Gå til innhold

[Løst] Hvilket objektiv anbefaler dere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror du tenker på brennvidde, ikke zoom? 50mm er brennvidden på objektivet. Og hva mener du med at objektivet blir for stort? En 50mm f/1.8 er noe av det mindre en får :)

Uansett, kanskje Sigma 30mm kan være noe for deg. Fin normalbrennvidde og rimelig ok kritikk så vidt jeg kan forstå. Ellers har du jo normalzoomene 17-50/55mm f/2.8. Dersom det også er for smalt, så har du Tokina 11-16mm f/2.8. Vær obs på at f/2.8 ikke alltid er lyssterkt nok innendørs, da er en blits din beste venn.

Lenke til kommentar

Det jeg tenker på er at jeg kan trenge et 28mm objektiv i stedet for 50mm og du har noen gode tips. Jeg har sett på Canon EF 28mm f 2,8 men burde jeg gå for dette eller finne et annet objektiv. Prisen spiller ingen rolle. Objektivet kommer til å brukes i bursdager og til studiobruk.

Lenke til kommentar

Når du først skal kjøpe et godt fastobjektiv med det man kan anse for normal-brennvidde (28-35mm for APS-C bl.a. 60D) syns jeg du skal legge såpass i det at du ender opp med enten Canon EF 28mm f/1.8 USM eller Sigma 30mm f/1.4 EX HSM. Begge disse objektivene yter optisk meget godt. Eneste svakhetene er henholdsvis; Canons mangler en liten dæsj skarphet vidåpen, mens Sigmaen fortegner litt vidåpent.

Personlig har jeg meget gode erfaringer med Sigma 30mm f/1.4, men ofte syns jeg den ble det lille hakket for trang. Canon EF f/1.8 USM ville nok gitt meg det jeg ønsket i form av litt videre brennvidde og fremdeles god optikk. Fikk dog et fantastisk tilbud på 24mm f/1.4L, som er den eneste grunnen til at jeg ikke har 28mm f/1.8 i dag.

Velg enten Canon EF 28mm f/1.8 USM eller Sigma 30mm f/1.4 EX HSM. Du får _så_ mye ekstra kontra Canon EF 24/28mm f/2.8.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Støtter forslaget om 28mm f/1.8.

Når det gjelder første post, så er begrepet brennvidde, ikke zoom. Zoom betyr ikke noe annet enn at du kan endre brennvidde på objektivet innenfor et gitt område. Det er også vanlig å si at 50mm blir for trangt inne, ikke for stort ;)

Lenke til kommentar

28mm er ikke mye vidvinkel på en crop sensor som 60D har.

Ville heller gått for en zoom innen 15-70mm området.

Hvis pris ikke er viktig. Her er noen forslag du kan velge i;

Tamron AF SP 17-50mm F/2.8 XR Di II LD

Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM Canon

Canon EF 24-105mm F4.0L IS USM

Canon EF-S 17-55mm F2.8 IS USM

Canon EF 17-40mm F4.0L USM

Canon EF 16-35mm F2.8L II USM

Endret av arthon
Lenke til kommentar

28mm er ikke mye vidvinkel på en crop sensor som 60D har.

Ville heller gått for en zoom innen 15-70mm området.

Hvis pris ikke er viktig. Her er noen forslag du kan velge i;

Tamron AF SP 17-50mm F/2.8 XR Di II LD

Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM Canon

Canon EF 24-105mm F4.0L IS USM

Canon EF-S 17-55mm F2.8 IS USM

Canon EF 17-40mm F4.0L USM

Canon EF 16-35mm F2.8L II USM

Må si meg enig her!

28mm. kan bli ganske "trangt" i små rom hvor barn løper rundt etc. 28mm. på 60D tillsvarer nesten 50mm. på FF kamera (som jeg har) og jeg mener det er gangske modig og kalle dette for vidvinkel. Dette ville vertfall ikke jeg brukt i barnebursdager og trange rom. (Så sant man ikke snakker om portrettbilder)

Jeg ville helt klart satset på en "normalzoom" fra rundt 16mm og oppover samt god lysstyrke (med tanke på innebruk)

Jeg vet ikke helt budsjettet ditt, men L-objektivene fra Canon i denne klassen koster nok like mye eller mer enn kameraet ditt, men er dog veldig gode. Har selv 16-35 f/2.8L II USM og denne er jo på FF kamera et kick ass vidvinkel, men på ditt kamera et mer "vanlig" valg.

Grunnen til at de fleste L-objektivene til Canon starter på 24mm. er fordi 24mm. på en FF kamera som 5D Mark II etc. tilsvarer 15mm. på crop kameraer (som ditt). Dermed så er nok L-objektivene kanskje mer rettet mot de med FF kamera når man tenker på brennvidder. (Vertfall noen av dem)

Men jeg mener ganske bestemt at 24mm. blir for "Trangt" på 60D til bruket du skisserer i første post. Sats på en "normalzoom" som går fra rundt 16-18mm. og oppover. Er en grunn til at KIT-objektivet til mange Canonmodeller er 17-55 etc.

Har selv gått fra "Normal" optikk til L-optikk for litt siden og L-optikk er herlig. Ikke bare kan man se forskjell på bildekvaliteten, men selve objektivet er også mer robust og tåler vannsprut etc.

17-40mm. f/4.0L koster jo bare halvparten av 16-35 f/2.8L og hvis du klarer deg med f/4.0 så mener jeg du bør satse på denne hvis det er L-optikk du vil ha.

Til slutt så må jeg presissere en ting:

Jeg har ingen erfaring med 17-40 og annbefalingen fra meg er kun bassert på "zoomområdet" som JEG tror passer deg.

Dog vet jeg at 16-35 f/2.8L er et knall objektiv, men det koster også rundt 11.000,-

Lenke til kommentar

Prøv om du kan få dratt i butikken og pelt på kandidatene - hvilken du vil like å bruke. og ikke minst - hvilken brennvidde du egentlig vil ha.

28/1.8 er et fint objektiv - Sigma 30/1.4 også.

Har du ekstern blits, forresten?

Til bilder i bursdager, hvor du ønsker at mye skal være i fokus, så kunne det vært en fordel å heller hatt et zoomobjektiv med mer fleksibilitet og en ekstern blits for skikkelig lys. Til bilder av mange i et rom ønsker du typisk helst å ha mye i fokus samtidig, og da blir det liten blender og dermed mindre lys på sensoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...