Kazooo Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Jeg har koblet en liten forsterker på spilleren min hvor jeg har diskant, mellomtone og sub. Spilleren min har 4*50W som de aller fleste andre spillere. Av disse fire utgangene direkte fra spilleren, bruker jeg bare to som et supplement til det andre. Jeg tenker meg at jeg får 2*100W siden jeg kun bruker to av fire høytalere. Eller er jeg helt på jordet??? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Ikke en sjans at du får ut 2*100 watt fra en vanlig spiller, antageligvis vil du i virkeligheten få ut 10-15 watt per kanal, og da med kraftig forvrenging. Uten at dette spiller noen stor rolle, da kvaliteten uansett ikke vil bli det samme som en ordentlig forsterker. Lenke til kommentar
Kazooo Skrevet 5. november 2011 Forfatter Del Skrevet 5. november 2011 Dette skjønner jeg ingenting av... Får jeg så lite watt fordi jeg har en forsterker koblet på? Hvorfor står det da 4x50 watt? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Hvorfor står det da 4x50 watt? Reklame. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Er det en spiller av litt kvalitet, så har du ca 4x20w RMS, og det spiller ingen rolle om du bare bruker to av utgangene, du får bare 2x20w RMS ut av dem. Men forsterkeren som du har koblet til burde gi mere, hvis det ikke er noe skikkelig møkk Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 (endret) Eller er jeg helt på jordet??? Jepp! Problemet i bilstereoverdenen er at du nettopp er i en bil med 12V likespenning. U2/R = P U er spenning (12 V)og R er høyttalermotstand som kalles impedans og måles i Ohm, vanligvis 4. P er effekt i W. U2 / R = P 122 / 4 = 36 W. (Med ladespenning 14 V --> 50 W.), (I realiteten må spenning deles på roten av to pga true rms, sinuskurver og sånn, men har ikke tatt dette med for å forenkle.) Her ser vi hvorfor effekten i en bilstereo ligger i området 20W - 50W. Uansett hvor mange kanaler. Er umulig å få mer effekt pga den lave 12V spenningen og høyttaler impedans på 4 ohm. Hvordan virker bilforsterkere på mange hundre watt da? Jo, da hakker man opp likespenningen til vekselspenning. Så transformeres vekselspenningen opp ved hjelp av transformator og så gjør vekselspenningen om til likespenning. Men denne prosessen genererer mer varme enn bilstereoer liker og derfor har vi separate forsterkere til dette. Mange krefter ønsker høyere volt-spenning i bil. Tenk dersom spenningen var 48V i stedet for 12? 482/4= 576 W. Endret 5. november 2011 av Luske_Ludvig Lenke til kommentar
Kazooo Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Luske_Ludvig: Takk for et sinnsykt bra svar! Strålende og forståelig forklart. Høytalerne som går fra spilleren er på 35W RMS, og det virker som om spilleren drar de greit. Ikke noe tegn til forvregning... Grunnen til at de er koblet fra spilleren er at jeg kun har én forsterker som fulgte med en pakkeløsning jeg kjøpte. Den driver diskant, mellomtone og sub. Hvis jeg skal slenge på de andre høytalerne også blir det litt mye å dra for en liten stakkar. Jeg har ambisjoner om å få en egen forsterker til bass og en til å drive resten, men jeg må vente litt av økonomiske årsaker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå