MrAvionics Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Hva er trygg temp på i5 2500k ? Lest noen steder som mener rett over 70grader men anadre 98grader. Lenke til kommentar
Slaps Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 (endret) Jeg personlig ville ikke latt den gå veldig mye høyere enn 70 grader på max load Endret 5. november 2011 av Slaps'ærn Lenke til kommentar
stepking2 Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Alt under 70 grader celsius er akseptable tempeeeraturer Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 70-80celcius er det du gjerne bør sikte mot, men Intel egne specs sier at maks temperatur for å fungere ved stock hastighet er ca 100celcius. Dette er også innebygget i CPUen, slik at den automatisk nedklokker seg dersom den begynner å gå over dette (og i værste tilfelle slår seg helt av om den ikke klarer å holde temperaturen i sjakk). Slikt sett så er det nesten umuig å drepe CPUen med varme. Selv om du tar av hele kjøleren mens maskinen går så vil den automatiske sikringen sørge for at det ikke sjer fysisk skade. Så sånn sett - gå gjerne for å holde deg under maks 80celcius dersom du f.eks. overklokker med stock kjøler - for over dette vil du uansett ligge i fare for at CPUen throttler og dermed virker evt. høyere overklokking bare mot sin hensikt. Det er også lurt å ha litt ekstra margin å gå på når man tross alt prøver å kjøre CPUen over sine spesifikasjoner - for stabiliteten sin del (dog mer spenning kan gjøre sitt for å motvirke dette også, i bytte for mer varmeproduksjon). -Stigma 1 Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 5. november 2011 Forfatter Del Skrevet 5. november 2011 Ok, takk for tips. Tenker å kjøpe ny kjøler. Tenker på NH-D14, men 650,- er i det meste laget. Hvordan er H2o 620 til 465,- inkl porto ? Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Bruker OCCT stress test og ligger på 80-86 grader, kan det være skadelig ? Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Jeg vil tro at en relativt god luftkjøler er vel så god som de billigste lukkede vannsystemene. Du får CM Hyper 212 plus fra 200, Corsair A70 fra 300. Sistnevnte er bedre enn H50. Om du leste det Stigma skrev, så har CPU'ene innebygd forsvarsmekanismer som hindrer overopphetning. Når det er sagt, så vil vedvarende høy temperatur redusere levetiden. Selv liker jeg å holde den under 70C om jeg kan. Jeg har forøvrig en i7 860, som gikk å trottla et halvt års tid, og nå et år senere, lever den fortsatt i beste velgående med rundt 70C på alle kjernene. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Er det ikke slik at den bråker en del den CM 212 ? Og ikke gir veldig mye ekstra klokke muligheter ? A70 er det få butikker som har. Billigste blir 438,- inkl porto, H2O 620 blir 465,- inkl porto. Vil ikke H2O 6230 ha en fordel med at den frakter tempen vekk fra prosessoren i rør før den kommer til kjøleribben ? Og ja jeg leste Stigma sitt innlegg, men lurte bare på om det hadde noen som helst negativ effekt av å kjøre 80-87 grader Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå