Gå til innhold

Beste 35mm scanner som fortsatt er i produksjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror det er ganske magert. Det er nok en grunn til at Nikon skannerne er mye dyrere brukt en når de ble solgt nye.

Epson Perfection V750 er et bra alternativ, men jeg tror ikke den matcher helt den skannernen du nevner

Så det beste alternativet idag er en flatbed scanner? Jeg er litt skeptisk til å scanne 35mm orginaler med en flatbed skanner.

Lenke til kommentar

Finnes det noen 35mm scanner i Nikon Super Coolscan 5000 ED klassen, som ikke har gått ut av produksjon?

Så vidt jeg vet gjør det ikke det. Plustek lager en del rene filmscannere, men ingen av de testene jeg har sett har gitt de veldig bra karakter og jeg har ikek prøvd en selv. Den dyreste i Plustek'en prisguiden ligger på vel 3000 og du kan jo prøve å finne en test av denne.

Ellers hadde Refelcta et par mer avanserte modeller med automatisk mating av innrammede dias, men jeg tror de har sluttet å lage disse. Det ligger en igjen i prisguiden så det er mulig du kan få tak i en slik. Relfecta har ogse ne mer avansert modell MF5000 som kan være interessant, men jeg har ikek sett noen test av denne.

Det enkleste er nok å kjøpe en Epson V700/V750 som skal gi bra resultater med 35mm film (jeg har ikke testet selv) eller å kjøpe en brukt LS-5000.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Hvordan er det med strømspenning? Er det likt?

På min LS-5000 står det 100-240V, 50/60 Hz så det burde ikke være noe problem med strømforskyning. Min er kjøpt i Norge, men jeg kan ikke tenke meg at de har laget en annen versjon uten 220V-støtte.

Du kan jo eventuelt spørre selger.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Hei

Det står det samme bak på denne scanneren.

100-240V~

0,3-0,2A

50/60Hz

Da burde jeg vel være safe, hvis ikke det er andre ting og tenke på også?

Hvordan er det med strømspenning? Er det likt?

På min LS-5000 står det 100-240V, 50/60 Hz så det burde ikke være noe problem med strømforskyning. Min er kjøpt i Norge, men jeg kan ikke tenke meg at de har laget en annen versjon uten 220V-støtte.

Du kan jo eventuelt spørre selger.

Lenke til kommentar

Ikke som jeg kommer på utover det vanlige - sjekke at selger virker seriøs osv.

Lykke til, jeg har vært veldig fornøyd med min. Jeg hadde LS-2000 fra før og lurte på om det var verdt å bytte, og det var det. Scankvaliteten var selvsagt litt bedre, men det er først og fremst brukervennligheten med USB i stedet for SCSI og litt raskere på alt som gjøre en stor forskjell. Eneste "ulempen" er at filene blir nesten 110MB pr stk hvis du scanner i absolutt beste kvalitet.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Ikke som jeg kommer på utover det vanlige - sjekke at selger virker seriøs osv.

Lykke til, jeg har vært veldig fornøyd med min. Jeg hadde LS-2000 fra før og lurte på om det var verdt å bytte, og det var det. Scankvaliteten var selvsagt litt bedre, men det er først og fremst brukervennligheten med USB i stedet for SCSI og litt raskere på alt som gjøre en stor forskjell. Eneste "ulempen" er at filene blir nesten 110MB pr stk hvis du scanner i absolutt beste kvalitet.

110MB faktisk, det var voldsomt. Da blir det vel å kjøpe ny HD snart og da. Hva slags filformat og oppløsning snakker vi da?

Lenke til kommentar

Da skal det ikke være noen problem, enkelte varer har en manuell bryter for og bytte strøm andre ikke, samt at selve kontakten er forskjellig, er du heldig så er det en standard apparatledning som kan byttes ut, hvis ikke kan du enten klippa av og sette på en europeisk standard kontakt, eller kjøpe et reise-adapter.

Lenke til kommentar

Et spørsmål angående software og drivere. Siden produktet har vært ute av produksjon i noen år, hvordan vil det da fungere i windows 7?

Jeg har bare scannet med XP. Nikon lover så vidt jeg vet ikke Windows 7 kompatibilitet, men det ligger beskrivelser på nettet for hvordan kjøre Nikon scan under Windows 7. Vuescan støtter også LS-5000 hvis du skulle få problemer.

Lenke til kommentar

En Nikon Super Coolscan 5000 ED er ikke støttet i Windows 7 av Nikon med Nikon Scan, men det finnes et hack for å få det til å virke (også for Windows 7, 64-bit):

•  
  • Last ned Nikon Scan 4.0.3 for Vista 32-bit. Leter du litt på samme siden, finner du også manual til Coolscan 5000 og manual for NikonScan.
  • Videre framgangsmåte her. Hacket går ut på benytte en modifisert INF-fil for å få Vista-driveren til å fungere under Windows 7.

Du kan også kople Nikon-skanneren din rett på Windows 7 og benytte f.eks. VueScan som er billig og bra. Jeg ble positivt overrasket over NikonScan, så det er vel verdt bryet å den installert.

Disse Nikon-skannerne er supre og skal holde lenge.

Lenke til kommentar

110MB faktisk, det var voldsomt. Da blir det vel å kjøpe ny HD snart og da. Hva slags filformat og oppløsning snakker vi da?

Da er det 4000dpi, lossless format (Tif/Psd), 16bit pr kanal. Lagrer du i JPG kan du selvsagt få den filstørrelsen du vil.

Her må man ta en beslutning om man skal benytte det beste skanneren kan gi, eller gå for teknisk suboptimale løsninger.

Et argument for å kjøre 4000 dpi og 16-bits lossless TIFF, er at når du først skanner bildet så får du maksimalt ut av skanningen. Man får også et nytt digitalt «negativ» som kan benyttes som et utgangspunkt for visningsutgaver i JPG (kan gjøres i batch). Det er klart at selv i våre dager, så vil 120 MB per bilde fort fylle godt opp på diskene.

NikonScan har også mulighet til å skanne til NEF som er råformatet til Nikon og kan behandles videre i Nikon View NX 2 (som er gratis). VueScan kan skanne til DNG som er Adobes råformat.

Skanning fra disse Nikon-skannerne blir såpass bra at resultatet blir supert også på 8-bits lossless TIFF eller JPG, så det kan være en personlig optimal løsning.

Det er uansett greit å tenke nøye gjennom slike ting på forhånd slik at man slipper å gjøre hele jobben på nytt senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...