Gå til innhold

Musikkfordommer, har du noen?


N*

Anbefalte innlegg

Etter å ha hørt mye musikk kan man etterhvert bygge opp noen av de mulighetene musikere har. F.eks gjette den neste tonen i en harmoni. Man klarer lettere å lage harmonier osv. Det er jo å ha peiling på musikk. De virkelig dyktige musikerene spiller jo musikk som er forut for deres tid, f.,eks Frank Zappa og Black Sabbath. Forut for sin tid = Avant-Garde (På spissen). Dette underbygger jo det jeg sa om at de som har hørt mye musikk, og dermed har peil på musikk, hører på avant-garde.

 

Hiphop mener jeg har mest, om jeg ikke skal si alt av positive sider i lyrikken. Dermed vil jeg ikke kalle det musikk, heller en snakkende versjon av singer/songwriter-sjangeren. Så jeg tør påstå; at de som hører på hiphop ikke har så veldig peil på det jeg mener er musikk: spennende/utfordrende/overaskende harmonier og rytmer.

 

Trance, enda så enkelt det er, mener jeg er høyst musikalsk og avslappende.

 

Avant-Garde. Dette er vel ikke en sjanger, men noe man kan finne i alle sjangere. Jeg tror dette er det mest krevende å lage. Bare hør på John Zorn eller Aaron Funk.

Er enkelte ting jeg reagerer på i den posten her. Du snakker først om å være forut sin tid, spennende harmonier og dyktige musikere for så å nevne Black Sabbath. Ja, de var forut sin tid med tanke på sound, men musikkteoretisk er musikken forholdsvis enkel og inneholder særdeles få spenstige harmoniske vendinger. Er heller ikke noe voldsomt nivå på musikerne noe som kommer veldig tydelig frem når f.eks. Iommi spiller soloer. Og ikke misforstå, sabbath er knalltøft og er et av de absolutt viktigste bindeledda mellom hard rock og metal, men å nevne dem når det er snakk om å være forut sin tid, spennende harmonier og ikke minst "virkelig dyktige musikere" syns jeg blir feil.

 

Punktet om hip-hop er dog det jeg reagerer mest på. Ved å si "det jeg mener er musikk: spennende/utfordrende/overaskende harmonier og rytmer." skriver du faktisk av helt vanvittig mye musikk. Det finnes ikke tall på hvor mange ganger vi har hørt akkordrekker som C-G-Am-F-G-C eller liknende i 4/4. Det er verken spennende eller overraskende, men faller naturlig for øret og er derfor blitt brukt i musikk siden komponister startet å skrive funksjonsharmonisk. Det er jo ikke hvor avansert musikken er som avgjør om den er bra eller ikke og melodi er en vel så viktig faktor i musikk som harmonier og rytmer, det er gjerne melodien som fester seg først. Det blir jo også litt merkelig hvordan du "kritiserer" mangelen av melodi i hip-hop hvor stemmen i ekstremt stor grad brukes som et rytmeinstrument, for så å ikke nevne melodi i "det jeg mener er musikk".

En hip-hop låt består forøvrig stort sett ikke kun av vokal, men har også en beat. Det som er spesielt i hip-hoppen er ekstremt hyppig bruk av samples, snippets fra låter som mixes sammen og utgjør beaten. Hvis man så ser hvor samplesa kommer fra ser man at de hentes fra alt mulig rart. Alle mulige sjangre, tiår og land, fort en av dine egne favorittlåter. Ikke musikk sier du? Man finner både kjent og ukjent musikk og masse av det med mye mer interessant harmonikk enn det som er vanlig i veldig mange andre sjangre, f.eks. trance som du har nevnt under. Du finner eksempler på både modulasjoner, II-V-I (jazz-progresjoner), atonal musikk og originalitet når det kommer til struktur på låtene i hip-hop.

 

Det siste punktet om avant-garde stemmer nok, det er fryktelig vanskelig å komme opp med noe helt eget som ingen har hørt liknende til før, men det trenger jo ikke nødvendigvis bety at resultatet blir bra for det. (Ikke ment mot dine eksempler ;) )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en fordom mot musikklyttere som har fordommer mot musikklyttere som liker Metallica, AC/DC, Maiden, til tross for deres uvitenhet om resten abv musikken disse lytterne liker, og som selv "kun hører på obskur svartmetall og annen "spesiell/ikke-kommers" musikk".

 

Selv er jeg meget altetende innenfor det meget brede begrepet "rock og metal", men forakter også mye, mens i andre sjangere er jeg meget kresen.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Er ganske open-minded når det kommer til musikk. Men er det en sjanger jeg holder meg milevis unna så er det Country. Absolutt ALL musikk innenfor denne sjangeren er RÆVA. Og da mener jeg absolutt alt.

Uenig. Jeg er en metal/klassisk rock type og jeg elsker sangen "freight trein" av alan jackson! Smak og behag selvfølgelig

Lenke til kommentar

At dubstep er for 14 åringer som er hekta på monster energidrikker. Men for å være seriøs:

Jeg har vel egentlig mer fordommer mot folk med fordommer, enn fordommer i seg selv.

 

Jeg misliker mennesker som så lett setter andre i bås bare pga. musikken de hører på. Eller forventer en viss oppførsel bare fordi du liker hip hop eller black metal. Jeg fikk høre at "det var ulikt meg" å høre på ekstrem metal bare fordi jeg generelt sett er en veldig rolig person.

 

Samme med folk som sier de "elsker jazz", men egentlig aldri hører på noen jazzartister, de prøver bare å virke kulturelle.

 

Folk som liker "alt som er bra" eller "er glad i alt" skjønner jeg meg ikke helt på. Det må da alltid finnes noen sjangre du ikke liker, de fleste vil vel synes artister som merzbow er temmelig uhørbart.

 

Folk som kaster bort all mainstream musikk fordi "alt som er populært må være dårlig".

 

Folk som mener det er "hipstersk" å høre på ukjente artister i spesielle sjangre. Trangsynt vil jeg påstå de er.

Endret av Cuz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At dubstep er for 14 åringer som er hekta på monster energidrikker. Men for å være seriøs:

Jeg har vel egentlig mer fordommer mot folk med fordommer, enn fordommer i seg selv.

 

Jeg misliker mennesker som så lett setter andre i bås bare pga. musikken de hører på. Eller forventer en viss oppførsel bare fordi du liker hip hop eller black metal. Jeg fikk høre at "det var ulikt meg" å høre på ekstrem metal bare fordi jeg generelt sett er en veldig rolig person.

 

Samme med folk som sier de "elsker jazz", men egentlig aldri hører på noen jazzartister, de prøver bare å virke kulturelle.

 

Folk som liker "alt som er bra" eller "er glad i alt" skjønner jeg meg ikke helt på. Det må da alltid finnes noen sjangre du ikke liker, de fleste vil vel synes artister som merzbow er temmelig uhørbart.

 

Folk som kaster bort all mainstream musikk fordi "alt som er populært må være dårlig".

 

Folk som mener det er "hipstersk" å høre på ukjente artister i spesielle sjangre. Trangsynt vil jeg påstå de er.

Det må være det beste innlegget jeg har sett om dette temaet ! Veldig bra sagt, du ramsa opp alt det jeg mener selv ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...