Gå til innhold

tv: Den lille Apple tv-tråden (les første innlegg)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir så herlig det! Jeg har en NAS med ca 5TB lagringsplass for filmer og serier som jeg streamer fra til vanlig. Men med AirPlay rett fra Mac`en blir det så mye lettere. Kommer fremdeles til å bruke NAS`en, men tror jeg partisjonerer den om slik at den blir mer for backups enn media.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fra presseuttalelsen:

 

Second generation Apple TV users can install the new Apple TV user interface via a free software update, available today. Third generation Apple TV hardware is required to play 1080p video
Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Absolutt, men med tanke på at det er siste generasjons TC jeg har så burde det kanskje være mulig da eller? Jaja, stresser ikke med det, venter på første jailbreak før jeg oppdaterer min atv2. Er veldig, nei faktisk ekstremt fornøyd med hvordan den fungerer idag så da gjelder vel det gamle ordtaket «if it ain’t broke ...»

 

Men med airplay-mirroring og støtte for 1080p er dette faktisk en ganske så potent liten boks.

Lenke til kommentar

Om bare OS X Lion ikke hadde vært ekstremt kinkig å bruke med flere skjermer så hadde jo TVén kunne vært en veldig fin skjerm #2. Har testet diverse tredjepart-apps til Mac som ikke yter helt godt nok til at det skal være godkjent som et ekstra skrivebord. Hadde vært interessant om Apple hadde tenkt over dette og latt brukeren hatt et valg når de skrur på AirPlay i Mountain Lion. Mirroring eller Extended Desktop. Med en kjappere boks som støtter høyere oppløsning er det jo ikke umulig.

Lenke til kommentar

Problemet med streaming fra Apple TimeCapsule, siste generasjon eller ei er at maskinvaren fra Marvell er alt, alt for dårlig til å aggregere data raskt nok. Det er den interne kommunikasjonen mellom TimeCapsule og harddisken som er det største problemet og ikke den trådløse ytelsen.

 

Man kan jo håpe og tro at Apple TV Gen3 har fått oppdatert trådløst og nå støtter 3x3 stream så du kan få 450mbit fra siste generasjon TimeCapsule og AirPort Extreme selv om jeg tviler ettersom dette vell ikke finnes til ARM og "system-on-a-chip" løsninger som Apple TV per dags dato.

 

Men du burde fint kunne klare selv rene Blu-Ray rips trådløst om du har relativt god dekning, for da burde du relativt greit klare å stable en noenlunde stabil 30-45mbps kobling som skulle klare å streame det meste, men igjen så hjelper det lite når tipper at den interne overføringen til harddisken nok kan stikke kjepper i hjulene her.

 

 

Ellers så syntes jeg det var skuffende liten nytt med Apple TV Gen3, det er jo mer eller mindre enkeltkjerne A5 prosessor, som muliggjør for 1080P oppløsning og det er det? Kudos til Apple for at de gir oppdateringer videre til Apple TV Gen2, men det gjør jo egentlig Gen3 enda mindre interessant.

 

Jeg syntes Apple TV har et vannvittig stort potensiale, men det ser nesten ut som Apple bevisst ikke ønsker å utnytte dette? Hvorfor kan det ikke legges inn et iTunes bibliotek på TimeCapsule så du faktisk slipper å ha en dedikert maskin stående på for å bruke Apple TV til noe som helst fornuftig? Blir det kanskje mulighet for streaming fra iTunes Match og iCloud så du ikke lenger må ha en egen maskin med Home Sharing på for at ting skal fungere, men det hjelper jo ikke oss nordmenn som enda ikke har fått tilgang på iTunes Match..

 

Videre så er det jo fremdeles ingen apps, og her fatter jeg ikke hvorfor Apple ikke åpner opp for dette. Hadde Apple TV bare fått en brøkdel av iOS utviklerne med seg så ville Apple TV blitt et så mye mer aktuelt produkt i markedet og ville jo blåst alle andre slike løsninger til sjøs så fort som du hadde fått TV2 Sumo, NRK NETT-TV og gudene vet hvilke apps vi hadde fått tilgang til. Det ville jo boostet Apple TV som produkt noe voldsomt, Apple hadde hovet inn enda mer penger fra en ny AppStore og kanskje hovet inn mer penger på utviklere, så hvorfor ikke?

 

 

Eneste logiske jeg kan se er at de sparer alle godsakene til en eventuelt Apple Fjernsyn (TV).

Lenke til kommentar

Hei,

 

Noen spørsmål som jeg håper dere kan være behjelpelige med:

 

- Hvordan er det med oppdateringer dersom man jailbraiker boksen og installerer aTV Flash. Kan man enkelt vente med å installere seneste update dersom det har kommet en untethered boot, eller må man jailbrake på nytt for hver oppdatering?

- Og hva er en tethered boot, i.e., hva er forskjellen på s.k. tethered og untethered boot?

- Hvor lenge tror dere man må vente før ATV3 blir jailbraket?

 

Jeg ser at jailbraking med f.eks. plex eller aTV Flash gjør det mulig å streame filmer over nettverket (trådløst).

- Hvordan tror du dette vil fungere med store 1080p mkv-filre, en ATV3 og Airport Extreme? Jeg tenker på lagging, opptak av båndbredde osv.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke jailbreake på nytt for hver oppdatering som kommer fra atv flash men hvis du vil oppgradere apple sin software så må du forsikre deg om at det finnes en jailbreak til den hvis du ønsker å beholde atv flash og evt andre ting du har installert på den. Dette er imidlertid ikke komplisert, det er bare å slå av automatiske oppdateringer fra apple.

 

Untethered = Du kan slå av og på din apple tv på vanlig måte, akkurat som om den ikke var jailbreaket.

Tethered = Du må ha den koblet til din pc/mac hver gang du booter den.

 

Jeg tipper at det tar veldig kort tid før det kommer en tethered jailbreak og at det kan ta et par måneder før det kommer en untethered versjon.

 

Jeg personlig er skeptisk til muligheten å streame 1080p trådløst, jeg tror det vil hakke, men det kommer veldig ann på komprimeringen av filen du forsøker å spille av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...