Gå til innhold

Hva var utsalgsprisen på Canon 18-135?

Anbefalte innlegg

Ok jeg forstår men 60D har faktisk to kontroll hjul og trådløs blitstyring innebygd. Batteriet er også det samme som brukes på 5Dmk2 og 7D. 600D har kun et kontrollhjul og et minibatteri. 60D har også litt høyrere oppløsning på skjermen i forhold til 7D og 5Dmk2.

60D mangler i forhold til 50D pc sync port for tilkobling til studio blitz men ellers er den helt lik 50D. Så jeg forstår ikke alt den sytinga om at det er en klassemessig nedgradering som gjaller rundt på diverse forum. Nikon har jeg dessverre ikke peiling på.

At de bygger huset i plast istedefor magnesium er vel ett klokkeklart og udiskutabelt tegn på nedgradering.

Edit:

Egentlig betyr 4000 kr ganske mye men det er både billigere å tar kortere tid å kjøpe 7D med en gang enn å kjøpe 60D, selge brukt å så kjøpe 7D.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe vits i å diskutere mere fordi vi vil være uenige ;) Hva huset er bygget av er nederst på min prioriteringsliste.

Edit:

Egentlig betyr 4000 kr ganske mye men det er både billigere å tar kortere tid å kjøpe 7D med en gang enn å kjøpe 60D, selge brukt å så kjøpe 7D.

Det har du helt rett i ;) Men mitt tips er å prøve å kjøpe 7D brukt til 8000-9000kr dukker stadig opp på Foto.no og Finn.no. Så lenge du får med norsk kvittering og at kamerahuset er kjøpt innen et år fra dagsdato er du rimelig bra sikra.

Lenke til kommentar

Var det forresten ikke dumpingpriser på det der på Elkjøp for En tid tilbake?

Det var Interfoto som hadde det tilbudet, som Johnny så riktig påpeker.

Det er ikke noe vits i å diskutere mere fordi vi vil være uenige ;) Hva huset er bygget av er nederst på min prioriteringsliste.

Helt enig - klarer ikke å se at magnesium hus faktisk er bedre enn plast. Det føles muligens bvedre. Men i praksis, så er jeg ikke sikker på om det faktisk er det lureste valget.

Lenke til kommentar

Det har du helt rett i ;) Men mitt tips er å prøve å kjøpe 7D brukt til 8000-9000kr dukker stadig opp på Foto.no og Finn.no. Så lenge du får med norsk kvittering og at kamerahuset er kjøpt innen et år fra dagsdato er du rimelig bra sikra.

Det er litt av problemet, og kjøpe brukt til 8/9K, spesielt hvis det dukker opp et tilbud i morgen på 9900.- for et nytt hus i en butikk :)

Ha litt is i magen og vent så lenge du kan, så får du kanskje nytt hus ned til 9990.- på tilbud, eller at det dukker opp et brukt til rundt 7000.- igjen

Lenke til kommentar

Om 60D er opp- eller nedgradering fra 50D, en gammel modell, er vel totalt uinteressant. Bare å kikke på 7D og 60, hva de har, og så vurdere ut fra det.

Antar det som her er viktig er skuddtakt og autofokus, som er det som er 7D's fordeler framfor 60D, og ikke video, hvor 60D har noen fordeler med vippbar skjerm og crop-video.

..Og så er valget enkelt. Så er det 7D du skal ha. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig - klarer ikke å se at magnesium hus faktisk er bedre enn plast. Det føles muligens bvedre. Men i praksis, så er jeg ikke sikker på om det faktisk er det lureste valget.

Er vel ikke om det er plast eller magnesium som er best som er diskusjonen men at Canon segmenterer modellene sine ved hjelp av valg av materiale.

Uansett må vi vel være enige om at hadde det kommet en Canon 1D mkx i plast hadde vel de fleste blitt skuffet :D

Om 60D er opp- eller nedgradering fra 50D, en gammel modell, er vel totalt uinteressant. Bare å kikke på 7D og 60, hva de har, og så vurdere ut fra det.

Antar det som her er viktig er skuddtakt og autofokus, som er det som er 7D's fordeler framfor 60D, og ikke video, hvor 60D har noen fordeler med vippbar skjerm og crop-video.

..Og så er valget enkelt. Så er det 7D du skal ha. :)

Nettopp, enkelt valg... håper jeg :)

Lenke til kommentar

Ville derfor i ditt sted heller klådd på og vurdert spranget opp til en brukt 1DmkIII - du mister video, men får enda bedre autofokus og skuddtakt. Større, lysere og dermed mer presis søker, og en byggekvalitet av en annen verden. Til sport tror jeg du får mer ut av proff-autofokusen der enn den den "ekstra" rekkevidden 1.6x crop gir.

Og er det ikke sikkert at det er så enkelt valg lenger. ;)

Lenke til kommentar

Ville derfor i ditt sted heller klådd på og vurdert spranget opp til en brukt 1DmkIII - du mister video, men får enda bedre autofokus og skuddtakt. Større, lysere og dermed mer presis søker, og en byggekvalitet av en annen verden. Til sport tror jeg du får mer ut av proff-autofokusen der enn den den "ekstra" rekkevidden 1.6x crop gir.

Og er det ikke sikkert at det er så enkelt valg lenger. ;)

Da blir nok spranget uansett for stort, masse mer penger, kanskje ubetydelig bedre AF for min del, mister tele.... 7D er nok det beste valget for meg men takk for tipset :)

Lenke til kommentar

Brukt vs nytt kan være et dilemma - selv kan jeg godt kjøpe brukte objektiver (men da ofte fra butikk som for min del betyr Stavanger Foto - dog er flertallet av de objektivene jeg har/har hatt kjøpt nye), men har aldri kjøpt brukte kamera, kun nye. Noe i meg bremser for å kjøpe brukt kamera, sikkert ikke med stor fornuftig årsak, men det er nå bare slik.

Skal jeg oppgradere et hus tar butikken det gamle i innbytte, og som regel for en pris som ikke er særlig under det jeg ville fått dersom jeg selv skulle solgt det privat. Det samme gjelder objektiver enten jeg kjøper nytt eller brukt og ønsker å kvitte meg med et selv. En god løsning for min del fordi jeg føler en større trygghet ved å velge en seriøs fotobutikk. I tillegg opparbeider man seg over tid en visst kundeforhold som man nyter godt av på flere områder.

Det vil som regel alltid finnes et bruktmarked (både private og butikker), og det vil svært ofte over tid komme korttidstilbud på de fleste kamera. Kjøper man enten brukt eller under tilbudsperioder vil man selvsagt få en redusert kostnad. Personlig tenker jeg heller om jeg synes prisen er ok når jeg ønsker å handle, og er den det så bryr jeg meg nada etterpå om hva prisen er neste måned eller bruktprisen. Har jeg handlet så var det til en pris jeg var og er etterpå fornøyd med og tenker ikke mer på det. Man kan ikke gå rundt og ergre seg hver gang det kommer tilbud fordi man ikke ventet. Man vil tape den kampen på sikt uansett, enten man kjøpte det til en grei dagspris eller på tilbud - før eller siden kommer det nye tilbud som er enda lavere.

Mitt råd er at er man ikke helt komfortabel med å betale den prisen man har foran seg, enten det er "vanlig dagspris", tilbudspris eller brukt, bør man avstå fra å handle.

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Mitt råd er at er man ikke helt komfortabel med å betale den prisen man har foran seg, enten det er "vanlig dagspris", tilbudspris eller brukt, bør man avstå fra å handle.

Tor

Er ikke 100% enig i den men forstår selvsagt hva du mener.

Grunnen til at du tenker slik er nok at du er mer fornuftig enn folk flest. Du tenker på hva du får for pengen i de egenskapene som ligger i produktet og hva de er verdt for deg.

Desverre er det alt for mange (meg inkludert) som liker å gjøre gode kjøp og hater å gjøre dårlige kjøp. Nei det er som oftest ikke pengene isolert sett som er problemet det er faktisk det å betale mer for noe enn man strengt tatt nødvendig må.

Ser bare for meg at en kamerat spør hva jeg betalte for huset som jeg kjøpte for 3 uker siden og før jeg klarer å svare 12 000 kr skjønner han greia og bryter ut i latter samtidig som han viser meg en pris på 9000 kr på en eller annen nettbutikk.

Mange drar den jo enda lenger enn meg og skal innom 4 butikker for å fullføre handleturen fordi det er tilbud på ost en plass, egg en annen plass, etc.

Tror nok det er mange som kjenner seg igjen der gitt :tease:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tor

Grunnen til at du tenker slik er nok at du er mer fornuftig enn folk flest. Du tenker på hva du får for pengen i de egenskapene som ligger i produktet og hva de er verdt for deg.

Desverre er det alt for mange (meg inkludert) som liker å gjøre gode kjøp og hater å gjøre dårlige kjøp. Nei det er som oftest ikke pengene isolert sett som er problemet det er faktisk det å betale mer for noe enn man strengt tatt nødvendig må.

Ser bare for meg at en kamerat spør hva jeg betalte for huset som jeg kjøpte for 3 uker siden og før jeg klarer å svare 12 000 kr skjønner han greia og bryter ut i latter samtidig som han viser meg en pris på 9000 kr på en eller annen nettbutikk.

Mange drar den jo enda lenger enn meg og skal innom 4 butikker for å fullføre handleturen fordi det er tilbud på ost en plass, egg en annen plass, etc.

Det vil alltid være en sjans for at noen gjør ett bedre kjøp enn deg, og har man innebygd frykt mot at en eller annen gjør ett bedre kjøp en seg selv så bør man unngå å handle.

Jeg kjenner også de som kjører land og strand for å spare en 50 øring, hvis de tok seg tid til å sjekke hvor mye de har brukt i drivstoff så skal jeg banne på at de tapte penger. Det går an å være så kjip at man taper penger også :thumbup:

Forøvrig ville jeg ikke gitt 12 lapper for en 7D, det er såpass gammelt at noe rett under 10 lapper ville vært levelig nytt hvis jeg skulle hatt en 7D....

Endret av hertugen
Lenke til kommentar

18-135 ligger på rundt 3200-3500; brukt så går de for mellom 2000 og 2500 på foto.no, noe som pleier å være en grei målestokk. Selv solgte jeg et eksemplar for 2000 for noen måneder siden, i god stand (6 mnd gammelt).

Objektivet er greit nok, men irriterte meg nok over byggekvalitet og F/5.6 til at jeg byttet objektivet ut i et 24-105.

Lenke til kommentar

Det vil alltid være en sjans for at noen gjør ett bedre kjøp enn deg, og har man innebygd frykt mot at en eller annen gjør ett bedre kjøp en seg selv så bør man unngå å handle.

Jeg kjenner også de som kjører land og strand for å spare en 50 øring, hvis de tok seg tid til å sjekke hvor mye de har brukt i drivstoff så skal jeg banne på at de tapte penger. Det går an å være så kjip at man taper penger også :thumbup:

Forøvrig ville jeg ikke gitt 12 lapper for en 7D, det er såpass gammelt at noe rett under 10 lapper ville vært levelig nytt hvis jeg skulle hatt en 7D....

Ikke snakk om at man skal gjøre best kjøp men ett godt kjøp.

Merk at 7D med 15-85 hadde en veiledende pris på 26 000 kr når det ble lansert så huset er nok verdt 12 000 kr også når vi ser på konkurrentene og Canons egne mindre modeller.

Det er bare det at jeg ikke vil betale 12 K for det når jeg hadde sjansen til å betale 10 K hadde jeg bestilet det samtidig som objektivet.

Lenke til kommentar

Tor

Tja, hva er gode og dårlige kjøp? Egentlig. Klarer man ikke slå seg til ro med den prisen man kjøpte det for så er del vel å regne som et dårlig kjøp? Men la oss tenke litt: Si at normal dagspris er pr i dag 12.000,- Så kommer det et tilbud på 10.000,- som varer 3 dager i en butikk. Kjøper du da og er fornøyd og kaller det et godt kjøp? Men hvordan vet du at ingen neste uke kommer med et tilbud på 9.000,-? Og hvis det skjer - hva føler du da? At det gode kjøpet plutselig ble dårlig? Men hvis du ventet til neste uke og kjøpte det for 9000,- og var svært happy - hva ville du følt hvis en kompis så hadde kjøpt f.eks et nesten ubrukt for 7.000,- dagen etterpå?

Selv har jeg aldri følt at jeg har gjort annet enn gode kjøp - kjøp jeg var og er fornøyd med. Men betyr det at kjøpene er reelt sett blitt "dårligere" over tid? Nei, det er lenge siden jeg kjøpte 7D (nov 2009), og dagsprisen i dag er faktisk den samme, utrolig nok betalte jeg 11.995,- den gangen. Det samme gjelder 5DII som i dag har en "normalpris" som ikke er betydelig mindre enn den jeg ga den gangen jeg kjøpte det.

Det er flere grunner til det nevnte over - første punkt er at jeg aldri kjøper nytt mens det er for varmt, dvs i en viss periode etter lansering hvor prisene er rimelig hypa opp til noe ufornuftig. Når markedet av de som bare må ha med en gang er dekket - roer ting seg rimelig kjapt, og prisene daler kjapt nedover til mer fornuftige nivåer. Og så får man ofte perioder hvor importøren og butikkene har stabilt lager av varen, og hvis valuttaen er gunstig i tillegg så får man ofte varige gode priser over tid. Man lærer seg over tid å føle ånden som ligger i markedet - og da gjør man som regel gode og fornuftige kjøp.

