Gå til innhold

tv: Den lille Apple tv-tråden (les første innlegg)


Anbefalte innlegg

Skal ikke være noe problem å få WiMP sin HiFi (Lossless) kvalitet til å fungere via optisk kabel, men hvordan spiller du av fra WiMP da? Via en Mac til Apple TV via AirPlay, eller via iOS til Apple TV via AirPlay?

 

Er litt usikker på hvordan det vil fungere via WiMP på en Mac for WiMP til PC / Mac bruker vell FLAC og ikke ALAC (Apple Lossless) og selv om AirPlay alltid transkoder til ALAC (Apple Lossless) så vet jeg ikke helt hvordan disse algoritmene fungerer om du taper noe når den da gjør det fra FLAC over til ALAC.

 

Om du kjører AirPlay med bilde så er jeg ikke helt sikker på om den kjører det i ALAC lenger i det hele tatt, da tror jeg det kanskje går i 320kbps AAC for å frigjøre mer av båndbredden til bildebiten så for best mulig lyd via AirPlay, så når det er snakk om musikk osv hvor bilde ikke har noe å si så er det vell bedre å holde inn alt / option knappen, trykke på volumkontrollen og velge AirPlay under lydinnstillingene kontra å bruke AirPlay Mirroring. Fra iOS så skal jo WiMP HiFi bruke ALAC så da burde det være temmelig rett fra ved bruk av AirPlay, da skal det jo være 1411 kbps ALAC hele veien og null tap av kvalitet i noe ledd.

 

 

Det å bruke optisk skal så definitivt ikke være noe problem, AirPort Express støtter jo digital overføring fra høyttalere uten tap av kvalitet ved bruk av AirPlay og AirPlay for lyd kjører jo som sagt 1411 kbps ALAC og det meste av stereoforsterkere har jo full FLAC støtte over optisk og coax.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...

Kjøpte meg nettopp en Apple TV om må si den virker strålende! Spesielt streamingen sammen med Beamer fra Mac.

 

Men lurer på en ting; Er det ikke mulig å få opp artist og låt, samt albumgrafikk når man streamer musikk fra MBP til Apple TV? (iTunes og Spotify). Hos meg står det bare Ukjent Artist - Ukjent låt, eller Ukjent - Internett-radio.

 

Tenker på slik visning man får når man streamer fra f.eks iPhone.

 

Er en ATV3.

Lenke til kommentar

Jeg får opp all info om mine sanger både fra iTunes og Spotify så vet ikke helt hva det kan skyldes.

 

Selv driver jeg og knoter med iTunes Match for tiden, har fått det til på iPhone (etter to uker med opplasting) men det nekter å fungere på min Apple tv. Match er en billig tjeneste men guuud så buggy den er!

Endret av Solaar
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Da er både NRK og Tv2Sumo kommet som egne apper på A-TV, NRK ble lansert idag. Surt at jeg sitter på gammel jailbreaket firmware så jeg får ikke opp de hos meg. Eneste grunnen til at jeg fortsatt har jailbreak er at jeg har satt opp atv med deling fra nas så jeg slipper å fikle med andre enheter når jeg vil se innhold jeg har lagret lokalt.

 

Noen som har tips til en bedre løsning som gjør at jeg slipper å ha jailbreaket atv? Har appen infuse og den er en grei løsning men ikke optimal pga den fortsatt savner støtte for en god del lydformater og i tillegg er litt så som så når det gjelder teksting.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skaff deg plex meda center og sett opp plexconnect. Da kan du se seriene dine på din appletv, via plex ;)

Jeg brukte natten på å sette opp Plex Connect, og så langt fungerer det utmerket. Jeg håper Apple åpner opp for at «hvem som helst» kan lage AppleTV-apps, slik at vi får en egen offisiell Plex-app.

Lenke til kommentar

Min spådom:

- En liten dings man plugger i HDMI-porten, som chromecast. Men den vil, som i dag, ha egne apps.

- SDK vil bli frigitt, så man kan lage egne apps. Setter en tier på at Plex har app klar ved lansering.

- Den vil naturligvis ha AirPlay, og vil kunne styres fra iPhone, iPad og Watch helt automagisk fordi alle dingsene er på samme nettverk.

- Man får muligheten til å knytte den til din Apple ID med NFC fra din iPhone eller Watch.

- Den vil ha samme CPU/GPU som iPhone 5, støtte maks 1080p 60fps og koste 100$.

- Den vil ha HDMI-CEC, men de vil kalle det Smart Control eller noe i den dur.

- Strøm får den fra USB-porten på TV'en, med en vanlig lightning-kabel.

- Siri vil være innebygd, for stemmestyring. Dette vil faktisk fungere, i motsetning til andre stemmestyrte TV'er.

- Spilling vil være sentralt for Apple TV. Derfor viktig med apps installert lokalt, og ikke streaming av spill fra iPhone/iPad. iPhone/iPad vil derimot kunne brukes som fjernkontroll.

- Dedikert fjernkontroll vil ikke følge med, men kan kjøpes som ekstrautstyr. Denne vil ikke kommunisere med iR, men med bluetooth LE.

 

Kommer innen ett år. 4K-støtte kommer året etter.

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Det kan godt være at det kommer en ny Apple TV i oktober. Det er ikke helt usannsynlig med tanke på at Apple for tiden kjører en tilbudskampanje på Apple TV som varer ut september måned, noe som i følge diverse ryktenettsteder kan tyde på at en ny modell er rett rundt hjørnet:

 

http://www.macworld.co.uk/news/apple/apple-tv-release-date-rumours-spec-features-pictures-3419647/

 

Gjør de det, blir det nok til at jeg kjøper en. Har fortsatt en 2. gen-utgave, og kan godt tenke meg å oppgradere til noe bedre med tanke på skjermoppløsning og slikt, men synes at en oppgradering til dagens 3. gen blir litt for pinglete når jeg har 2. gen fra før.

 

Tviler på at Apple kommer til å gi opp Apple TV med det første, med tanke på hvor ivrige de har vært med tanke på å tilby flere og flere apps i samarbeid med diverse innholdstilbydere i det siste.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ble ingen oppgradering av Apple-tv i oktober heller, men en (nesten) gledens dag for meg her nå:

http://blog.firecore.com/12414

 

Infuse 3 er altså sluppet, nå med full støtte for dts og dolby digital. Det fine med denne appen er at du slipper å ha en pc gående som du streamer fra, her holder det med å ha din media på en nettverksharddisk. Selv bruker jeg min time capsule til dette.

 

Min utfordring med appen foreløpig er at jeg ikke får surround over AirPlay og at det hakker når jeg spiller av enkelte filer. Så snart jeg har funnet ut hva det skyldes kommer jeg endelig til å fjerne jailbreaken fra min Apple-tv så jeg får tilgang til de nye appene og forhåpentligvis får iTunes match til å funke.

Lenke til kommentar

Burde kanskje lest kommentarene under artikkelen før jeg tok helt av. DTS støttes altså ikke over airplay, det burde jeg kanskje funnet ut selv før jeg betalte for pro-versjonen, men synes det er misledende tekst de har på sine sider og i appstore der det står bl.a «full støtte for dts» og «forbedret airplay» etc.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hehe, har vært i samme posisjon selv, men følte jeg fikk blåst nytt liv i den etter at jeg installerte Kodi da det ble lansert.

 

Samtidig, ser bl.a at hbo now nevnes og det er vel en tjeneste som kun er tilgjengelig i USA? Frykter det samme skjer her som med tidligere a-tvs: at godsakene kun blir tilgjengelig i USA mens vi andre må ty til selvmekkede løsninger for å få det vi vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...