private post adresse og som gave. Hørte aldri noe fra tollen Lenke til kommentar
PerB Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 www.toll.no har en importkalkulator. Benytte denne for å få best mulig beregning av det det koster å importere. Husk at: * Noen varetyper har tollavgift i tillegg til moms. * Bøker er unntatt både fra tollavgift og moms. * Verdien beregnes etter tollvesenets valutakurset på fortollingsdagen (ikke den dagen du bestiller/betaler). Og det finnes en egen tråd "Toll for dummies" her på forumet som gir svar på alle spørsmål du kunne tenke deg å stille (pluss noen flere). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå