Populært innlegg cyclo Skrevet 6. november 2011 Populært innlegg Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Enkelte av dere har allerede fått med dere at vi i løpet av de siste 3 ukene har startet en kampanje for å rydde opp i «off topic», krangling, personangrep og personfokusering på mobilforumet. Desverre har tilstedeværelsen vår vært for lav over en lang periode, noe som har medført at folk har i stor grad fått «herje fritt» på mobilforumet, og det som har blitt reagert mot andre steder på forumet har sluppet gjennom nåløyet her. Mye av problemet skyldes en liten kjerne brukere som skaper mye støy på forumet. Derfor gikk vi nå i utgangspunktet ut og reagerte knallhardt og uten nåde mot brudd på retningslinjene slik at folk skal forstå alvoret. Tidligere forsøk har vist at skriftlige advarsler ganske enkelt ikke hjelper, fordi folk bare finner en ny tråd å fortsette å bryte retningslinjene i, og har sluppet unna med det på grunn av for lite tilstedeværelse fra oss. Alle moderatorer, veiledere og administratorer skal være informert om denne kampanjen slik at vi sørger for at alle reageres mot likt. Jeg skal nedenfor gå mer i detalj på hva vi reagerer mot, og hvordan. Jeg vet dette blir en vegg med tekst, men jeg ber alle om å lese det, slik at dere vet hvordan dere skal unngå reaksjoner i fremtiden. Først litt om hva som er «off topic» på mobilforumet Mobilforumet har litt spesielle regler angående «off topic» da det finnes to artikkeltråd-kategorier her: I artikkeltrådene er det egentlig fritt frem å diskutere hva som helst, så lenge man ellers holder seg til retningslinjene. Så lenge det som diskuteres er relatert til artikkelen, redaksjonen eller mobil, så er det for det meste grei skuring. Spam og slikt reageres det naturligvis mot, og krangling, trolling og personangrep reageres mot på samme måte som ellers på mobilforumet. Sammenligning av ulike telefoner, diskusjoner om hvilken telefon er best, diskusjoner om hvilket OS som er best og lignende skal ikke forekomme i samletrådene for ulike mobilmodeller, eller andre tråder som omhandler en spesifikk mobil eller OS. Det er tre steder slike diskusjoner tillates: I artikkeltråder, i egne tråder spesifikt lagd for formålet, eller i mobil-kaféen. Alle andre steder på mobilforumet er slike diskusjoner off-topic og reageres mot deretter. Samletrådene for ulike mobilmodeller modereres svært strengt. Dette er tråder hvor folk skal kunne diskutere telefonene de eier, få hjelp til å bruke dem, tips, råd og lignende. Utover det som er nevt i forrige punkt, så er også generelt skryt av telefonen off-topic her. Slike tråder er ikke stedet for å fortelle om hvor fantastisk en telefon er (artikkeltrådene om telefonene er det rette stedet). Det er to grunner til dette. For det første må vi være konsekvente. Om folk ikke skal diskutere hva som er dårlig med telefonene, så vil de oppfatte det som urettferdig at folk får skryte ubesvart i disse trådene (og det er heller ikke meningen). Videre så blir slikt skryt støy for de som faktisk bruker disse trådene aktivt til deling av informasjon om telefonene. Hva vi nå reagerer strengt mot Off topic Krangling Folk som bevist drar tråder off-topic Trolling Milde personangrep Grove personangrep Ad hominen, reageres det mot, selv om det ikke er direkte personangrep. Man skal ikke ta mannen fremfor ballen. Her føler jeg dog jeg må spesifisere litt nærmere. Det er fullstendig greit å f. eks. spørre en bruker en bruker om «hvordan bruker du mobilen din?», «hvilken mobil er det du har?». Her går det mer på tonen enn noe annet. F. eks. er «det du sier er riv ruskende galt», «du skriver jo bare søppel», «det du serverer her er jo bare idioti», «du vet tydeligvis ikke hva du prater om» ting det reageres mot. Hvordan reageres det? Alt det over vil resultere i at postene slettes. Videre vil man i det aller minste motta en skriftlig advarsel. Resultatet kan også være advarseløkning, midlertidig utestengelse (i 3 eller 7 dager) og i siste instans ubestemt utestengelse inntil man skriver en skriftlig søknad om å slippe til forumet igjen hvor man skriftlig godtar at man fra nå av vil følge retningslinjene, og administrator som behandler søknaden finner den troverdig. Nøyaktig hvordan det reageres vil avhenge av en rekke faktorer: Historikk. Har man brutt retningslinjene en rekke ganger tidligere? Hvor grovt det man gjør galt faktisk er. Om man vanligvis går stille i gangene på mobilforumet men har klart å bli så provosert at man ikke klarer å holde seg, eller er dette en debatteknikk man bruker hele tiden. Om det er første gang man er blitt reagert mot i løpet av kampanjen eller ikke. mm Det positive Kampanjen har som sagt allerede pågått i 3 uker nå, og jeg kan med glede si at den allerede har hatt en stor positiv effekt. Siste 5-6 dagene er det dukket opp langt mindre personangrep, krangling, «off topic» og lignende på mobilforumet enn ukene i forveien. Dette viser at dette allerede har begynt å virke. Nå må vi bare sørge for at det holder seg slik. For at dette skal fungere også i fremtiden, så er vi avhengig av at folk rapporterer alle retningslinjebruddene man kommer over. Tidligere fikk vi så og si aldri inn rapporter fra mobilforumet. Siste uken har folk blitt mye flinkere til å rapportere, noe vi i teamet setter veldig stor pris på. Fortsett slik, og om du er en av de som ikke rapporterer, så er du hjertelig velkommen til å starte nå. Da avslutter jeg her, og håper med dette at vi kommer til å få et flott mobilforum i fremtiden, med et godt miljø, hvor diskusjonen er saklig, alle føler seg velkomne, og ingen hetses eller krangles med. Jeg håper også at vi klarer dette uten å miste noen brukere, men dette betyr at enkelte brukere er nødt for å endre sin debatteknikk. Jeg ønsker ikke miste noen, og håper alle blir med på lasset, men om man ikke evner, eller ikke ønsker å føre en saklig debatt med en god tone, så er jeg redd for at man kan komme til å falle av. Om dere har noen spørsmål rundt dette, må dere gjerne ta det i tråden her. Dersom spørsmålet er av mer personlig karakter, eller noe man ikke ønsker å ta direkte på forumet, er dere hjertelig velkommen til å ta kontakt med meg på PM. Endret 6. november 2011 av cyclo 30 Lenke til kommentar
nortridge Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 «det du sier er riv ruskende galt», «du skriver jo bare søppel», «det du serverer her er jo bare idioti», «du vet tydeligvis ikke hva du prater om» ting det reageres mot. Her synes jeg du kunne strekket strikken lengre. «Du er dum som et ra**høl» «Det du skriver lager ikke mening din dri**fi'*e ho*eunge» «Er du lobotomert eller, din apefi**e» «Dette blir rett og slett for dumt din banale c*nt» Flotte regler forresten. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Her synes jeg du kunne strekket strikken lengre. «Du er dum som et ra**høl» «Det du skriver lager ikke mening din dri**fi'*e ho*eunge» «Er du lobotomert eller, din apefi**e» «Dette blir rett og slett for dumt din banale c*nt» Altså. De eksemplene du kommer med der er jo personangrep av groveste sort, og helt klart retningslinjebrudd og straffes nok rimelig kraftig også. Eksemplene mine skulle illustrere omtrent hvor grensen går. Flotte regler forresten. Ja, jeg håper virkelig at vi skal få ryddet opp i en del av ukulturen som har rådet på mobilforumet til tider. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Mulig dere skulle markert litt mer på sitering også? Av det jeg kan se og har fått med meg, så syns jeg dere gjør en god jobb, så takk fra en fornøyd forumbruker! 3 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Jeg tar for meg sitering når jeg ser feil, og husker det i farten, men jeg får jo langt fra med meg alt. Derfor er vi naturligvis svært taknemlig for brukere som bruker «rapporter»-knappen når de kommer over misbruk av sitat-funksjonen. Videre så ser jeg gjerne for meg kampanjer både mot dårlige emnetitler (dette har vi hatt før uten at det hjalp noe særlig), feilpostinger og misbruk av sitatfunksjoner. Alle disse tre tingene er det mye av på mobilforumet, og burde vært ryddet opp i. Derimot så tror jeg det blir en alt for stor jobb å fokusere på alt på en gang (dog driver jeg støtt og statig og tar meg av emnetitler og feilpostinger når jeg ikke orker å moderere annet). Men at vi kan fokusere på dette etter at vi har fått ryddet opp og skapt et mer trivelig miljø, synes jeg absolutt er en bra idé. Men som sagt. Om man irriterer seg over ting, uansett om det gjelder emnetitler, sitater, feilposter, krangling, off-topic eller personangrep, så bruk «rapporter»-knappen slik at vi blir klar over problemet. Eller send gjerne en PM til meg dersom man heller vil det. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Fokens. Nå syns jeg jammen det er på tide med litt skryt. Jeg har vært borte fra forumet noen dager, og har nå gått gjennom det meste som er kommet inn i løpet av den tiden. En eneste post ble slettet. Bortsett fra det så var det bare de sedvanlige dårlige emnetitlene, feilpostene og sitat-feilene som måtte tas tak i. Dette er kjempegreier folkens. Fortsett slik! 4 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Dere gjør en god jobb, så skulle bare mangle at dere får litt igjen for strevet dere putter inn her! Forumet hadde vært værre enn den ville vesten om dere ikke hadde vært her, så en stor takk for det Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Jeg støtter alle slike oppryddingstiltak helt og fullt, men jeg synes nå likvel at dette forumet er blant de mest seriøse på nettet, muligens takket være registreringsplikten. Det er et annet forum i samme kategori der diskusjonene har en tendes til å skli ut etter et par poster, takket være muligheten til å poste uten registrering. Et stykke konstruktiv kritikk til slutt: kandere ta en opprydding i bloggene. Der er det mange poster som faktisk mangler innhold (!). Dem kunne dere med fordel fjerne. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Stå på med dette, flott at dere tar i et tak der inne - Er jo ikke spesielt innbydende å delta i diskusjonene som foregår når man ser hvilke former for respons som gies til tider. Flott tiltak! Lenke til kommentar
Runar Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Jeg tar for meg sitering når jeg ser feil, og husker det i farten, men jeg får jo langt fra med meg alt. Derfor er vi naturligvis svært taknemlig for brukere som bruker «rapporter»-knappen når de kommer over misbruk av sitat-funksjonen.x Jeg tror de fleste som «misbruker» sitat-funksjonen egentlig ikke tenker over hva de gjør. Det beste hadde utvilsomt vært å få lagt inn en sperre (dette er teknisk mulig) som kun siterer ett innlegg ved bruk av Svar-knappen, ikke samtlige. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Nydelig, da blir dette over litt tid et mer levelig sted å være igjen. Applauderes. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Flott tiltak selv om jeg er kanskje en av de som kranglet litt for mye. Men det er noe vi alle ønsker oss så er det ett seriøst forum der vi kan diskutere mobiler og teknologi knyttet til det uten for mye krangling. Der argumentene er velformulerte og nøye gjennomtenkte. Problemet med mye krangling blir ofte til at seriøse folk forsvinner og man sitter igjen med mye svada. Så jeg skal bli flinkere med å rapportere og holde meg i tøylene når folk begynner å krangle. Uansett skal cyclo ha en stor takk for å se til at mobilforumet holder ett så høyt nivå som det gjør. Og husk at vi setter stor pris på arbeidet du gjør! 1 Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Godt tiltak overall! Men, det var en ting jeg bet meg litt merke i.. «du vet tydeligvis ikke hva du prater om» I noen tilfeller, f.eks om en bruker påstår at iPhone introduserte MMS, eller at Android brakte fargeskjermer til mobiler.. Altså, når en er så langt ut på viddene at man kan se Alaska med det blåtte øyet.. Så må det vel være lov å påpeke det? Og WRT sitering... Er det for serverens skyld eller lesbarhetens skyld man ikke vil ha multisitering? Hvis det er lesbarhet så kunne man lagd noe a la subquotes ligges i spoiler tags, slik at de som vil lese det kan uten å måtte bla seg tilbake flere sider. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 (endret) Man skal vel i utgangspunktet kun sitere akkurat det man kommentere og unngå så langt det er mulig å sitere innlegget rett ovenfor. En god siteringspraksis er noe jeg etterlyser sterkt i dette forumet og de samme regler har vært gjeldende så lenge jeg kan huske tilbake til BBS og NNTP tidlige dager for elektroniske fora. Ellers er det i basis fra de samme regler som har vært gjeldende i papirform. Endret 9. november 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Jeg tror de fleste som «misbruker» sitat-funksjonen egentlig ikke tenker over hva de gjør. Det beste hadde utvilsomt vært å få lagt inn en sperre (dette er teknisk mulig) som kun siterer ett innlegg ved bruk av Svar-knappen, ikke samtlige. Helt klart. Jeg tar meg ofte i å «misbruke» sitatfunksjonen selv. Så egentlig er «misbruk» helt feil ord. Burde kalle det «feil bruk av sitatfunksjonen» tenker jeg. «Misbruk» blir det vell først når man bevist bryter reglene, fordi man er uenig i dem. Og heldigvis er det bare unntaksvis at slikt skjer på forumet. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 «feil bruk av sitatfunksjonen» er det en del av og flott at man tar tak i det. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Flott tiltak selv om jeg er kanskje en av de som kranglet litt for mye. Men det er noe vi alle ønsker oss så er det ett seriøst forum der vi kan diskutere mobiler og teknologi knyttet til det uten for mye krangling. Der argumentene er velformulerte og nøye gjennomtenkte. Problemet med mye krangling blir ofte til at seriøse folk forsvinner og man sitter igjen med mye svada. Så jeg skal bli flinkere med å rapportere og holde meg i tøylene når folk begynner å krangle. Du er langt fra alene om dette. Mye av tilbakemeldingene jeg har fått fra folk som er blitt moderert på mobilforumet siste par ukene er akkurat dette. Man har latt seg rive med, eller ganske enkelt føler at krangling er eneste måten man blir hørt på, men at man gjerne skulle ønske at det ikke var behov for slikt på forumet. Det er en helt lovlig følelse. Det som teller nå er hva som gjøres i fremtiden, ikke hva man har gjort. Og er man med og drar frem et bedre miljø på mobilforumet, så burde ingen bry seg om hva man har gjort tidligere. Uansett skal cyclo ha en stor takk for å se til at mobilforumet holder ett så høyt nivå som det gjør. Og husk at vi setter stor pris på arbeidet du gjør! Takk Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Det er jo tilfeller når mulitsitat kan være på sin plass. Det hender hvertfall jeg lar to sitater stå for at det skal bli lettere å følge tankerekken. Men da kapper jeg som regel bort tekst som ikke er viktig. Problemet er jo disse "side opp og side ned" med sitater uten særlig relevans. Uansett, takk til moderatorteamet. Jeg har sett forum som er et helvete i forhold til dette :-) Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Godt tiltak overall! Men, det var en ting jeg bet meg litt merke i.. «du vet tydeligvis ikke hva du prater om» I noen tilfeller, f.eks om en bruker påstår at iPhone introduserte MMS, eller at Android brakte fargeskjermer til mobiler.. Altså, når en er så langt ut på viddene at man kan se Alaska med det blåtte øyet.. Så må det vel være lov å påpeke det? At noe er langt ut på viddene er ikke et frikort for personfokusering. Selvsagt har man lov å påpeke at noe er feil, men man skal gjøre det uten å angripe eller fokusere på person. Klarer man ikke det, så har man i utganspunktet et problem. Jeg tar et eksempel: a: iPhone introduserte MMS b: du vet tydeligvis ikke hva du prater om Vil reageres på som brudd på retningslinjene. Er videre et veldig svakt argument, dårlig debatteknikk og feil retorikk a: iPhone introduserte MMS b: Dette er feil. MMS er en standard definert av OMA og eksisterte så tidlig som 2000, altså hele 7 år før iPhone. Ingenting galt her. Sterkt argument, bra debatteknikk og god retorikk. For å gjøre det enda bedre kunne man tatt med kilde. Har man behov for å angripe person i en debatt, så gjør man noe galt. Og WRT sitering... Er det for serverens skyld eller lesbarhetens skyld man ikke vil ha multisitering? Hvis det er lesbarhet så kunne man lagd noe a la subquotes ligges i spoiler tags, slik at de som vil lese det kan uten å måtte bla seg tilbake flere sider. Det er i hovedsak på grunn av lesbarhetens sin skyld. Å sette subsitater i «spoiler»-tags er en helt lovlig måte å løse problemet på, og det er fritt frem å gjøre det om du ønsker. 1 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Man skal vel i utgangspunktet kun sitere akkurat det man kommentere og unngå så langt det er mulig å sitere innlegget rett ovenfor. En god siteringspraksis er noe jeg etterlyser sterkt i dette forumet og de samme regler har vært gjeldende så lenge jeg kan huske tilbake til BBS og NNTP tidlige dager for elektroniske fora. Ellers er det i basis fra de samme regler som har vært gjeldende i papirform. Ja. I utgangspunktet er det jo ikke annet enn god folkeskikk og etikette dette handler om. Personlig merker jeg at blodtrykket stiger når jeg får store stygge multisitat på epost, når jeg selv faktisk tar meg tid til å fjerne alt annet enn siste svar og dele den opp og svare på enkeltdeler. Uansett. Vi har, så lenge jeg kan huske, hatt regler for dette på forumet. De er ikke en del av retningslinjene, men en del av netiketten vår. Desverre er det sånn at dette ikke er noe moderatorer har hatt hovedfokus på (av naturlig årsaker, da det finnes nok av saker og ting å ta tak i rundt forbi på forumet). Veilederrollen ble jo introdusert dels nettopp for å forbedre situasjonen for slike mer «lette» oppgaver som dårlige emnetitler og feil bruk av sitat. Når man oppdager feil bruk av sitat som man irriterer seg over, så er det bare å trykke på «rapporter»-knappen, så vil noen ta seg av saken etterhvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå