Gå til innhold

Er dette for varm cpu temp?

Aykon

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Core i5 760 og Corsair H70.

Temperaturen ligger på rundt 32c i windows.

I Prime95 så ligger tempen på 60-65c etter 5-6 timer

Overklokker jeg prosessoren så vil jo tempen stige en god del rekner jeg med.

Jeg rengjør radiatoren/viftene med jevne mellomrom.

Begge viftene blåser inn i kabinettet.

I tillegg har jeg:

1 120mm vifte blåser inn i kabinettet mellom harddiskene.

1 120mm vifte suger ut av kabinettet.

Er dette bra ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Ja, jeg trodde også at jeg skulle ha litt lavere temp med H70.

Når det gjelder kjølepastaen så brukte jeg en film på youtube som veiledning.

Jeg personligt syns at laget kanskje var for tynt.

Sånn som det er nå så klarer jeg å se metallet igjennom laget.

Det var litt knotete å få på plass kjøleren, så kan ver at jeg har presset noe av pastaen til den ene siden.

Takker for svar

Skriveleif: "prest" blei til presset.

Endret av Aykon
Lenke til kommentar

Nja, faktisk så er det mange som mener at det å ha et ultratynt lag med kjølepasta ikke nødvendigvis er det rette for alle kjølere så tipset mitt er rett og slett teste litt.

Det jeg bruker å gjøre er å spre "litt" pasta over hele brikken så at det danner et ekstremt tynt lag (gjennomsiktig nesten) og så ha på en liten "dråpe" i midten som jeg sørger for at sprer seg over flaten ved montering av kjøleren.

Har testet et par ganger og det sørger i alle fall for god kontaktflate og har enda ikke erfart bedre temperaturer ved å lage kun et syltynt lag, faktisk så funker det bedre som regel enn kun et syltynt lag.

Lenke til kommentar

Intels egne specs sier at maks temp før CPUen begynner automatisk throttling er rundt 100celcius. 65-70celcius ved maks load på stock frekvens er helt normalt. Overklokker du til 4,2-4,4 Ghz på stock kjøler vil du nærme deg taket for hva stock kjøleren kan dra unna - og du vil da gjerne ligge nærmere 85-90celicus på maks load (litt avhengig av om du bruker noen mer spenning for å nå dette). Dette er også å regne som "akseptabelt" og er ihvertfall langt unna noen fare for fysisk skade i det korte løp, men går tempen stort høyere så vil som sagt automatisk throttling kicke inn og da virker videre overklokking bare mot sin hensikt (uten en sterkere kjøler).

-Stigma

Lenke til kommentar

Heller mindre termisk pasta enn mer. Det er for å fylle ut ujevnheter, ikke for å isolere.

Det er helt greie temperaturer og 15-20 grader å gå på ved last.

Ved luftkjøling er det er meningen at prosessortemperaturene skal komme opp i 60-85 grader ved kjøring av prime ellers er det noe som er galt. Dersom PCen er stabil er det helt unødvendige bekymringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Heller mindre termisk pasta enn mer. Det er for å fylle ut ujevnheter, ikke for å isolere.

Ved luftkjøling er det er meningen at prosessortemperaturene skal komme opp i 60-85 grader ved kjøring av prime ellers er det noe som er galt. Dersom PCen er stabil er det helt unødvendige bekymringer.

Dette er jo luft til vann. :p

Sånn ellers så er jo pc-en stabil. Men trodde at jeg skulle få enda lavere temperaturer når jeg kjøpte corsair sin vannkjøler.

Lenke til kommentar

Dette er jo luft til vann. :p

Sånn ellers så er jo pc-en stabil. Men trodde at jeg skulle få enda lavere temperaturer når jeg kjøpte corsair sin vannkjøler.

H70 er ikke skikkelig vannkjøling. Det er luftkjøling med ekstra klumsete og vanskelig montering, les linken min i signaturen min for å se hvor langt bak Hydro-serien er skikkelig luftkjøling som Silver Arrow (NH-D14 er like god).

Selv fikk jeg 20C lavere temps etter en overklokk til 4.75GHz med skikkelig vannkjøling fra H70.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...