hean Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Hei Er på jakt etter nytt Canon-hus og etter en vurdering ser jeg at det eneste alternativet er nok 7D. Ser at 7D selges for ca 13500 kr inkl. 18-135 men når jeg sjekker prisen for 18-135 kjøpt løst ser jeg det er utgått. Hadde vært fint å hvite hva den kostet for å vurdere hvor bra pakketilbudet er. Noen som vet hva det kostet løst siste tiden før det ble utfaset og hvor lenge siden det er siden det kom/gikk? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Den ligger på 430-450$ på B&H, noe som blir rundt 2500kr eller så der, antageligvis litt mer i Norge. Personlig hadde jeg ikke giddet å kjøpe det pakketilbudet, objektivet er en dårlig match til et såpass bra kamera som 7D. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Kikke i produktguiden? https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-s-18-135mm-f35-56-is-113249 Var det forresten ikke dumpingpriser på det der på Elkjøp for En tid tilbake? Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Kikke i produktguiden? https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-s-18-135mm-f35-56-is-113249 Var det forresten ikke dumpingpriser på det der på Elkjøp for En tid tilbake? Tror det var 17-85 de solgte billig, men Interfoto hadde kampanje på 18-135 til ca 1600 (mulig det var 1695). Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Kikke i produktguiden? https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-s-18-135mm-f35-56-is-113249 Var det forresten ikke dumpingpriser på det der på Elkjøp for En tid tilbake? Tror det var 17-85 de solgte billig, men Interfoto hadde kampanje på 18-135 til ca 1600 (mulig det var 1695). Takker begge for svar her... tenkte ikke helt på den guiden der Personlig hadde jeg ikke giddet å kjøpe det pakketilbudet, objektivet er en dårlig match til et såpass bra kamera som 7D. Skjønner den ja :-) Men på grunn av impulskjøp på en 70-200 IS 2 for ett par uker siden på JP.no må jeg spare litt på kronene. Målet er å få L-objektiv fra 16mm til 200mm + ultravidvinkel (8mm) og ultratele (500mm) fra Sigma + litt faste/macro. Hva med 15-85, er den mye bedre enn 18-135? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Stemmer, det var deg ja. I og med at du har det sinnsykt fint fra 70-200mm, så mistenker jeg at ethvert annet objektiv vil støve ned med mindre du legger litt penger i det. Du blir nok dessverre litt bortskjemt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Hva med 15-85, er den mye bedre enn 18-135? 15-85 går for og gi veldig skarpe bilder, den blir sammenlignet med 17-40L og 24-104L på bildekvalitet, 18-135 er et ikke-spørsmål i denne sammenhengen. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Har du vurdert å kjøpe huset brukt? Det ligger mange på foto.no Bare husk å spørre etter ca hvor mange lukkerbevegelser, med 8fps blir det fort noen tusen og det bør også være kjøpt i norge med norsk kvittering. Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 15-85 går for og gi veldig skarpe bilder, den blir sammenlignet med 17-40L og 24-104L på bildekvalitet, 18-135 er et ikke-spørsmål i denne sammenhengen. OK, det er bare det siden jeg er fast bestemt på at målet er L objektiv har jeg vanskelig for å bruke så mye penger på ett objektiv som uansett er ment å byttes ut med tiden. På en annen side så dekker den brennviddene (og litt til) til de to mest aktuelle L-objektivene og det til en så klart en del mindre pris. Ut i fra deres anbefalinger blir det nok til at jeg går for 15-85 kitet ja men må tenke litt. Også litt vnskelig for meg å kjøpe ett hus som allerede er 2 år gammelt, strider litt mot min natur Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Også litt vnskelig for meg å kjøpe ett hus som allerede er 2 år gammelt, strider litt mot min natur Du kan vente et år og kjøpe nye 7D Mk2 til full pris "15/17K" eller vente enda et år til og sannsynligvis gi 12/13K for 7D Mk2, eller du kan kjøpe nytt/brukt 7D nå eller vente til 7D Mk2 blir lansert og kjøpe 7D på tilbud/utgått-pris. Uansett så vil prisen på 7D variere fram til lansering av etterfølgeren, og kjøpe et brukt hus til en overkommelig pris er ikke ufornuftig i denne sammenhengen. Om etterkommeren blir så revolusjonerende bedre tviler jeg på, noe nyskapende blir det nok men bildekvaliteten blir omtrent den samme som den har vært på alle cropp-kameraene fra Canon de siste to/tre årene, eller jeg kan ta total feil Endret 6. november 2011 av Nautica Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Også litt vnskelig for meg å kjøpe ett hus som allerede er 2 år gammelt, strider litt mot min natur Da er det så enkelt som enten å kjøpe huset brukt (foto.no) eller å vente til en av kjedene kjører nice price (det gir deg minst tap når du skal oppgradere til 7D mkII). Kjøper du brukt, istedenfor å vente på at en eller annen skal legge ut huset sitt til salgs for en pris du håper på, så går det faktisk an å sette inn en annonse der du ønsker å kjøpe. Jeg gjorde det når jeg kjøpte D3'en. Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Har du vurdert å kjøpe huset brukt? Det ligger mange på foto.no Bare husk å spørre etter ca hvor mange lukkerbevegelser, med 8fps blir det fort noen tusen og det bør også være kjøpt i norge med norsk kvittering. Da er det så enkelt som enten å kjøpe huset brukt (foto.no) eller å vente til en av kjedene kjører nice price (det gir deg minst tap når du skal oppgradere til 7D mkII). Kjøper du brukt, istedenfor å vente på at en eller annen skal legge ut huset sitt til salgs for en pris du håper på, så går det faktisk an å sette inn en annonse der du ønsker å kjøpe. Jeg gjorde det når jeg kjøpte D3'en. Har sett litt på brukte hus ja men er jo ikke mer enn ca 3 lapper å spare. Hadde jeg fått ett strøkent hus brukt å kunne hentet det lokalt hadde det selvsagt vært aktuelt. Så lenge man får ca 1000 kr rabatt på 15-85 kit så blir forskjellen utrolig liten. Også litt vnskelig for meg å kjøpe ett hus som allerede er 2 år gammelt, strider litt mot min natur Du kan vente et år og kjøpe nye 7D Mk2 til full pris "15/17K" eller vente enda et år til og sannsynligvis gi 12/13K for 7D Mk2, eller du kan kjøpe nytt/brukt 7D nå eller vente til 7D Mk2 blir lansert og kjøpe 7D på tilbud/utgått-pris. Uansett så vil prisen på 7D variere fram til lansering av etterfølgeren, og kjøpe et brukt hus til en overkommelig pris er ikke ufornuftig i denne sammenhengen. Om etterkommeren blir så revolusjonerende bedre tviler jeg på, noe nyskapende blir det nok men bildekvaliteten blir omtrent den samme som den har vært på alle cropp-kameraene fra Canon de siste to/tre årene, eller jeg kan ta total feil Mitt tips til andre i samme situasjon er å bare slå til men vanskelig når det er en selv. Kjenner ikke til Canon og vet ikke når de bruker å lansere nye produkter men min største frykt er selvsagt at det kommer ca 2 dager etter jeg har kjøpt min 7D. Som jeg forstår så var 7D en ny modellserie så det blir også vanskelig å forutse hvor lenge denne modellen holder ut før den blir erstattet eller om den blir erstattet i nærmeste fremtid. Ser jo for eksempel at 550D og 600D selges parallelt. Noen som har en anelse i det hele tatt gjerne med en god begrunnelse om når en eventuell 7D mkII vil lanseres eller komme for salg? Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Med 7D + 15-85 + 70-200 er du dekket opp på utrolig mange områder. Slik sett er det som står igjen i begge ender ekstrem vidvinkel og i andre ende lang tele. Begge disse kan dekkes opp rimelig med f.eks Sigma 10-20 og 150-500. Da har du nærmest full dekning. Dette er omtrent i leia for mine egne objektiver, og mer har jeg ikke behov for da de ville bare samlet støv - og støvsamlere av andre arter har jeg mer enn nok av i kåken. Behøver du et lyssterkt innealternativ kan du kjøpe et rimelig fastobjektiv. Og mye av dette kan kjøpes brukt hvis du bruker litt tid. Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Noen som har en anelse i det hele tatt gjerne med en god begrunnelse om når en eventuell 7D mkII vil lanseres eller komme for salg? Ingen her (eller der) kan svare deg på det, kun Canon vet (hvis de i såfall har bestemt seg). Vi kan bare synse, men skal man vurdere etter deres treghet i det siste, samt at 7D selger meget bra fremdeles og ikke er forbigått av andre, og en treårig syklus så kan muligens neste høst være en tanke. Men som sagt, det blir bare synsing. Men, husk på at det ofte tar lang tid før et nylansert hus er nede på en stabil fornuftig pris. I tillegg kan du jo selge det gamle huset - jeg tviler på at 7Dmk1 vil falle ekstra mye i pris når mk2 kommer. Uansett, det er ikke butikk å handle objektiver og kamera, man taper normalt en eller annen sum slik man gjør med alle forbruksdingser man kjøper. Tor Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Antar høy skuddtakt og god autofokus er viktig, når 7D velges framfor 600D. Hva med brukt 1D mkIII/mkII? Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Med 7D + 15-85 + 70-200 er du dekket opp på utrolig mange områder. Slik sett er det som står igjen i begge ender ekstrem vidvinkel og i andre ende lang tele. Begge disse kan dekkes opp rimelig med f.eks Sigma 10-20 og 150-500. Da har du nærmest full dekning. Dette er omtrent i leia for mine egne objektiver, og mer har jeg ikke behov for da de ville bare samlet støv - og støvsamlere av andre arter har jeg mer enn nok av i kåken. Behøver du et lyssterkt innealternativ kan du kjøpe et rimelig fastobjektiv. Og mye av dette kan kjøpes brukt hvis du bruker litt tid. Tor Leser du litt lengre opp ser du at vi tenker fort i de samme banene. Fint å hvite at jeg ikke er den eneste som tenker slikt. Vil gjerne ha god kvalitet fra moderat vidvinkel til god tele men kjøper gjerne sigma i de ekstreme brennviddene, da blir nok orginalt for dyrt. I tillegg blir det nok kjøpt noen faste lyssterke + noen macro. Tror nok 15-85 blir ett godt objektiv å ha til jeg får oppgradert det en gang i fremtiden. Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Noen som har en anelse i det hele tatt gjerne med en god begrunnelse om når en eventuell 7D mkII vil lanseres eller komme for salg? Ingen her (eller der) kan svare deg på det, kun Canon vet (hvis de i såfall har bestemt seg). Vi kan bare synse, men skal man vurdere etter deres treghet i det siste, samt at 7D selger meget bra fremdeles og ikke er forbigått av andre, og en treårig syklus så kan muligens neste høst være en tanke. Men som sagt, det blir bare synsing. Men, husk på at det ofte tar lang tid før et nylansert hus er nede på en stabil fornuftig pris. I tillegg kan du jo selge det gamle huset - jeg tviler på at 7Dmk1 vil falle ekstra mye i pris når mk2 kommer. Uansett, det er ikke butikk å handle objektiver og kamera, man taper normalt en eller annen sum slik man gjør med alle forbruksdingser man kjøper. Tor Antar at en 7D mkII vil være høyt i pris i begynnelsen uansett ja som gjør at en /D vil holde seg godt i pris en tid etter nylansering uansett. Antar høy skuddtakt og god autofokus er viktig, når 7D velges framfor 600D. Hva med brukt 1D mkIII/mkII? Det er viktig ja men på grunn av at tele også er veldig viktig (fotballkamper) er nok crop ett riktigere valg. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Jeg ville sterkt vurdert Canon 60D som du har avskrevet på nytt, huset er meget rimelig i forhold til hva du får for pengene. Nei det er ikke magnesium, men polycarbonat plasten føles solid og er ikke så kald å holde i om vinteren. Det er ikke store foskjellen på søkerstørrelsen heller. 9 krysspunkters autofokus er heller ikke noe å kimse av. Billigste 60D hus nå fra Norsk forhandler er 6990kr, 4000kr billigere i forhold til 7D. Kommer 7D på tilbud til rundt 9000kr kan du selge 60D brukt for 5000kr. Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Jeg ville sterkt vurdert Canon 60D som du har avskrevet på nytt, huset er meget rimelig i forhold til hva du får for pengene. Nei det er ikke magnesium, men polycarbonat plasten føles solid og er ikke så kald å holde i om vinteren. Det er ikke store foskjellen på søkerstørrelsen heller. 9 krysspunkters autofokus er heller ikke noe å kimse av. Billigste 60D hus nå fra Norsk forhandler er 6990kr, 4000kr billigere i forhold til 7D. Kommer 7D på tilbud til rundt 9000kr kan du selge 60D brukt for 5000kr. Nå er ikke jeg ekspert på Canon da jeg kjenner til Nikon mye bedre. Men etter det jeg forstår er en 60D klassemessig faktisk en nedgradering i forhold til 50D og skulle man først gå ned i klasse ville nok 600D til en betydelig lavere pris være enda mer aktuelt hvis jeg først skulle vurdere noe under 7D. Så klart er 60D en tanke mindre men ikke så mye at man kunne løst en del med ett batterigrep noe jeg uansett vil skaffe meg. Med tanke på Nikon D7000 som klassemessig treffer rett på 60D er det etter mitt syn utklassing fra Nikon (orker ikke noen stor diskusjon om dette). En stor grunn til at jeg gikk fra D5000 til D90 var at jeg fikk to kontrollhjul, trådløs blitsstyring, etc. Hvorfor skal jeg da kjøpe meg ned igjen til tross for at 60D sikkert er veldig bra. Faktisk er 7D ett så klart valg for meg nå at hadde ikke det huset eksistert hadde objektivet nå vært i posten tilbake til JP eller aldri vørt bestilt. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Ok jeg forstår men 60D har faktisk to kontroll hjul og trådløs blitstyring innebygd. Batteriet er også det samme som brukes på 5Dmk2 og 7D. 600D har kun et kontrollhjul og et minibatteri. 60D har også litt høyrere oppløsning på skjermen i forhold til 7D og 5Dmk2. 60D mangler i forhold til 50D pc sync port for tilkobling til studio blitz men ellers er den helt lik 50D. Så jeg forstår ikke alt den sytinga om at det er en klassemessig nedgradering som gjaller rundt på diverse forum. Nikon har jeg dessverre ikke peiling på. Men har du pengene kan du nok ikke gå feil med 7D, jeg var selv fornøyd med det men endte opp med å selge fordi flipskjerm er veldig kjekt ved stativfotografering og filming og fordi 8fps ga meg for mange bilder å slette, klarer meg med 5fps :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå