Gå til innhold

Valget 2013: Hva er de viktigste sakene for deg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg kommer til å stemme på det partiet som fokuserer på små men konkrete løfter

Hvor naiv kan man bli?

Hvis dette virkelig er så naivt som du påstår vil jeg heller muligens bare skippe hele valget, ser ingen grunn til å stemme på løgnere og bedragere.

Lenke til kommentar

Hvor naiv kan man bli?

Hvis dette virkelig er så naivt som du påstår vil jeg heller muligens bare skippe hele valget, ser ingen grunn til å stemme på løgnere og bedragere.

Det er nok ikke så enkelt som å kalle dem løgnere. Ingen partier vet hvor mye gjennomslagskraft de vil få etter et valg, og de er også avhengige av styrkeforholdet til andre partier og hvilke saker de presser mest på for å få igjennom. All politikk i norge er et resultat av kompromisser.

Lenke til kommentar

Hvor naiv kan man bli?

Det er nok ikke så enkelt som å kalle dem løgnere. Ingen partier vet hvor mye gjennomslagskraft de vil få etter et valg, og de er også avhengige av styrkeforholdet til andre partier og hvilke saker de presser mest på for å få igjennom. All politikk i norge er et resultat av kompromisser.

selvfølgelig, men man kan da så absolutt være realistisk på kompromiss-fronten, det virker som det er bitt en slags mal for løftene å love og love, som om man skulle regnt med 100%, hvorfor kan ikke partiene love i forhold til den prosenten det er realistisk at de vil få (med prosent mener jeg selvfølgeli seter)

du har nok rett i at å stemme blank er mer demokratisk, beskjeden kommer tydeligere frem!

Lenke til kommentar

Hvor naiv kan man bli?

selvfølgelig, men man kan da så absolutt være realistisk på kompromiss-fronten, det virker som det er bitt en slags mal for løftene å love og love, som om man skulle regnt med 100%, hvorfor kan ikke partiene love i forhold til den prosenten det er realistisk at de vil få (med prosent mener jeg selvfølgeli seter)

du har nok rett i at å stemme blank er mer demokratisk, beskjeden kommer tydeligere frem!

Man kan ikke si noe om resultatet av en forhandlingsprosess før man har vært igjennom den. Man kan bare love å gjøre sitt for å få igjennom mest mulig av den politikken man ønsker å føre. Selvsagt vil mange (spesielt frp) love altfor mye, men som opplyst velger må man da vite litt om realitetene i politikken også.

Lenke til kommentar

Hvor naiv kan man bli?

Man kan ikke si noe om resultatet av en forhandlingsprosess før man har vært igjennom den. Man kan bare love å gjøre sitt for å få igjennom mest mulig av den politikken man ønsker å føre. Selvsagt vil mange (spesielt frp) love altfor mye, men som opplyst velger må man da vite litt om realitetene i politikken også.

Men hvorfor love for mye? man kan fortsatt se realistisk på forhandlingsprossessen.

om Ola Normann, sjef i Handel AS skal selge X antall tonn Y, som har en flytende markedspris, så lover ikke han en urealistisk pris, han ser på hva som er realistisk og sier noe som "Jeg kan love at vi VÆRTFALL får så mye penger for dette, men jeg vil jobbe for å få SÅ mye, å få SÅ mye vil desverre være utenfor rekkevidde".

Det er en fornærmelse mot oss velgere at politikerne har så lite tiltro til oss at de ikke deler slikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

*Få slutt på asyl og flyktninge- innvandring.

*Knytte tettere bånd til våre allierte i vesten, ikke våre fiender i øst.

*Strengere straffer for grov kriminalitet og voldskriminalitet

*Mindre proteksjonisme og tollbarrierer mot varer ifra utlandet

*Distansere oss ifra klimakommunistenes dogmer, og slutte å ødelegge økonomien i en allerede vansklig økonomisk tid

Lenke til kommentar

Sosiale tiltak som flere hybler til skoleungdom i de større byer.

Helsetjenester må bli bedre, som tannlegedekning og fastlegedekning.

Er en del år siden ordningen med fastlege ble introdusert, men ennå har mange kommuner knapt nok fastlege til halvparten av sine innbyggere.

Innvandring, strengere regler og mere vekt på å integrere de som er i landet.

Skatter kan være greit som de er - hvis de går til det de skal gå til og ikke til teoretikere.

Avgifter kunne vært lavere på mange ting.

Bedre styring av kraftselskaper.

Ble vedtatt utbygging på vestlandet med begrunnelse av at Bergensområdet og industrien der trengte strøm.

For en måned siden var dette glemt, da var forslaget dèt å bygge linjer til utlandet for å eksportere strømmen.....

Lenke til kommentar

Det som er helt sikkert er at det kommer til å hagle med absurde valgløfter fra samtlige partier, og velgerene kommer til å hoppe fra parti til parti etter hvert som politikerene kommer med ett "løfte" som passer velgeren.

Jeg kommer til å gremmes over hvert eneste løfte, for det er jeg og du (forutsatt at du er et produktivt medlem av samfunnet) som skal betale for idiotien gjennom skatter og avgifter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er helt sikkert er at det kommer til å hagle med absurde valgløfter fra samtlige partier, og velgerene kommer til å hoppe fra parti til parti etter hvert som politikerene kommer med ett "løfte" som passer velgeren.

Jeg kommer til å gremmes over hvert eneste løfte, for det er jeg og du (forutsatt at du er et produktivt medlem av samfunnet) som skal betale for idiotien gjennom skatter og avgifter.

Kanskje vi skulle opprettet en post hvor vi samlet opp alt av valgløfter partiene kommer med? Hadde egentlig vært kult med en oversikt over valgløfter de RødGrønne har meldt de siste 2 valgene og så sjekket hva det faktisk har klart å gjennomføre..

Lenke til kommentar

Man bør stemme på et parti som har løfter som er lette å holde! Da blir det ikke så mange løftebrudd :) Snakker selvfølgelig om DLF :)

Fjerning av velferdsstaten og en sterk nedsettelse av skatter og avgifter.

Fjern arbeidsledigheten først.

Velferdsstaten og statlige reguleringer skaper arbeidsledighet.

Endret av Stagiriten
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

- Bedre utdanningspolitikk

- En mer miljøvennlig politikk

- Langt sterkere fokus på personvern

- Legalisering av narkotika, prostitusjon og gambling

- Forsøke å avvikle flest mulige monopoler

- Om-allokere de statlige midlene som legges ned på narkoforbud over til å gjøre kvinner mer veltrente

Endret av Lime Canes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Sørge for at legalisering av narkotika, prostitusjon og gamling ikkje skjer :p (er det noen parti som i det hele tatt støtter dette?)

- Bedre veger

- Holde oss utenfor EU, altså ikkje bli medlem

- Strengere innvandringspolitikk

- Meir kristendom i KRL/RLE faget på ungdomskolen.

- de som har høyest fokus på skole.

- Mindre skatter og utgifter, men likevel samme opplegg som i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...