cyclo Skrevet 12. november 2011 Forfatter Del Skrevet 12. november 2011 Du har kanskje eit poeng, men i så fall kan ein vel knapt diskutere utan at det "innbyr til krangling". Eg greier ikkje å sjå den store skilnaden på at "det du sier er riv ruskende galt", eller at "dette er feil". Det er en vesensforskjell her. Den ene diskuterer person, den andre ikke. Og begge inviterer i utgangspunktet til krangling. Se på forskjellen: a: månen er en gul ost b: det du sier her er riv ruskende galt a: månen er en gul ost b: dette er galt a: månen er en gul ost b: dette stemmer ikke. Nyere forskning har bl. a. vist at månen faktisk er en blåmuggost [kilde]. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 12. november 2011 Forfatter Del Skrevet 12. november 2011 Samtidig som jeg ser behovet for moderering synes jeg takhøyden er vel lav slik cyclo fremlegger det denne tråden. Takhøyden er etter min mening for lav når ingen reagerer på slike utsagn : Takhøyden er lav fordi en del brukere har valgt å rive taket ned over seg selv og alle andre. Den dagen (som jeg tror er like rundt hjørnet), hvor man viser at man kan faktisk diskutere saker og ting man er uenig om uten at det skaper masse støy og «off topic», utvikler seg til personangrep og generelt et utrivelig forum, er den dagen kampanjen slutter. Her overtrer jeg muligens grensene, eller jeg reddes av en teknikalitet ettersom jeg ikke angriper cyclo direkte? Jeg savner mye i dette initiativet. Ikke minst en balanse mellom tiltak mot troll og hissige debatanter. For å rettferdigjøre så strenge tiltak mener jeg man må inn med tilsvarende strenge "trolling" tiltak. Det er jo veldig enkelt å legge ut provoserende meldinger, å være nedlatende og direkte ekkel uten å skive noen stygge ord. Det skjønner vel muligens til og med en moderator? Pun intended. Hvordan skal man moderere disse? Veldig ofte er det jo der krangelen starter. Trollene slenger ut urimelig påstander, gjerne kledd inn i en ferniss av "seriøsitet". Jeg ser at de lange kranglene i seg selv er et problem at dette er et initiativ til å stoppe disse og det kjøper jeg ikke. For det første; er det noen grunn til å tro at de vil stoppe med mindre de stenges bare fordi man må moderere språket? Dette vil jo kun forfordele de som har ordet i sin makt. Jo bedre skribenter jo dypere stikker man uten å "bryte" reglene. Og de beste stikker dypt uten at moderator ser det. Hvem har sagt at vi ikke reagerer mot trolling? Allerede helt i starten av punkt 1 av restningslinjene står det «Trolling er forbudt. Provokasjoner vurderes ellers ut fra formål». For det andre; ha er galt med en krangel? Krangler er sjelden veldig konstruktive og saklige men de tjener like fullt et formål. Man får blåst ut og kan gå videre etterpå. Det synes på meg som om Cyclo vil ha et roserødt nettsamfunn der alle smiler og er venner. Helt ulikt det virkelige liv og ren utopi. Et større forum vil i stor grad speile samfunnet ellers og forsøker man for hardt å fjerne seg fra det dør selve nettsamfunet, eller det bygges opp spenninger som ikke lar seg tøyle med moderering. Sier jeg at Windows 3.1 var mer stabilt enn dagens Windows 7 fortjener jeg faktisk tilbakemeldingen: "det du sier er riv ruskende galt". Det ligger ingen overreaksjon i et slikt utbrudd, tvert om er det balansert i forhold til den opprinnelige påstanden. Jeg håper og tror at det heller ikke var intensjonen med eksempelet. Nei. Ingenting er galt med å være uenig, og diskutere ens uenigheter (ellers hadde vi jo ikke hatt noe her å gjøre). Ei heller er det noen som ser for seg et nettsamfunn der halle smiler og er venner. Derimot har det hersket en ukultur på mobilforumet lenge (som et resultat av mangel på vår tilstedeværelse) som har resultert i at en gruppe brukere har «kapret» nesten hver eneste tråd for å videreføre samme gamle krangel som har oppstått i hver eneste tråd. Utopien for mobilforumet er som følger: Brukere skal kunne forvente at andre brukere opptrer på en sivilisert måte. Brukere som ikke er interessert i en vill «fanboi-krangel» skal kunne lese og delta på forumet uten å bli eksponert for dette side opp og side ned i alle tråder. Personlig mener jeg taket for kraftuttrykk godt kan være høyere enn enkelte av eksemplene skulle tilsi. Det er to hensikter: En viktig del av menneskelig interaksjon og kommunikasjon består av følelser. Når man ikke kan vise dem som i IRL trenger man et verktøy som delvis kan erstatte dette. Verbale følelsesutbrudd i tekst er nettopp dette. Som sagt. Når kampanjen er over, så vil takhøyden igjen heves til det nivået som finnes på resten av forumet. Det andre er at moderatorer har allerede problemer med å skille mellom egne preferanser og standpunkt og regelbrudd. Det har vi sett her og i de fleste andre forum, både på diskusjon.no og andre steder. Tilhører du rett leier tillates du enkelte mindre overtramp mens "motparten" blir nådeløst slettet. Jo strengere regler jo lettere blir det for en moderator å utøve utilbørlig makt. Slikt må du gjerne rapportere, for det er «riv ruskende galt» og burde ikke skje. Send meg en PM om man kommer over slikt på mobilforumet, for slikt er veldig uønsket (selv om jeg vet at det kan hende den beste). Selv om dere skulle mene at jeg gjør det, så send gjerne en PM (jeg biter ikke, det lover jeg). Personlig har jeg egentlig bare opplevd det motsatta. Altså at folk som diskuterer mot meg kan slippe unna med mer. Når folk kommer med personangrep mot meg (ja, det forekommer faktisk, og jeg mistenker det er ganske enkelt fordi de ikke har lagt merke til tittelen min) pleier jeg som regel fortelle dem hvordan de svekker argumentet sitt, at jeg ikke kommer til å svare før de klarer å formulere seg på en minnelig måte, og at dersom de fortsetter må jeg be en annen moderator ta seg av dem. Videre så har det hendt at jeg har bedt andre moderatorer ta det rolig i enkelte tråder hvor de er for dypt inne, og heller sende meg PM fremfor å reagere selv. Og om jeg er for dypt inne i det selv, så ber jeg alltid noen andre ta en titt på det. (Ikke fordi jeg ikke klarer å reagere objektivt. Jeg har på meg to forskjellige hatter når jeg modererer og når jeg diskuterer, og personlige standpunkt bryr meg midt et visst sted når jeg moderer. Snarere så gjør jeg det i de tilfelle der hvor brukerne fort kan få inntrykk av at jeg ikke er objektiv, og det ønsker jeg ikke.) Men som sagt. Oppdagere dere, eller mistenker konkret, at slikt skjer på mobilforumet vil jeg gjerne at dere sender meg en PM (og jeg garanterer at jeg ikke blir på noen som helst måte sint, uansett hvem det angår). Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 12. november 2011 Forfatter Del Skrevet 12. november 2011 Jeg synes du på en utmerket måte viser hvordan man kan si mye verre ting enn "riv ruskende galt" uten å bryte de nye retningslinjene. Det finnes ikke bedre måter å by på krangel en slike utsagn. Jeg setter stor pris på innlegget ditt da det er nettopp slike som var mitt hovedmål med posten over. Den ville blitt fjernet under kampanjen som er pågående som over sterken Forøvrig sier retningslinjene som følger: Moderatorene kan reagere mot tråder og brukere av grunner som ikke står nevnt i retningslinjene. I slike tilfeller gis en begrunnelse for moderering av moderatoren som foretar denne. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 12. november 2011 Forfatter Del Skrevet 12. november 2011 Unødig kan være så mangt og jeg tror du og cyclo ligger i den en enden av skalaen når man bedømmer konfliktnivåer, saklighetsnivå og behov for å vise følelser. Hva som er helt unødig for deg kan føles helt nødvendig for andre. Like lite som stor bruk av adjektiver og store ord er det mest saklige så er heller ikke en klinisk og nøktern ordbruk et bevis på manglende følelser. Som allerede sagt, så er den skalaen nå kraftig forskjøvet under kampanjen for å rydde opp i en ukultur. Hva som føles helt nødvendig for enkeltperson spiller forsåvidt ingen rolle her på forumet. Det finnes endel tidligere brukere som har mistet forumtilgangen helt, fordi de så på det som «helt nødvendig» å bryte retningslinjene og viste ingen interesse av å tilpasse seg dem. Det er heller ikke slik at man får en eller to sjanser og så forsvinner man. Vi ønsker ikke å tape noen bidragsytere fra forumet. Og bruker ofte mye tid og energi på å hjelpe folk som ligger i grenseland på å endre seg, men når man viser ingen interesse eller evne for å følge retningslinjene og delta i debatten på en normal måte, så er det desverre lite vi til slutt kan gjøëe. Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Hva er verst å si: "Det du sier her er riv ruskende galt" eller "Hvis du fortsatt ikke har skjønt hva jeg mente så anbefaler jeg deg at du leser første post engang til." Personlig tar jeg meg ikke nær av noen av uttalelsene, men skal man rangere dem synes jeg likevel at det siste eksemplet er hakket verre. Her insinuerer man at vedkommende nærmest er dum som ikke skjønte hva som ble sagt. Likevel blir det gitt inntrykk av at den første uttalelsen ikke er OK, mens den andre er grei. Det er nettopp dette som er problemet hvis man skal legge lista så lavt som det nå virker som blir gjort. Skal lista ligge så lavt, kan man heller ikke godta slike eller lignende uttalelser som i eksempel nr 2. Jeg synes med andre ord at lista bør heves et par hakk, da ingen av disse uttalelsene er spesielt stygge. PS! Dette innlegget er forøvrig ikke ment som noe personangrep på noen, så håper ikke noen oppfatter det slik. Eksemplet var kun tatt med for å belyse mine synspunkter. 1 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. november 2011 Forfatter Del Skrevet 13. november 2011 Hva er verst å si: "Det du sier her er riv ruskende galt" eller "Hvis du fortsatt ikke har skjønt hva jeg mente så anbefaler jeg deg at du leser første post engang til." Personlig tar jeg meg ikke nær av noen av uttalelsene, men skal man rangere dem synes jeg likevel at det siste eksemplet er hakket verre. Her insinuerer man at vedkommende nærmest er dum som ikke skjønte hva som ble sagt. Likevel blir det gitt inntrykk av at den første uttalelsen ikke er OK, mens den andre er grei. Det er nettopp dette som er problemet hvis man skal legge lista så lavt som det nå virker som blir gjort. Skal lista ligge så lavt, kan man heller ikke godta slike eller lignende uttalelser som i eksempel nr 2. Jeg synes med andre ord at lista bør heves et par hakk, da ingen av disse uttalelsene er spesielt stygge. PS! Dette innlegget er forøvrig ikke ment som noe personangrep på noen, så håper ikke noen oppfatter det slik. Eksemplet var kun tatt med for å belyse mine synspunkter. Ingen av de to uttalelsene vil godtas på mobilforumet i løpet av kampanjen. Det er relativt enkelt diskuter sak, ikke person. Som jeg allerede har nevnt et par ganger. Lista ligger veldig lavt fordi en del brukere over tid valgte å rive lista ned. Etterhvert som vi får kontroll på mobilforumet, vil det ikke lenger være noe strengere regime her enn andre steder på forumet. Lenke til kommentar
LoveAmiga Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Er dette noe dere har fått pålagt av enkelte produsenter å gjøre? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. november 2011 Forfatter Del Skrevet 13. november 2011 Wow. Nei... Dette er et tiltak utarbeidet av moderatorene i mobilkategorien. Forøvrig har jeg såpass stor tiltro til redaktør at noe slikt aldri ville skje (og om det faktisk skjedde, så ville jeg sluttet som moderator på dagen). 2 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Det er bra at mobilforumet blir ryddet opp syntes jeg Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Ingen av de to uttalelsene vil godtas på mobilforumet i løpet av kampanjen. Det er relativt enkelt diskuter sak, ikke person. Det er jo det som blir helt feil. Å si "det du sier er riv ruskende galt" er såvidt jeg kan se ikke et personangrep men derimot en helt ren takling av selve påstanden. "Du er riv ruskende gal som påstår noe slikt" ville være angrep på person. Det var derfor jeg (og andre) reagerte på akkurat det eksempelet. Du er på vei ned en veldig glatt bakke dersom du skal moderere slik. Er "veldig galt" "Bommet grovt" "tabbe"..... greie svar til en som fant at svaret på 1 + 1 er 100 og videreformidler dette med stor pondus og faglig tyngde til en som spurte? Når har vi blitt så sensitive her på forumet at vi ikke tåler å bli motsagt i det hele tatt? Det er ikke lang vei fra riv ruskende galt til bare galt. Det er tross alt i galt kraften ligger. Ditt siste eksempel "nyere forskning......" er vel det ultimate innpakningen der man saklig informerer men det tror jeg blir ganske ubegripelig for en stor andel av forumbrukerene dersom det blir eneste måte å formidle feil på. De fleste av oss er vant til og tåler å bli fortalt at en spade er en spade. Er noe riv ruskende galt ja så er det riv ruskende galt. Så lenge man har belegg for påstanden så bør det være langt innenfor modereringsgrenser. Du må gjerne være uenig men du bør ikke sensurere det, kampanje eller ikke. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Unnskyld at jeg sier det, men jeg syns ikke "Hvis du fortsatt ikke har skjønt hva jeg mente så anbefaler jeg deg at du leser første post engang til." er feil å si hvis man allerede har sagt hva man mener. Å henvise til hva som er sagt og der det tydeligvis ikke går inn/forstås, så må man ha muligheten til å 'henvise til kilde' istedet for å gjenta seg til det kjedsommelige. Hadde det vært bedre å sagt: "jeg viser til første post" og sitert hele denne? (DET er vel også unødvendig sitering) Er det så mye verre å henvise til post enn å gjenta - påpeker man at den andre er 'dum' da eller? (som noen sa her). Er den andre mindre 'dum' hvis man forklarer og den andre ikke forstår eller mener annet og der man finner opp ennå flere måter å 'fremme sin mening' med andre ord? Jeg har erfart selv at jeg har blitt bedt om eller gjort det på eget initiativ der jeg har lest/sett/hørt kilder flere ganger og der jeg har fått en 'aha' opplevelse og der jeg har skjønt jeg har misstolket/ikke fått med meg osv ting, så av og til kan det være en fordel å lese gjennom det man selv diskutert på grunnlag av. 1 Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Er kampanjen slutt? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Tror ikke det, er bare å rapportere der du tror du ser noe brudd. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Er ikke helt over nei, men dere har gjort en formidabel jobb i det siste, og mengden moderatormat på mobilforumet er betraktelig lavere enn tidligere. Fortsett slik, og kampanjen er snart over Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Synd det ikke er noen som følger opp denne. Diskusjonene i denne kategorien blir bare dårligere og dårligere. En kan snart ikke lese en eneste artikkel uten at noen skal krangle om hva som er "best" . Her gjør dere en dårlig jobb med å følge opp. 2 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Her gjør dere en dårlig jobb med å følge opp. Vel, så snart vi (jeg) sletter innlegg ropes det om sensur og favorisering. 1 Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Klart, det gjør. En kan ikke moderere tråden en selv er aktiv i. Derfor er det flere av dere. *tråder 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Det har blitt diskutert tidligere om vi skal «få lov» til å moderere i tråder vi selv deltar i, og konklusjonen ble at jo, det får vi. Hvorfor? Fordi vi som aktive deltakere har bedre oversikt enn en moderator som vanligvis holder til i en helt annen del av forumet. Hvis vi modererer tråder vi kjenner til slipper vi å lese flere titalls sider for å forstå miljøet i tråden. Vi har muligheten til å slette alle innleggene deres og utestenge dere for hva som helst. Dere må stole på at vi ikke misbruker denne makten. 3 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Her gjør dere en dårlig jobb med å følge opp. Vel, så snart vi (jeg) sletter innlegg ropes det om sensur og favorisering. Du gjør en god jobb 1 Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Vi har muligheten til å slette alle innleggene deres og utestenge dere for hva som helst. Dere må stole på at vi ikke misbruker denne makten. Tullprat. Stoler ikke på noen av dere. Saken er at mobilforumet fortsatt er en svært lite konstruktiv kategori på forumet. Dette grunnet et fåtall brukere. Disse blir ikke tatt tak i. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå