Gå til innhold

tv: Den lille Apple tv-tråden (les første innlegg)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Hei,

Er det noen av dere med Apple tv som kjører air play fra Windows pc via "airparrot"?

Jeg opplever at bildet fortoner seg fint, men det er noe er rart med lyden. Akkurat som om lyden "jukser" litt, den glipper litt av og til. Lyden er også dunkel, uten at det er fryktelig plagsomt. Når jeg kjører fra iPad er det helt perfekt:-)

Noen med erfaringer eller kunnskaper om dette? Eventelt anndre alternativer?

Endret av Allak
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg brukte airparrot før os x lion, men bare for musikk og på Mac så kan ikke svare ang det.

 

At bildet ikke fyller tv-skjermen med airplay over iPad finner jeg ingen logikk i, uten at jeg har undersøkt det ville jeg tippet det har med videoen du forsøker å spille av å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Endelig! Med denne appen til din iOS-enhet trenger du ikke lengre en jailbreaket a-tv for å se hva du vil: http://blog.firecore.com/11009

 

Når versjon 2 kommer i høst blir det støtte for 1080p, surroundlyd og det jeg har ventet på lengst: støtte for NAS. Skal bli deilig å slippe å fikle med jb også.

 

Alle som laster ned appen nå får pro-versjonen gratis når den slippes.

Lenke til kommentar

Ok, ikke så vanlig å kjøre vi AirParrot kan det virke som.

 

Men dere som kjører mac, er både lyd og bilde/film bra, eller hakker det litt der også? Når jeg kjører Ipad fungerer det perfekt, men pga oppløsningen til Ipad, fyller den ikke tvn.

 

Apple sin løsning syns jeg suger balle når det kommer til å få bilde/lyd på skjermen via Apple TV. AirParrot fungerte helt elendig også sist jeg prøvde det.

 

Bruker Beamer når jeg skal streame all slags serier/film til TV. Drag and drop så dukker det opp på TV :) Må være en av de beste små investeringene jeg har gjort på software fronten noensinne. Dette er via Macbook så det er sagt.

 

http://beamer-app.com/

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Hvordan blir støtten for NAS? Vil innhold streamed fra NAS først lastes ned til ios-enheten før den lastes over til appletven, eller går overføringa direkte fra nas->appletv?

Det vil gå via iOS-enheten regner jeg med. Hvis du ønsker å unngå det så kan du jo alltids jailbreake og bruke infuse/atv-black for a-tv.

 

Det rapporteres for øvrig at det til å begynne med ikke vil være støtte for dts men at det vil komme i en senere versjon. Kun 5.1 støtte foreløpig også.

Lenke til kommentar

Det vil gå via iOS-enheten regner jeg med.

Ja, der har du rett; jeg spurte de på twitter om dette og fikk det bekrefta.

 

Skal bli spennende og se hvordan performance blir med svære mkv-filer i 1080p, da de må to ganger gjennom det trådløse nettverket. Fra nas til ipad og deretter fra ipad til appletv.

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Om det er Apple TV du sikter til så har den jo potensiale for raskere og bedre kobling via trådløst enn via kabel da den vell har 2x2 802.11N på den trådløsebiten som betyr teoretisk inntil 300mbit, altså 37.5MBps mens den bare har 10/100mbit ethernet som vil si sirkus 12.5MBps. Vil alltids anbefale kabel da det er mest stabilt osv.. Men det er ikke så rart at du fort kan oppleve tidvis bedre ytelse trådløst med Apple TV da den trådløse biten har et potensiale for høyere hastighet.

Lenke til kommentar

En Apple Time Capsule fra 2011 støtter inntil 3x3 stream 802.11n, det vil si at den kan gå opp til 450mbps med klienter som støtter det og med enheter fra Apple så vil det vanligvis si Apple enheter fra 2011 og nyere støtter vell alle 3x3 stream om jeg ikke tar helt feil, og de fra 2009 - 2011 støtter 2x2 stream som betyr maksimalt 300mbps over 802.11n.

 

Dette gjelder for Mac maskiner, altså stort sett alt fra MacBook Air, MacBook Pro til iMac og Mac mini. Når det gjelder "mindre" enheter som iPad, iPhone og Apple TV så foreligger det ikke så fryktelig mye detaljert informasjon rundt antenneløsninger og hvorvidt de kjører 1x1 (inntil 150mbps), 2x2 (inntil 300mbps) eller 3x3 (inntil 450mbps). Det er ganske så sikkert at ingen av disse kjører 3x3 da det er for plasskrevende i såpass kompakte enheter men utifra nettverkskontrolleren som sitter i dem og det faktum at Apple TV siden 2. Gen, og iPhone siden 4S og iPad siden 3. Gen alle har støttet 5.0GHz nettverk så er det rimelig å tro at de alle støtter 2x2 stream og dermed kan opprette koblinger på inntil 300mbps under optimale forhold.

 

 

Så jeg vil nå tro at Apple TV (2. Gen) støtter 802.11N på inntil 300mbps men som sagt så ville jeg fremdeles ha foretrukket det å kjøre kabel da det rett og slett er en langt mer stabil og habil løsning i lengden, med mindre pakketap, bedre responstider og det hele. Det skal også sies at du normalt må befinne deg ganske så nærmere router og ha temmelig stabile forhold med lite forstyrrelse for å oppnå en solid 300mbps kobling mellom klient og router, så om ikke din Apple Time Capsule er i samme rom som Apple TV og du kanskje ha forstyrrelser fra et par andre trådløsenettverk i nærheten så vil du fort falle ned på 54-150mbps per sekund og da er forskjellen på den teoretiske oppnåelige hastigheten iforhold til 10/100mbit med kabel såpass liten og tidvis lavere at stabiliteten via kabel vil være å foretrekke i 9 av 10 tilfeller.

 

 

Men de fleste kjører jo trådløst til Apple TV fordi kabel blir for upraktisk og da er det jo ikke mange reelle alternativer til trådløs kobling uansett. Om du bruker AirPlay for musikk så skal det godt gjøres å ha et for svakt nettverk med for dårlig kobling da det kun krever en båndbredde på 1411KBps (1,4MBps) noe selv de kjipeste hjemmenettverkene burde klare å mestre om distansen fra Apple TV til router ikke blir urealistisk lang. Når det gjelder AirPlay for video så er det "jo bedre kobling, jo bedre bilde" for jo bedre kobling du har jo mindre komprimering blir det og mindre sannsynlighet er det for hakking og diverse negative effekter i bilde og lyd. Her vil alle som har litt eldre nettverksutstyr eller som sitter på billige routere med ikke så alt for gode spesifikasjoner og ytelse komme seg mye lenger og ha en langt bedre opplevelse via kabel kontra trådløst da selv relativt gamle routere ikke har noen voldsomt store utfordringer ved å få pushet oppegående hastighet via kabel kontra trådløst. For optimal trådløsytelse til Apple TV så burde man ha ganske så solide routere, lite forstyrrelse på det trådløse (så kjør helst på 5.0GHz båndet om det er mange nettverk i nærheten som ligger å forstyrrer og det ikke er så alt for mange vegger mellom router og Apple TV) og skaff en oppegående router og ikke type Belkin til 400kr og vips så har du plutselig en ganske så habil og god opplevelse selv med video via AirPlay til Apple TV over trådløst.

 

 

Og et triks for de som ønsker mindre forstyrrelse, bedre rekkevidde og bedre kobling på det trådløse hjemme anbefaler jeg å sette routeren opp i høyden. Plassering av trådløs router og / eller aksesspunkt er gull verdt for hvordan den fungerer i praksis. Det å sette den oppå et skap, en hylle eller hva det måtte være er vannvittig mye bedre enn å sture den bort nede i en skuff, nede i et skap, under et skap osv for det er langt flere objekter som den må trenge igjennom når den står lavt i terrenget kontra høyt. De som har "roteloft" og diverse kan jo altså bare strekke en nettverkskabel på loftet så de får plassert routeren logisk iforhold til hvor man selv og enhetene normalt befinner seg i huset. Det å ha routeren sturet bort i et hjørnet i den ene enden av leiligheten, gjerne nederst i et roteskap gir null og niks mening med tanke på å få god rekkevidde og forbindelse på det trådløse nettverket så det å få den opp i høyden, fri for forhindrende objekter og ikke minst så logisk plassert iforhold til de trådløse enhetene som mulig er gull.

 

Mange tenker at de har såpass liten leilighet osv at de nærmest kan plassere den hvor som helst og likevel få optimalt resultat, men det er feil. Selv om du får inn nettverket så betyr ikke det at det fungere optimalt, og de som har mindre leiligheter bor jo gjerne i blokkleiligheter osv så det er hundreogførti andre nettverk i nærheten og da vil hver meter distanse fra en trådløs klient til routeren ha temmelig stor innvirkning på ytelsen og forbindelsen din. Det har sjeldent så mye å si for "Internettopplevelsen" da de fleste sitter på såpass lave bredbåndhastigheter at din trådløseforbindelse neppe setter noen nevneverdige begrensninger på hastigheten din men når det kommer til lokal tilkobling som det blant annet er snakk om ved bruk av AirPlay til Apple TV osv så er kan det være forskjellen på totalt ubrukelig opplevelse og krystallklart bilde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

RamGuy - et spørsmål til deg som har med lydtilkobling for a-tv å gjøre:

 

Pr i dag kjører jeg bilde ut via hdmi til tv, og lyd via optisk inn i receiveren. Årsaken var mangel på hdmi-innganger i receiveren men etter at jeg kuttet ut vanlig tv til fordel for nett-tv netflix har jeg nå en hdmi-inngang til overs i receiveren.

 

Jeg vet at det er en bedre løsning å kjøre lyd og bilde via hdmi pga det har større data-kapasitet enn optisk (ikke sant?). Men jeg har programmert hele mitt oppsett inn i en Logitech Harmony remote og receiveren og det andre utstyret står litt knotete til med godt skjulte kabler, så derfor lurer jeg på om det er verdt bryet å endre innganger/innstillinger.

 

MEN, her om dagen testet jeg WIMPs nye hifi-abonnement med lyd i lossless format, tilbudet varte i 24 timer og jeg valgte å ikke videreføre det fordi jeg ikke kunne høre merkbar forskjell. Jeg tenkte det sikkert skyldes at jeg er en av de som ikke hører forskjell mellom komprimert lyd av høy kvalitet (f.eks 320 kbps man får fra Spotify Premium) og lossless.

 

Samtidig klarer jeg ikke helt å slå meg til ro med det fordi jeg hører tydelig forskjell på filmer når jeg spiller de av på blu-ray med HD-lyd kontra å kjøre de via apple-tv i mkv-container og en eller annen form for komprimert lyd.

 

Så da kom jeg på i dag: Hvis jeg skal få full utnyttelse av lossless lyd fra WIMP - MÅ jeg da kjøre lyden fra a-tv via HDMI? Eller er ikke datamangden stor nok til at det utgjør en forskjell og jeg likegodt kan beholde oppsettet mitt slik det er i dag med lyd via optisk og bilde via HDMI?

 

Lang utredning om et enkelt spørsmål men tenker det kan være av interesse for mange her å få oppklart dette da jeg sikkert ikke er den eneste som sitter med en litt eldre receiver med få hdmi-innganger.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...