Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Navn på familiemedlemmer

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen familiemedlemmer jeg lurer på hva heter(som onkel, fetter, kusine etc).

Jeg har en kusine som er 32 år og har en kjæreste(ikke gift). Hva blir han for meg, og jeg for han, og blir han det selv før han har giftet seg med henne?

Kusina har også en datter på 2-3 år. Hva blir hun for meg? Og hva blir jeg for henne?

Takker så mye på forhånd, og ha en fortsatt fin lørdagskveld! :)

Endret av Spritty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har noen familiemedlemmer jeg lurer på hva heter(som onkel, fetter, kusine etc).

Jeg har en kusine som er 32 år og har en mann/kjæreste. Hva blir han for meg, og blir han det selv før han har giftet seg med henne?

Kusina har også en datter på 2-3 år. Hva blir hun for meg? Og hva blir jeg for henne?

Takker så mye på forhånd, og ha en fortsatt fin lørdagskveld! :)

Tror ikke mannen til kusinen din har noe navn på norsk, ikke barn til kusiner fettere heller, de blir derimot tremenninger for dine barn igjen.

Lenke til kommentar

Mannen til kusinen din er jeg enig i at ikke har noen navn, hverken gift eller ugift.

Du vil (slik jeg bruker ordet) være filleonkel til deres barn og din kusine vil være filletante til dine barn.

Dine barn vil være tremenning til din kusines barn som xaco skriver.

Lenke til kommentar

Mannen til kusinen din er jeg enig i at ikke har noen navn, hverken gift eller ugift.

Du vil (slik jeg bruker ordet) være filleonkel til deres barn og din kusine vil være filletante til dine barn.

Dine barn vil være tremenning til din kusines barn som xaco skriver.

filleonkel og filletante har mange forskjellige betydninger, mange bruker det om nærme venner og venninner av foreldre. Om mannen til tanten/onkel er et annet eksempel. Det finnes ingen bredt brukt navn for den familie sammenhengen på norsk. Det finnes det for engelsk. Hvor barn av kusiner og fettere er "first cousin once removed" men ikke på norsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...