Gå til innhold

PC til 100.000


Anbefalte innlegg

He he.. om du så hadde arvet 2 millioner så hadde du sikkert ikke ant at staten hadde stukket av med 314.000 av kronene dine.. det hadde gitt deg 1.686.000 å dille bort. Gir deg litt til overs til pizza og is.

 

arv er jo skattefritt, tror jeg da.

 

Skattefritt - ja, avgiftsfritt nei. Man betaler arveavgift til staten med mindre man arver av en ektefelle.

 

men bare over 250 000, eller???

 

Du kan få inntill 250 000 i arv + 250 000 i gave fra f.eks. hver av foreldrene dine uten å måtte betale avgift for dette. Så man kan motta inntill 1 mill av foreldrene avgiftsfritt :) Alt over dette må man betale arveavgift på :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, morn morn alle sammen! :D

 

Stilig :D

 

Morsomt at alle AMD frelste nå plutselig anbefaler Pentium :D . Velkommen etter.

 

He he :D

 

 

alle vet at pentium er raskere og dyrere, har du et STORT budsjett, som trådstarter tydeligvis har, velger man pentium (så lenge men skal ha single cpu)

 

dessuten må man stresse litt for å klare å komme opp i 100.000, AMD er rett og slett ikke dyrt nok

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Ja, morn morn alle sammen! :D

 

Stilig :D

 

Morsomt at alle AMD frelste nå plutselig anbefaler Pentium :D . Velkommen etter.

 

He he :D

 

*insert foul language* eneste grunnen er vel pga det blir så sinnsykt mye dyrere i dette tilfellet ?

 

bill gates sa jeg kunne få ny datamaskin, noen som kan sette opp et forslag til 1mill ? tenker meg en fet server fra sun.

Lenke til kommentar

Dette er det dummueste jeg noen gang har hørt, å nå håper jeg at du leser dette. Du bruker ikke 100.000kr på en pc, som skal stå hjemme.

 

For det første så er det å kaste 100k rett ut av vinduet, dessuten er det så jævlig mye penger. Å bruke 1/20del på pc er idioti. Dette er jo penger du burde spare.

 

Men, nå gjør du eller det førstemann sa.

 

Kjøp en pc for ca 20 000 hvis du skal ha det råeste i gata. Så kan du legge på 20 000 til å få et genialt bra anlegg til pcen.

 

Vet ikke jeg, men å bare kaste ut 100 000 kr er dumt.

Lenke til kommentar
Skattefritt - ja, avgiftsfritt nei. Man betaler arveavgift til staten med mindre man arver av en ektefelle.

 

men bare over 250 000, eller???

 

He he.. mener ikke å starte en ny tråd inni denne med arveavgift og sånn.. Kan være lurt å sette seg inn i.. Plutselig skjer det noe som gjør at man må sette seg inn i sakene.. Og gribbene samler seg rundt liket.

 

Ektefeller kan overta boet uten noen arveavgift, dette kalles uskiftet bo, og innebærer at gjenlevende forvalter verdiene til de selv legger på røret. Skal noen arve fra noen som er død kan man som familie arve 250.000 uten å belastes arveavgift (fom i år). De neste 300.000 over dette belastes med 8% avgift, alt over det belastes med 20%. Er du ikke i familie med avdøde er det litt andre og høyere satser som gjelder.

 

Det er et stort og litt komplisert apparat som styrer dette.

 

(jeg er ikke jurist ;-) )

 

Stressless: det er kun 250.000 som gjelder fra pr pers. Har sjekket dette med fogd og arveloven.... sorry.

Lenke til kommentar
Skattefritt - ja, avgiftsfritt nei. Man betaler arveavgift til staten med mindre man arver av en ektefelle.

 

men bare over 250 000, eller???

 

He he.. mener ikke å starte en ny tråd inni denne med arveavgift og sånn.. Kan være lurt å sette seg inn i.. Plutselig skjer det noe som gjør at man må sette seg inn i sakene.. Og gribbene samler seg rundt liket.

 

Ektefeller kan overta boet uten noen arveavgift, dette kalles uskiftet bo, og innebærer at gjenlevende forvalter verdiene til de selv legger på røret. Skal noen arve fra noen som er død kan man som familie arve 250.000 uten å belastes arveavgift (fom i år). De neste 300.000 over dette belastes med 8% avgift, alt over det belastes med 20%. Er du ikke i familie med avdøde er det litt andre og høyere satser som gjelder.

 

Det er et stort og litt komplisert apparat som styrer dette.

 

(jeg er ikke jurist ;-) )

 

 

oki, takker for en meget utfyllende post

Lenke til kommentar

dette kan du vel kalle en pc:

 

CPU: 2x Intel Pentium 4 Xeon 3.0 GHz Boxed PC533

Socket Int-mPGA2 (S604), 512kB cache=10128 kr på komplett.no

 

Hovedkort: Intel SE7501WV2SCSI, Server Hovedkort

E7501, Dual, SCSI , for Xeon P4 m/533FSB=7366 kr på komplett.no

 

Minne: 4x TwinMOS PC3700 TwiSTER DDR 512MB CL2.5

- Chip = WLCSP, (DDR-PC466MHz) =6368 kr på komplett.no

 

Kabinett: Intel SC5200, 5U Hudson 3 Base Hot-Swap

(Beige) Server med 2*325W Redun. Power=8094 kr på komplett.no

 

Harddisk IDE: 4x Seagate Barracuda 7200.7 120GB IDE

- ATA/100 harddisk 8MB cache 7200RPM=4640 kr på komplett.no

 

Harddisk SCI: 4x Seagate Cheetah 15K.3 73.4GB 80 pins

- Ultra-320 ST373453LC 15000RPM 8MB cache=27280 kr på komplett.no

 

CD Brenner: Plextor CD-brenner IDE 52x/32x/52x

- Intern Retail Plexwriter=1229 kr på komplett.no

 

DVD Brenner: Plextor DVD-brenner IDE PX-708A, Retail

DVD+R/+RW og DVD-R/-RW=2593 kr på komplett.no

 

DVD ROM: Samsung DVD-spiller IDE 16x/48x

Bulk,SD-616QEB, Hvit=373 kr på komplett.no

 

Lydkort: Creative Soundblaster Audigy 2 Plati. eX

PCI Lydkort m/1394,THX, DD EX6.1, Retail=2138 kr på komplett.no

 

Skjermkort: Hercules 3D Prophet 9800PRO 256MB DDR2

- AGP,ATI 9800PRO,TV-Out/DVI, Bulk=5819 kr på komplett.no

 

Skjerm: 2x Samsung 19" LCD Syncmaster 191T TCO95

Skjerm, Dual, Sort=13822 kr på komplett.no

 

Stereo Anlegg Høytallere: Eltax Millennium Power Tower Bøk

Leveres som par=3180 kr på komplett.no

 

Stereo Anlegg Sub: Eltax Atomic A-12R Sort

Aktiv Subwoofer=2361 kr på komplett.no

 

Stereo Anlegg Forsterker: Panasonic SA-HE200 Receiver 6x100, Sølv

Innebygget Dolby Digital og DTS dekoder =5455 kr på komplett.no

 

Sum til sammen med anlegg: 100846 kr på komplett.no

 

denne pc`en er med et anlegg også, det blir litt over 100.000 med anlegget. det er en ganske bra pc egentlig.

Lenke til kommentar

ja, for å si det sånn. jeg ville aldri kjøpt en pc til 100.000 kr, som de fleste vet så blir jo ofte datadeler gammelt å det kommer nytt. det hadde vel vært greit å bruke en god slomp med penger f. eks 50.000 som noen sier å bruke reste på å oppgradere. hvem trenger vel 2x Intel Xeon da? det vel server CPU`er å det trenger man vel kanskje ikke på en vanlig desktop pc. dessutten så kan jeg love dere at en pc til 100.000 bråker litt. siden at den har ganske mye kraft i seg.

Lenke til kommentar

PC-er er generelt noe søppel. Om du skal bruke 100 000,- på en datamaskin kan du heller kjøpe en arbeidsstasjon fra Sun, SGI, IBM eller HP. Da får du god, robust maskinvare, og har også muligheten til å kjøre et skikkelig operativsystem. For du hadde vel ikke tenkt å kaste bort hundre flak på en maskin som kjører Windows?

Lenke til kommentar
Ja, morn morn alle sammen! :D

 

Stilig :D

 

Morsomt at alle AMD frelste nå plutselig anbefaler Pentium :D . Velkommen etter.

 

He he :D

 

Litt av grunnen til at mangen holder seg til AMD og mangen til Intel og de ikke skifter er vel kansje at systemene de kan få på de 2 forskjelliger passer til deres behov.

Dessuten det er forsåvidt bare disse to som er noe og satse på, særlig for gamere, og skulle da den ene forsvinne pga konkurs eller noe liknende så kunne den andre skyte prisene sine i været siden de var den eneste produsenten som hadde noe av kvalitet igjen og dermed få noe meget dyrt utstyr.

 

 

Det er iallefall slik jeg ser på det.

 

Selv sitter jeg med en AMD og en Intel maskin nå og jeg synes begge yter bra til hvert sitt formål s¨jeg forholder meg mest mulig nøytral.

Lenke til kommentar

why not. han skal jo ha maskin til 100 000.

 

det er nok bare kødd, tror f.a.e.n ikkje på at han har arvet 2mill.

 

Duh?

 

Det kortet der gir f.eks ekstrem spillytelse, not

 

 

Stikkord:

 

Lian-Li (pc71?)

 

Intel P4 m/800mhz FSB, HT osv(sorry AMD fans, har du penger er P4 vaget)

 

HK med det nye Springdale baserte chipsettet(HW.no hadde det som nyhet i dag tidlig)

 

Mange WD Raptorer?

 

2 gigg Corsair pc 3700 cl 2 osv

 

Et Radeon 9800 pro, DDR2, 256 mb

 

Hvis han absolutt vill og har så mye til PC, så burde noe lignende av dette være greit?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...