Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Arbeidsgiver ønsker å informere kunder om våres sivilstatus ++

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hallo

Arbeidsgiver jobber for tiden med å samle inn informasjon om kunnskapen vi ansatte har i bedriften. Deriblandt hvilken skole vi har gått på, når vi gikk der, hvilke sertifikater vi besitter, hvilken type utdannelse vi har tatt og hvor vi har jobbet tidligere. Og sivilstatus.

Alt dette er jo normalt i forbindelse med jobbsøking. Men, arbeidsgiver har allerede denne informasjonen, men ønsker nå å samle all denne informasjonen i et felles system som oversendes potensielle eller eksisterende kunder på etterspørsel(fra kunden).

Hvilke utdannelse jeg har, hvilke skoler jeg har fullført og hvilke sertifiseringer jeg har tatt, samt alder, har jeg ingen betenkeligheter med at de sender videre. Jeg anser det som en del av jobben. Men jeg har betenkeligheter med at de kan videresende hvilke skoler jeg har gått på, når jeg har gått der, hvor jeg har jobbet tidligere samt sivilstatusen min. Dette er info jeg anser som av mer personlig art. Igjen, greit i forbindelse med jobbsøking, men ikke noe arbeidsgiver skal gi videre til sine kunder.

Det jeg mener er at for kunden må det være tilstrekkelig å vite at barneskole, ungdomsskole og videregående er fullført(selv dette burde vært en selvfølge), ikke hvilken skole jeg gikk på og når. Hvor jeg har jobbet er heller ikke relevant, men konkret erfaring kan være det. Sivilstatus kan jeg ikke se relevans for i det hele tatt

Hva mener dere? Opptrer jeg vanskelig her?

Postet av anonym: 316d282a6958d4cbc40f6c169ff67fd9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsgiver jobber for tiden med å samle inn informasjon om kunnskapen vi ansatte har i bedriften. Deriblandt hvilken skole vi har gått på, når vi gikk der, hvilke sertifikater vi besitter, hvilken type utdannelse vi har tatt og hvor vi har jobbet tidligere. Og sivilstatus.

Alt dette er jo normalt i forbindelse med jobbsøking. Men, arbeidsgiver har allerede denne informasjonen, men ønsker nå å samle all denne informasjonen i et felles system som oversendes potensielle eller eksisterende kunder på etterspørsel(fra kunden).

Jobber du i et konsulentselskap, vikarbyrå, eller en annen virksomhet som "selger" deg og din kunnskap ut til kunder? I så fall er det veldig vanlig at kunder får tilgang til din CV. I så fall oppgis typisk også hvilke skoler og hvilken arbeidserfaring/oppdrag du har hatt tidligere.

Hvor vanlig alder og sivilstatus er på en slik CV er en annen sak. Alder kan oppsummere antall år med arbeidserfaring. Sivilstatus er ofte mindre relevant, og heller ikke like entydig informasjon. Sivilstatus kan f.eks oppgi veldig lite detaljert som "gift/ugift", i så fall kan "ugift" bety "enslig", "samboer", "kjæreste", "enslig med 7 barn", "samboer med 7 barn", osv.

Hvis du ikke "selges" direkte til kunder er det mer normalt at et firma oppgir statistikk om sine ansatte; f.eks at gjennomsnittlig arbeidserfaring er 10 år, eller at 50% av de ansatte har truckførerbevis eller hovedfag fra Universitetet i Oslo.

Aktuelle lover er:

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Jeg antar at arbeidsgiver tidligere mottok disse opplysningene fra arbeidstakerne i forbindelse med ansettelsesprosessen der formålet var nettopp ansettelsesprosessen i bedriften. Videre bruk av disse opplysningene for å avertere firmaet - ikke de ansatte, men firmaet - ut mot kunder vil jeg anta er uforenlig med dette formålet. Det følger da av personopplysningsloven § 11 første ledd bokstav c at slik behandling av opplysningene krever ditt samtykke.

Din arbeidsgiver bør uansett ha alt på stell vis-a-vis Datatilsynet, og bør ikke ha noen problemer med å vise deg hjemmelsgrunnlaget for denne innsamlingen/bruken hvis du spør. Hvis de har problemer med å svare, vel, da har de et problem.

EDIT: Hvis du er ansatt i et firma som nevnt av what_no2000 kan situasjonen være en litt annen (jfr. forbeholdet mitt ovenfor om at dette skjer i firmaets interesse, ikke de ansattes).

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Takker for alle bidrag :)

Jeg jobber i et IT selskap som har flere forretningsområder. Min stilling er en del av et callsenter, typisk helpdesk, og jeg er kun en av mange. Min stilling går ut på arbeid, drift og problemløsning på bedriftens eget IT utstyr, som leies ut til kunder.

Det er i så måte ikke JEG som selges her, men tjenester jeg og flere jobber med drift av. Derav ser eg ikke noe problem i forbindelse med å opplyse om hvilken kompetanse vi som jobber her har.

Informasjonen som hentes ut er kun opplyst om at skal sendes til eksisterende kunder og potensielle nye kunder. Det er ikke spesifisert noe rundt hvilken type tjeneste kunden potensielt ønsker å kjøpe. Så for alt jeg vet så kan en potensiell kunde som ønsker å kjøpe tjeneste A, få all info om meg selv om jeg kun jobber med tjeneste B.

krikkert: God ide å spørre om hjemmel fra iniativtaker. Det bør jo kjapt avdekke vurderinger som er tatt.

Lenke til kommentar

Det er en prinsippsak. Kundene våres har like lite med min sivilstatus som arbeidsgiver har med legningen min å gjøre. Eg har ingenting å skjule, og dette er informasjon arbeidsgiver uansett har om meg. Poenget er at kundene har ikke noe med det å gjøre, og skal derfor heller ikke ha informasjonen.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg jobber i et IT selskap som har flere forretningsområder. Min stilling er en del av et callsenter, typisk helpdesk, og jeg er kun en av mange. Min stilling går ut på arbeid, drift og problemløsning på bedriftens eget IT utstyr, som leies ut til kunder.

Det er i så måte ikke JEG som selges her, men tjenester jeg og flere jobber med drift av. Derav ser eg ikke noe problem i forbindelse med å opplyse om hvilken kompetanse vi som jobber her har.

I et slikt tilfelle ville jeg trodd at selskapets behov for å dokumentere kompetanse ut mot sine kunder ville være dekket av anonymisert statistikk om sine ansatte; f.eks gjennomsnittlig antall års arbeidserfaring, utdanning, antall ansatte som har kompetanse på forskjellige systemer/løsninger, etc.

Lenke til kommentar

Det er en prinsippsak. Kundene våres har like lite med min sivilstatus som arbeidsgiver har med legningen min å gjøre. Eg har ingenting å skjule, og dette er informasjon arbeidsgiver uansett har om meg. Poenget er at kundene har ikke noe med det å gjøre, og skal derfor heller ikke ha informasjonen.

Jeg er vel litt lat slikt sett, og gir vel også litt faen.

Lenke til kommentar

Man bør velge sine kamper med omhu :)

Jeg skal ikke lage et helvete ut av dette, men ønsker å få litt fokus på det, og merke muligheten til ikke gi mitt samtykke. Hvis det er mulig.

Ser i kveld at det er flere som har gjort som forespurt og laget informasjonen. Folk må få lov til å gjøre hva de vil, og jeg tenker ikke negativt om de som har gjort det kun fordi.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått tilbakemelding fra tillitsvalgt og initiativtaker.

Prosessen er langt mer gjennomtenkt enn det e-posten jeg fikk viste. De riktige vurderinger er gjort, hjemler vurdert og ingen data vil bli sendt ut til kunder uten enten å være anonymisert (kun tall) eller at det er relevant og samtykke er gitt av den enkelte medarbeider.

Takk for all hjelp! :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...