Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avslag fra NAV - Hjelp!

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg søkte om arbeidsavklaringspenger for 1,5 månder siden. Idag kom vedtaket i posten.

Jeg har er student og har en kronisk nervesykdom. Det er på dette grunnlaget at jeg søkte. Å legen min skrev atteste på at jeg var ufør pågrunn av sykdommen.

De første settningene av brevet forstår jeg ikke noe av: Arbeidsevnen din er ikke nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte. Har ikke nettop min fastlege bekreftet det motsatte? I tilegg til spesialist erklæring fra spesialist.

Videre står det.

Viser til din søknad om arbeidsavklaringspenger motatt xx.xx.xx

Nav viser til med. dokumentasjon samt samtale med din fastlege som opplyser at du ikke er tiltenkt medisinsk utredning eller henvisning til behandling. Du opplyser i skrivet til nav at du er heltidsstudent ved xxx og mottar fullt lån og stipend. I hht. ftrl. §11a "Studenter" står det at "personer som i løpet av et utdanningsløp har behov for en periode med aktiv nehandling og som skal gjenoppta det påbegynte studie etter endt behandling kan ha krav på arbeidsavklaringspenger". " For denne gruppen vil det kun være aktuelt med Aktiv behandling som tiltak".

Det med at jeg ikke er tiltenkt medisinsk utredning eller behandling stemmer ikke. Jeg var nettop til oppfølging på sykehuset i telemark for nervesykdommen. Der vi skal prøve noen andre behandlingsmetoder. Det blir jeg tett følgt opp og neste kontroll er om none månder.

Dette har tydelig ikke fastlegen min fått med seg.

For et elendig system. Hva skal jeg gjøre? Bør jeg klage her? Hva gjelder egentlig for studenter og aap? Jeg er kronisk syk for faen, må da ha rettigheter jeg også.

Postet av anonym: 0dcb004091e15e8e005e52896c29205e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger

Såvidt jeg skjønner det, har du ikke krav på arbeidsavklaringspenger siden du er student. Sykdommen hindrer deg ikke i å studere 100%, dermed har du ikke nedsatt arbeidsevne.

hvis du som student har behov for aktiv behandling for å gjenoppta studier og du ikke har rett til stipend under sykdom fra Lånekassen

Siden du ikke har opphold i studiene og mottar fullt lån og stipend, tilfredsstiller du ikke ovennevnte krav for å få støtte.

Slik tolker jeg den informasjonen du har kommet med og de krav som settes for å motta støtte.

Ørjan...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trådstarter

Jeg studerer ikke 100% lenger. Jeg sluttet i fag for å kompensere for sykdommen. Dette skjedde ETTER søknaden var sendt til nav. Jeg opplyste også om dette til saksbehandler i telefonen, men dette gikk visst bare rett inn og rett ut.

Jeg er også til behandling ved sykehuset i telemark og forstår ikke hvordan saksbehandler kan prestere å si at jeg ikke er til behandling.

Det er så jævla mange så snylter på nav og får både stønader, sykepenger og uførepensjon som de ikke har rett på. For de er generellt late. Når det kommer en som faktisk er syk så er det avslag.

Å dette skal hver verdens beste land?

Har ikke ord jeg..

Postet av anonym: af9eedaddd0ac73243c566a775dc9627

Lenke til kommentar

Studenter reguleres særskilt i regelverket om arbeidsavklaringspenger. Det følger av forskrift om arbeidsavklaringspenger § 11a at "arbeidsavklaringspenger kan gis til studenter som har behov for aktiv behandling for å kunne gjenoppta studiene". I dette ligger det at du må være "studieufør", altså, du må være ute av stand til å studere. I tillegg må du være under aktiv behandling for å kunne returnere til studiene, og du må ha "brukt opp" rettighetene dine til sykestipend fra Lånekassen.

Dette siste vil si at du må ha brukt opp de rettighetene du har etter utdanningsstøtteforskriften kapittel 43. Du får sykestipend i inntil 4 måneder og 2 uker. For denne perioden kan du ikke få arbeidsavklaringspenger, jfr. folketrygdloven § 11-25.

Hvis du er "studieufør", er under aktiv behandling, og har brukt opp sykestipendrettighetene dine, bør du påklage vedtaket. Du bør vedlegge uttalelse fra oppfølgende lege om hvor stort hinder sykdommen din er i forhold til studiene, om det er sannsynlig at du kan returnere til studiene (og i så tilfelle hva slags tidsperspektiv det er snakk om), og hva slags behandlingsopplegg du er i.

---

Når det gjelder disse "jævla mange så snylter på nav" som får stønader de ikke har krav på er det grunn til å understreke at det ikke er så veldig mange år siden studenter ble behandlet som alle andre arbeidstakere - herunder ble man vurdert opp mot ethvert yrke, ikke bare livet som student. For øvrig bør du være svært forsiktig med å karakterisere andre syke personer som "late", all den tid du har en like usynlig sykdom selv, som gir et meget godt grunnlag for å skulle si det samme om deg.

Endret av krikkert
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Trådstarter

Studenter reguleres særskilt i regelverket om arbeidsavklaringspenger. Det følger av forskrift om arbeidsavklaringspenger § 11a at "arbeidsavklaringspenger kan gis til studenter som har behov for aktiv behandling for å kunne gjenoppta studiene". I dette ligger det at du må være "studieufør", altså, du må være ute av stand til å studere. I tillegg må du være under aktiv behandling for å kunne returnere til studiene, og du må ha "brukt opp" rettighetene dine til sykestipend fra Lånekassen.

Dette siste vil si at du må ha brukt opp de rettighetene du har etter utdanningsstøtteforskriften kapittel 43. Du får sykestipend i inntil 4 måneder og 2 uker. For denne perioden kan du ikke få arbeidsavklaringspenger, jfr. folketrygdloven § 11-25.

Hvis du er "studieufør", er under aktiv behandling, og har brukt opp sykestipendrettighetene dine, bør du påklage vedtaket. Du bør vedlegge uttalelse fra oppfølgende lege om hvor stort hinder sykdommen din er i forhold til studiene, om det er sannsynlig at du kan returnere til studiene (og i så tilfelle hva slags tidsperspektiv det er snakk om), og hva slags behandlingsopplegg du er i.

---

Når det gjelder disse "jævla mange så snylter på nav" som får stønader de ikke har krav på er det grunn til å understreke at det ikke er så veldig mange år siden studenter ble behandlet som alle andre arbeidstakere - herunder ble man vurdert opp mot ethvert yrke, ikke bare livet som student. For øvrig bør du være svært forsiktig med å karakterisere andre syke personer som "late", all den tid du har en like usynlig sykdom selv, som gir et meget godt grunnlag for å skulle si det samme om deg.

Hei. Takk for god repsons. Du skriver:

Hvis du er "studieufør", er under aktiv behandling, og har brukt opp sykestipendrettighetene dine, bør du påklage vedtaket. Du bør vedlegge uttalelse fra oppfølgende lege om hvor stort hinder sykdommen din er i forhold til studiene, om det er sannsynlig at du kan returnere til studiene (og i så tilfelle hva sl

Hva menes med studieufør da? Jeg er ikke helt ufør og sitter hjemme og er 100% invalid. Det er nettop det du må hver for å få innvilget lånekassens sykestipend. Du må nemlig hver helt 100% ufør og kan verken gå i en eneste forelesning eller gjøre en eneste oppgave. Så strengt er det. Jeg er alikevell mye borte fra skolen pga sykdommen. Så hva er egentlig studieufør?

Jeg prøver så godt jeg kan å gjennomføre studiene med gjerne et større tidsrom.

Når det gjelder mine anklagelser, så misforstår du mitt budskap. Det er helt greit at de som har RETT til en form for økonomisk støtte fra nav, får dette. Det har jeg ingenting imot. Det er desverre så mange andre som egentlig ikke har rett, men som får det alikevell. Det er dettte jeg ikke liker.

Postet av anonym: af9eedaddd0ac73243c566a775dc9627

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...