Gå til innhold

Online kopibeskyttelser og forhåndsbestillings innhold er noe herk

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å forhåndsbestille det kommende spillet Max Payne 3.

Problemet mitt e bare at jeg ikke helt vet til hvilken platform jeg skal ha spillet på.

De to forrige spillene i serien var jo først og fremst pc spill, som deretter ble portet over til konsollene med et noe variabelt resultat.

Nå tror jeg ikke dette blir tilfellet denne gangen, i disse konsolldager er nok spillet utviklet for konsoll for så å portes over til pc. Jeg tror nok alle versjonene av spillet blir gode denne gangen.

Problemet er bare at jeg virkelig ikke klarer den nye form for drm kopibeskyttelse som så å si alle nye pc spill benytter seg av. Det at en må ha tilgang til internett for å i det hele tatt kunne få installert og startet spillene.

Flesteparten av dagens pc spill benytter seg av varierende grad av slike kopibeskyttelser.

Noen må en bare være koblet til nettet under installasjonen av spillet, mens andre går så langt at de krever at en er koblet til nettet hele tiden mens en faktisk spiller spillene, enten det er enspiller eller flerspiller en spiller.

Jeg misliker de så utrolig sterkt slike kopibeskyttelser, jeg vil ha kontroll på hvor og når jeg skal kunne spille spill jeg har kjøpt. Jeg vil ikke være avhengig av at serverne til spillet skal være oppe akkurat når jeg vil spille. Og hvem vet i fremtiden om det selskapet som står for serverne fremdeles eksisterer?

"Men de kan jo oppdatere spillet til å ikke ha kopibeskyttelsen lenger" hører jeg du sier, det er slettes ikke sikkert det, kanskje et ytterst bittelite fåtall av de aller mest populære spillene har en liten sjangse for at dette skjer, men selv de mest populære spillene har jo ingen garanti for dette.

OG om en må være online for å i det hele tatt få installert spillene så hjelper jo dette lite.

Slike kopibeskyttelser gjør liksom at spillet mister verdi for meg, det å ha spillets eske stående i hyllen blir liksom så verdiløst når jeg vet at jeg ikke får tilgang til spillet oppi esken med mindre nettet er oppe.

Det er jo ikke slik at et litt ukjent spill som Rygar til nintendo 8 bits ikke vil funke lengre nå.

Så hva skjer om jeg vil spille Max Payne 3 i fremtiden?

Samtidig liker jeg å spille på pc, ikke alle typer spill, noen gjør seg best på en stor tv synes jeg.

Dette har jo en del å gjørem ed at jeg ser ganske dårlig og derfor liker å spille på en pc skjerm.

Men samtidig funket jo andre Rockstar spill bra på konsoll.

Og der trenger en jo ikke heller å være koblet til nettet for at spillene skal virke (Selv om dette jo begynner å snike seg innpå, bare å se på Catwoman greia til Batman Arkham City, en mister enspillerinhold om en ikke kobler seg på nettet med sin konsoll).

Så har en jo hele greia med forhåndsbestillingsinnhold til spill, en får gjerne ekstra innhold som baner eller spillbare karakterer eller andre gjenstander til spill en forhåndsbestiller nå for tiden, oftest på Gamestop.

Egentlig en veldig irriterende trend dette, en burde jo få hele spillet en kjøper uansett hvor en kjøper det.

At en noen ganger får kjøpe forhåndsbestillingsinnholdet senere hjelper ikke.

Jeg har allerede betalt for spillet en gang, det får holde!

Hva mener du om online kopibeskyttelser og forhåndsbestillingsgoodies?

Endret av Santar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe imot noen av delene.

Jeg er på internett 24/7 og synes det er greit de kommer med litt ekstra for de som forhåndsbestiller.

Og det er vel "våres" feil at det har blitt slik med DRM greiene, mtp piratkopiering o.l.

Så om produsentene har funnet en måte som gjør det litt vanskeligere for oss til å spille piratkopierte spill så har jeg ikke noe imot det.

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...