Slemdorull Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 (endret) Okei, jeg søkte om borteboende stipend før skolestart. Da fikk jeg avslag pga. grunnen ikke var bra nok. Så etter dette ettersendte jeg dokumentasjon, og da ble det innvilget. Så sjekket jeg akkurat hvor mye jeg hadde fått. På denne søknaden er du for høsten innvilget kr 12 440 i støtte. På denne søknaden er du for våren innvilget kr 19 250 i støtte. Jeg mener, helt seriøst. Jeg bor alene, jeg har lånt penger de månedene jeg ikke har hatt penger av mine foreldre for å kunne overleve, men de pengene skal selvfølgelig betales tilbake. Frem til 1. Januar får jeg 12.440 kroner?! Man tjener jo 3 ganger bedre på NAV enn dette pisset. OG man kan heller ikke søke penger på NAV i og med at man går på skole ( de sa at jeg får stipend for den perioden jeg går på skole ). Slik at jeg ikke får i pose og sekk. Så den skjønner jeg. Det sykeste av alt er at jeg søkte om fult stipend og lån, men lånet ble 0 kroner og stipendet er jo en månedslønn omtrent fra der jeg jobbet tidligere. Men tingen er det at jeg går på skole, så da orker jeg ikke jobbe OG gå på skole siden jeg trodde virkelig lånekassen hadde LITT mer å spytte inn... Kan dette stemme, har jeg noe å klage over (det er jo gratis penger, men det er fortsatt paragrafer for stipend av den grunn)? Endret 5. november 2011 av Slemdorull Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 (endret) Husk at støtte til videregående utdanning fra lånekassen er behovsprøvd i forhold til foreldrene dine sin inntekt. For øvrig er borteboerstipendet på maks 38 500 i år (to semestre), også kommer grunnstipend i tillegg (behovsprøvd). Endret 5. november 2011 av Star Fox Lenke til kommentar
Slemdorull Skrevet 5. november 2011 Forfatter Del Skrevet 5. november 2011 (endret) Husk at støtte til videregående utdanning fra lånekassen er behovsprøvd i forhold til foreldrene dine sin inntekt. For øvrig er borteboerstipendet på maks 38 500 i år (to semestre), også kommer grunnstipend i tillegg (behovsprøvd). Joda, greit nok det. Men poenget er at jeg får jo 38500, men tingen er at jeg får 12.000 for høsten. Altså, de månedene jeg ikke har hatt penger/ventet på svar fra lånekassa får jeg ikke noe for. De månedene jeg ikke har fått penger kommer jeg heller ikke til å få dekt. Det er jo veldig rart, fordi de pengene jeg kommer til å få nå må jo uansett gå til tilbakebetaling for de månedene jeg har lånt av min mor. Er det ikke sånn at jeg skal få innvilget penger for den tiden jeg har gått på skolen? Siden hvis du regner på det får jeg penger for 3 måneder. Hva med de 2 månedene som jeg har ikke hatt et øre? Jeg skulle vel hatt penger for den tiden også? Endret 5. november 2011 av Slemdorull Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Foreslår at du kontakter Lånekassen på telefon. Kan være de mener at du ikke flyttet hjemmefra før nå eller noe. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Jeg bor alene, jeg har lånt penger de månedene jeg ikke har hatt penger av mine foreldre for å kunne overleve, men de pengene skal selvfølgelig betales tilbake. Det er foreldrene dine sin plikt å forsørge deg så lenge du går på videregående skole. Dette er fastsatt i norsk lov og betyr at foreldrene dine skal dekke bolig, mat og andre nødvendige ting. Inntil du fyller 18 kan de imidlertid bestemme at du ikke får flytte hjemmefra. Lenke til kommentar
Slemdorull Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Foreslår at du kontakter Lånekassen på telefon. Kan være de mener at du ikke flyttet hjemmefra før nå eller noe. Jeg har fått borteboende stipend :/ Og jeg bor alene, altså ikke hjemme hos foreldrene mine. Og det VET lånekassen. Lenke til kommentar
Slemdorull Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Jeg bor alene, jeg har lånt penger de månedene jeg ikke har hatt penger av mine foreldre for å kunne overleve, men de pengene skal selvfølgelig betales tilbake. Det er foreldrene dine sin plikt å forsørge deg så lenge du går på videregående skole. Dette er fastsatt i norsk lov og betyr at foreldrene dine skal dekke bolig, mat og andre nødvendige ting. Inntil du fyller 18 kan de imidlertid bestemme at du ikke får flytte hjemmefra. Foreldrene mine har ikke ansvar for meg lenger, da jeg er 20 år. Så for å si det sånn så skal lånekassen se på meg som selvstendig da jeg ikke er noe pappagutt eller får lommepenger. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Faktisk sier loven at dine foreldre fortsatt har fostringsplikt siden du går på vanlig skole. Om du derimot hadde vært student, så ville saken vært annerledes. Tåpelig? Jepp, men slik er loven. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Jeg ser virkelig ikke problemet. Å jobbe utenom skole, og da spesielt videregående, er overhodet ingeni problem. Jeg vet om flere, meg selv inkludert som jobber godt over halv stilling utenom fulltids ingeniørstudier. Lenke til kommentar
Slemdorull Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Jeg ser virkelig ikke problemet. Å jobbe utenom skole, og da spesielt videregående, er overhodet ingeni problem. Jeg vet om flere, meg selv inkludert som jobber godt over halv stilling utenom fulltids ingeniørstudier. Joda, ser den. Men poenget er at jeg skal vel få betalt for den tiden jeg har ventet på penger. Altså 2 måneder. Faktisk sier loven at dine foreldre fortsatt har fostringsplikt siden du går på vanlig skole. Om du derimot hadde vært student, så ville saken vært annerledes. Tåpelig? Jepp, men slik er loven. Jeg er student Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Jeg er student Da kan du søke om studielån. Det er ikke meningen at stipendet skal dekke alle boutgifter++ Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Som student får du bare lån som basisstøtte. Om du søker stipend, så får du kun 40% av det det totale du kan få - altså tilsvarende det som kan bli omgjort. De aller aller fleste studenter søker fullt lån. Lenke til kommentar
Slemdorull Skrevet 7. november 2011 Forfatter Del Skrevet 7. november 2011 Jasså, men etter sist jeg sjekket var feltet for " Fullt lån og stipend " avhuket. Men, jaja. Ringte de i dag. Og de sa at mora mi tjente for mye. Men det er logisk! Mamma sin gode økonomi bidrar med at min blir værre? Det er vel sånn reglene er og ikke er det noe å gjøre med antar jeg, hvis noen har noe mer kjennskap enn meg så blir det satt pris på Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Din mors økonomi har ingenting å si om du er student. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Din mors økonomi har ingenting å si om du er student. Tror han er elev. P: Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Din mors økonomi har ingenting å si om du er student. Tror han er elev. P: Jeg er student Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Din mors økonomi har ingenting å si om du er student. Tror han er elev. P: Jeg er student Vel, Lånekassen mener noe annet når de drar inn foreldrene hans... P: Lenke til kommentar
Iguil Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Det burde vel være enkelt å fastslå? TS: Går du på grunnskole / videregående skole, eller høgskole / universitet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå