Gjest Slettet+5132 Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Hei, skal kjøpe ny router. Kriterier: -Skal koble til 3 mobiler og 4 pc-er -Bør ikke gjøre slik at mobiler trekker mye strøm (har hørt at d-link routere trekker strøm). -God rekkevidde -Nok kabelinnganger -Pris 400-600kr Mobilene skal være tilkoblet med wi-fi, det skal PC-ene og untatt 1 kanskje en til :!: som skal være tilkoblet med kabel. Legger ved et bilde Routeren skal stå i rom 2 i ETG. 2. Den må ha en rekkevidde slik at det rekker fram til rom 1 i ETG 1. PS. jeg har awesome skills i paint Willy Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 (endret) Som du sikkert har skjønt, har jeg ikke mye peiling på nettverk Vi bruker telenor ADSL Endret 5. november 2011 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 De aller fleste rutere vil klare de kravene du setter til den. Det eneste som kan være unntaket er signalstyrken, hvis materialtypene i veggene er av armeringsgjern og tjukk betong osv. Nå er det slik at rutere trekker ikke noe strøm fra mobiltelefoner, men jo dårligere signal, jo mer vil mobilen forsøke å kompansere, ergo bruker telefonen mer strøm. For å kunne anebfale det noe, er det ønskelig med budsjett, altså hvor mye du skal bruke på den. I tillegg kan det jo være nyttig å fortelle om du ikke har så god erfaring, altså at ruteren må være lett å sette opp/bruke ift det å åpne porter, sette passord på Wi-Fi etc Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Budsjett er skrev jeg i første post : 400-600kr. Har lest en del om det + at pappa kan en del om faget Tenkte å bruke en wpa2 kryptering. Men hva er å åpne porter?? . Passord og slikt har jeg lest om. Den skal henges opp på veggen. Veggene består av treverk og en vegg består av leca. Gulvet er også av treverk Takk for svar Willy Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Beklager at jeg ikke så budsjett i første post. De fleste nye ruterne fra de kjente produsentene støtter WPA2-kryptering i ulike former. Det å åpne porter går ut på å spesifisere hvilken IP- eller MAC-adresse som skal ha tilgang til ulike kommunikasjonsporter utenfor husets fire vegger. Det er slik at du har én linje, hvor ruteren da splitter denne ene linjen ved å gi lokale IP-adresser internt. Ett eksempel er om du skal sette opp en spillserver som venner kan koble seg til, så må du åpne spesifikke porter for at noen utenfor ditt lokale nettverk skal få koblet seg på. I den prisklassen du betegner, vil jeg anbefale D-Link DIR-655. Du får mye for pengene, lett å betjene, samt at den har god rekkevidde og kapasitet på Wi-Fi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Tusen takk for et meget godt svar Å åpne porter er det slik at man kan skjule nettverket for andre enn de mac adressene du har "godkjent"? Willy Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Nei, hvis du ønsker å kun gi Wi-Fi tilgang til de enheter (pc, mobiler etc.) som er spesifisert, kan du legge inn MAC-adressene i MAC-filteret under Wi-Fi innstillingene på ruteren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Ok, da så Men den kabelen som går fra telefonledningen og til ruteren er for smal? Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Ifølge bildene har du et Rutermodem fra Telenor (Thomsen Speedtouch 546T2). Kabelen du mener er for tynn, er kabelen som går fra din kobberlinje til modemet. Dette er selve grunnlaget for din internettlinje, og må være der. Skal du koble til en ruter, kobler du den til én av de gule portene på Thomsen-modemet ditt. Det som kan bli problematisk er såkalt dobbel-NAT, altså koble en ruter til en annen ruter som det blir i dette tilfellet. Det helt klart beste hadde vært å deaktivere ruterfunksjonen (DHCP) i Thomsen-modemet, slik at det kun blir et modem og at du kunne koblet på ruteren din og latt den være en fullgod ruter. Det er ikke store endringene, men kan bli vanskelig om man ikke vet hvordan dette gjøres. Ville jeg vært deg (eller faren din), hadde jeg kontaktet Telenor for å høre om det er mulighet for å få nytt modem, som kun er modem. Eventuelt kunne du hørt med dem om å få en Zyxel P2602HWT, da dette er en generelt god ruter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Siden det blir så mye styr, skal vi prøve å få tak i en Telenor ruter. Tusen takk for all hjelp Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Hei, har P2602HWT like god rekkevidde og hvor mange enheter kan man koble på via wi-fi? Takk for svar Willy Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Når det gjelder rekkevidden på Wi-Fi er den på nivå med D-Link 655 cirka, og antall klienter du kan ha tilkoblet avhenger av IP-rangen, som normalt tillater +/- 100 enheter, så antallet trenger du nok ikke tenke på Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Tusen takk, blir nok den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå