Gå til innhold

Bytte stilling underveis i førstegangstjeneste?


trandon

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er nå inne i førstegangstjenesten som vaktsoldat og jeg fant fort ut at vakt og sikring var absolutt ikke noe for meg. Har noen hatt erfaring med å bytte stilling under førstegangstjenesten? har ikke noe å si om jeg blir sendt nordover bare jeg slipper vakt og sikring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort og godt, jeg mener at min tjeneste i forsvaret er rimelig lite utfordrende og ganske meningsløs. Jeg har hørt om folk som har byttet avdeling underveis i førstegangstjensten, men vet skrekkelig lite om dette. Finner heller ikke noe info om dette på nett. Er ca. 100 dager inn i tjenesten. For å klargjøre er jeg ikke interessert i å starte tjenesten helt på nytt, men fullføre den (ca. 200-265 dager igjen) i en annen avdeling, hvor jeg kan få nye utfordringer og andre arbeidsoppgaver.

 

Er det noen som vet noe om dette? Takker for alle konstruktive svar. Aktuelle tjenestesteder er Haakonsvern, Sessvollmoen og Akershus festning, så om dere har hørt om muligheter for bytte til GSV eller lignende er det ikke dette jeg er ute etter.

Lenke til kommentar

Det virker som om dere begge har lyst til å bli flyttet til en mer utfordrende og aktiv tjeneste, ikke bare sitte på rævva og drive ADM.

 

Slik jeg har oppfattet systemet, går det nok nesten bare andre veien. Jeg var i ei særs aktiv og krevende førstegangstjeneste, men de som var skikkelig løker/ikke spreke nok ble flyttet til mindre krevende tjenester, type vakt og sikring.

 

Er nok veldig lite sjans til å flytte til noe annet, spesielt hvis man er et stykke ut i tjenesten.

 

Men det skader ikke å ta det tjenestevei...

Lenke til kommentar

Hva mener du med å ta det tjenestevei?

 

En annen ting, ville det vært mulig å søke UB-kurs (1-årig befalsutdanning), og gi seg etter de seks månedene med elevperiode? Altså å droppe de seks månedene i praksis. Jeg dimmer per dags dato til sommeren, og jeg vil gjerne gjøre det uansett hva jeg velger videre. Men jeg ønsker å bruke tiden mer konstruktivt, og da kunne jeg jo kanskje startet i januar med elevperiode UB-kurs. Gjør meg ingenting at jeg ikke blir sersjant osv., men det å ha elevperiode UB er nok utvilsomt mer interessant enn tjenesten jeg har i dag.

 

Snakket med en kaptein om dette, da var det snakk om 2-årig befalsskole. Han sa at jeg kunne gi meg etter elevperioden (på ett år) om jeg ønsket, og derfor kan man jo anta at dette også gjelder UB-kurset. Men en oberst jeg snakket med sa at det ikke gikk an... Noen som vet svar?

Lenke til kommentar

Hva mener du med å ta det tjenestevei?

 

En annen ting, ville det vært mulig å søke UB-kurs (1-årig befalsutdanning), og gi seg etter de seks månedene med elevperiode? Altså å droppe de seks månedene i praksis. Jeg dimmer per dags dato til sommeren, og jeg vil gjerne gjøre det uansett hva jeg velger videre. Men jeg ønsker å bruke tiden mer konstruktivt, og da kunne jeg jo kanskje startet i januar med elevperiode UB-kurs. Gjør meg ingenting at jeg ikke blir sersjant osv., men det å ha elevperiode UB er nok utvilsomt mer interessant enn tjenesten jeg har i dag.

 

Snakket med en kaptein om dette, da var det snakk om 2-årig befalsskole. Han sa at jeg kunne gi meg etter elevperioden (på ett år) om jeg ønsket, og derfor kan man jo anta at dette også gjelder UB-kurset. Men en oberst jeg snakket med sa at det ikke gikk an... Noen som vet svar?

 

 

Ta det tjenestevei --> Ta det opp med nærmeste befal, så tar befalet det med videre opp i systemet. Resten kan jeg ikke svare på

Lenke til kommentar

Hei

 

Kan jeg spørre om hva slags tjeneste dere ønsker? For de "aktive" tjenestene krever som regel opplæring etc. Så det er sånn at man får ofte stillinger som ikke krever all verdens opplæring.

 

Jeg har hørt at det er mulig. Men har dessverre bare opplevd at man går fra aktiv til mindre aktiv. F.eks Crew.Cheif ass til I.ass.

Crew ass har lengere opplæring enn hva I.ass har.

 

Så sjansen er stor for at dere får noen sånne stillinger. Enten bravo, velferds ass, I.ass etc. Vet ikke om det var det dere tenkte på?

 

På de fleste baser er det noe man kan snakke med. Nesten en personal konsulent. Dere møtte h*n på inn klarering. Hvis dere går å snakker med han/hun så vil de prøve å komme opp med en løsning.

 

Men jeg hadde ikke hatt stort håp om å få en mer utfordrende tjeneste.

 

UB-spørsmålet kan jeg ikke svare på. Men vil synes det er rart hvis det går ann. Tenkte du å ta et halvt år for å fullføre førstegangstjeneste?

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Klart man kan slutte etter et halvt år på UB. Saken er heller det at du da tar plassen til noen(om du i det hele tatt skulle komme inn)som ønsker å være der. Idiotisk spør du meg. Ta det tjenestevei og hør om noe kan gjøres. Hvis ikke, bit tenna sammen og fullfør året ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...