Men for all del, jeg kjenner etpar som har det som deg, men egentlig synes jeg synd på de for de får aldri helt gleden med det de (endelig) kjøpte fordi de er redd for at det var et dårlig kjøp. Kanskje burde de ikke kjøpt i det hele tatt, men da får de heller ikke fred i sjela siden de er redd for at de gikk glipp av en god handel.

Penger er for å brukes, og brukes med glede. Finner man ikke gleden pga f.eks redsel for å gjøre en dårlig handel, så ikke bruk, ikke kjøp.

Tor

Endret av TorVidle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, hva er gode og dårlige kjøp? Egentlig. Klarer man ikke slå seg til ro med den prisen man kjøpte det for så er del vel å regne som et dårlig kjøp? Men la oss tenke litt: Si at normal dagspris er pr i dag 12.000,- Så kommer det et tilbud på 10.000,- som varer 3 dager i en butikk. Kjøper du da og er fornøyd og kaller det et godt kjøp? Men hvordan vet du at ingen neste uke kommer med et tilbud på 9.000,-? Og hvis det skjer - hva føler du da? At det gode kjøpet plutselig ble dårlig? Men hvis du ventet til neste uke og kjøpte det for 9000,- og var svært happy - hva ville du følt hvis en kompis så hadde kjøpt f.eks et nesten ubrukt for 7.000,- dagen etterpå?

Selv har jeg aldri følt at jeg har gjort annet enn gode kjøp - kjøp jeg var og er fornøyd med. Men betyr det at kjøpene er reelt sett blitt "dårligere" over tid? Nei, det er lenge siden jeg kjøpte 7D (nov 2009), og dagsprisen i dag er faktisk den samme, utrolig nok betalte jeg 11.995,- den gangen. Det samme gjelder 5DII som i dag har en "normalpris" som ikke er betydelig mindre enn den jeg ga den gangen jeg kjøpte det.

Det er flere grunner til det nevnte over - første punkt er at jeg aldri kjøper nytt mens det er for varmt, dvs i en viss periode etter lansering hvor prisene er rimelig hypa opp til noe ufornuftig. Når markedet av de som bare må ha med en gang er dekket - roer ting seg rimelig kjapt, og prisene daler kjapt nedover til mer fornuftige nivåer. Og så får man ofte perioder hvor importøren og butikkene har stabilt lager av varen, og hvis valuttaen er gunstig i tillegg så får man ofte varige gode priser over tid. Man lærer seg over tid å føle ånden som ligger i markedet - og da gjør man som regel gode og fornuftige kjøp.

Men for all del, jeg kjenner etpar som har det som deg, men egentlig synes jeg synd på de for de får aldri helt gleden med det de (endelig) kjøpte fordi de er redd for at det var et dårlig kjøp. Kanskje burde de ikke kjøpt i det hele tatt, men da får de heller ikke fred i sjela siden de er redd for at de gikk glipp av en god handel.

Penger er for å brukes, og brukes med glede. Finner man ikke gleden pga f.eks redsel for å gjøre en dårlig handel, så ikke bruk, ikke kjøp.

Tor

Hehe, det står heldigvis ikke så dårlig til... kjøpte jo 70-200, ikke sant?

Kampanjer eller bruktpriser bryr jeg meg sjelden om, det som ville irritere en en senking av vanlig pris rett etter jeg kjøpte det.

Forsterket blir det selvsagt nå 7D sto rett foran nesten min til 9995 kr samtidig som jeg kjøpte objektivet uten at jeg slo til.

Heldigvis har Elkjøp nå utvidet returretten sin til utrolige 60 dager så det er mulig jeg handler derifra.

Lenke til kommentar

det som ville irritere en en senking av vanlig pris rett etter jeg kjøpte det.

Det kan du aldri gardere deg mot uansett, men det motsatte kan like gjerne skje, nemlig at prisen går opp. På varer som selger bra og er like i lang tid vil ofte prisene gå både litt opp og litt ned sett over tid. Varer som har kort levetid får som regel en stabil nedgang, se f.eks entrylevelmarkedet hvor modellene har en varighet på ca 1 år før det kommer en oppgradert versjon.

Tor

Lenke til kommentar

Man kjøper da ikke avansert foto-utstyr på Elkjøp? Da er det berdre å stikke innom Japan Photo eller FotoVideo og spørre om de kan gi deg en bedre pris.

Så lenge jeg vet hva jeg vil ha har det vel ingenting å si hvor jeg kjøper det... dessuten så elsker jeg Elkjøp :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...