Phoenix007 Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Laget en liste fra komplett, og et par spørsmål: NY PC 1. Har dere noen kommentarer til hva som burde byttes ut? (Hva og med hvilke deler og ytelsesøkning/pris) 2. Kunne tenkt meg å vannkjøle oppsettet, har dere noe bra vannkjølingsett å anbefale? 3. Valgte PSU fordi jeg tenkte å kjøpe enda et Radeon 6990 senere når jeg føler jeg trenger det. Eller er det nok med en 850W? Lenke til kommentar
Evinzer Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Kunne godt tenke meg og vite hva du skal bruke denne maskinen til. Er mye jeg ville forandret. Ville iallefall ta K versjonen av processoren. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Jesus mann! Du bruker da ikke 2000kr på RAM-brikker? Du ender opp med å bruke 1500kr på noe du ikke kommer til å merke noe til i praksis. Dessuten er brikkene beregnet på 1366/Tripple-channel. Du vil ha 2x2GB, 2x4GB etc. Disse brikkene er mer enn gode nok til dette oppsettet. Hvis du på død og liv skal ha mer kan du dytte inn 8GB til. Hovedkortet er overkill med mindre du er konkurranseklokker og som allerede nevnt bør du bytte til k-versjonen av CPU. Kabinettet egner seg dårlig til luftkjøling så med et HD6990 bør vann absolutt vurderes. Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Når du skal kjøpe pc til 21k så burde minst 2k av dem vært til kjøling.. Lenke til kommentar
Phoenix007 Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Når du skal kjøpe pc til 21k så burde minst 2k av dem vært til kjøling.. Derfor jeg skrev 2. Kunne tenkt meg å vannkjøle oppsettet, har dere noe bra vannkjølingsett å anbefale? 1 Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Når du skal kjøpe pc til 21k så burde minst 2k av dem vært til kjøling.. Er det en slags gylden regel? Man kan da fint kjøle et slikt oppsett med stock, evt. en billig CPU-kjøler i tillegg. TS: Det finnes ingen vannkjølingssett til oppsettet ditt. Du kan ta utgangspunkt i et CPU-sett på f.eks Techbay og ta det derifra. Du bør minimum ha en 360 radiator med litt tykkelse til dette oppsettet, f.eks Coolgate 360/60 som kan skaffes i Norge, eller XSPC RX360 som må bestilles fra utlandet. Disse radiatorene har lav FPI(Fins per inch) som betyr at de ikke behøver vifter med høy rpm for å yte godt. 1000-1500rpm fungerer fint, f.eks Scythe Gentle Typhoon AP-15 som er en ettertraktet vifte til dette formålet. Videre må du ha en blokk til GPU, som f.eks denne, samt nipler, slange, pumpe, evt. reservoar, CPU-blokk og kjøleveske. Destillert vann er det letteste, men det finnes enkelte mikser som fungerer fint. Dette gjelder dog slettes ikke alle og det aller meste med farge er fyfy. Skal du kjøre vannkjøling anbefaler jeg deg på det sterkeste å gjøre litt research først. Dette er dyrt og krever jevnlig vedlikehold tilsyn, dog kan dette begrenses hvis du vet hva du gjør. Endret 6. november 2011 av Komakino Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) 1: Kjøper du PC til 21000, hvorav skjermkort står for 5500 og hovedkort for 2600, burde du i det minste ta med deg Intel Core i7 2600K i stedet for 2500K. (Husk å ta modellen som har K på slutten av navnet. Da får du med ulåst multiplikator, som gjør den langt lettere å overklokke). 2: RAM-en er unødvendig. Hovedkortet har tokanals minne, og du kjøper en trekanalspakke. Da får du kun brukt to av dem effektivt. 3: Kabinettet er unødvendig og dyrt, med mindre du har seriøse planer om å oppgradere til fullblods vannkjøling av hele systemet. Ville heller gått for noe sånt som Fractal Design Define XL. Like stort, mer lydløst, stor plass, spesielt til harddisker (hvis det er ønskelig) og testvinner hos flere nettsteder. Koster i overkant av tusenlappen. Eller andre kabinetter du kan ønske deg. 4: Ikke betal over 2500 for en 2TB-disk. Begynn med en 1TB og fyll på ut på nyåret når prisene har falt igjen. Når betaler du bokstavelig talt dobbelt eller trippelt av vanlig pris ettersom en flomkatastrofe har lammet flere fabrikker som igjen har skutt harddiskprisene i taket. 5: Skal ikke si noe for sikkert, men har hørt litt forskjellig om Kingston SSD-en. Ville heller gått for enten Corsair, eller aller helst Crucial M4 256GB. Like rask, også SATA6, tilsvarende priset og svært god kvalitet og lav feilprosent. Edit: Ser nå at du ønsker å kanskje oppgradere med vannkjøling senere. Da skjønner jeg kabinettvalget ditt. Endret 6. november 2011 av ChrisReeve Lenke til kommentar
Phoenix007 Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Takker for alle innspill, jeg har da kommet frem til Ny PC 2 Angående RAM brikkene og hovedkortet, Hvilke andre deler passer til dette oppsettet, som er god å overklokke med? Har overklokket en gang før og det gikk helt fint. Jeg tenkte ihvertfall å få prossessoren opp i 4.5Ghz eller er det mulig med opp i 5Ghz? Trenger ihvertfall god ram og hovedkort, men hvilke? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Asus P8Z68-V Pro er et godt valg. Koster ca. 1200 kroner, kommer godt ut i tester, støtter CF og SLi og er et godt kort når det kommer til overklokking. Anandtech testet det og overklokket en i7 2600K til 4,4 GHz på standard kjøler uten problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå