Gå til innhold

Trening mot FSK, treningspartner samt tips/råd

ThaHoward

Anbefalte innlegg

Hei er 16 år, har tenkt å starte å trene skikkelig mot spesialjegeropptaket som det fortsatt er noen år til.

Ønsker bare å ha noen å trene mot å bli spesialjeger. Alle andre jeg kjenner trener bare for å få større armer og sixpack. Jeg ønsker en jeg kan trene målrettet med, og gå lange turer med sekk og langkjør når det kommer til løping. Dette både for å motivere meg, og ha noen å trene med og sammeligne hvordan vi liger an, og kanskje gå på opptaket sammen. Alder er ingen hindring for min del. Vet noen hvor jeg må gå for å finne dette, eller er det noen her som også søker det samme? Det blir for meg da det samme om de trener for MJK, fallskjermjeger eller FSK(eller forsvaret generelt) siden det blir mye av den samme treningen når det kommer til opptak.

Har noen også andre generelle tips råd for trening når det kommer til å trene med å gå med tyngre sekk og lengre og raksere? Det samme med langdistanseløping og 3km? Og andre tips/råd sånn generelt mot opptaket ville også vært fint, det samme med psykisk trening.

Takker for svar, ble kanskje litt rotete, men kan utdype mer hvis det behøves :)

Endret av slettet II
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis du ser etter treningspartner kan det være greit å si hvor du er fra :)

Kan også være greit å si hvordan form du er i akkurat nå, tipper du ikke vil løpe 3000 meteren med en person du må vente masse på, eller løper mye saktere/raskere enn deg.

Ellers lykketil :)

Lenke til kommentar

Opptak i forsvaret generelt har mye marsj med sekk.

FSK har lagt ut et treningsprogram HER som nok er veldig smart å tenke på. Der står også de fysiske minstekravene oppgitt. Ellers er det ofte viljestyrken din det står på, så prøv å bli mest vant til "å hate" og pushe deg videre selv om du helst vil gi opp. Selvsagt må du begynne forsiktig så du ikke går rett i fella og trener på deg en belastningsskade som det første du gjør. Jogg i skog og mark eller på grusvei, unngå asfalt. Kjenner du at det begynner å gjøre vondt i bena, så sykler \ svømmer \ går du på ski en stund. Viktig å variere treninga. Start med lett sekk og øk vekten svært langsomt. Invister i et par M77 marsjstøvler, det er en stor fordel å ha ferdig inngåtte marsjstøvler til et opptak som fallskjermjeger. Å ta førstegangstjenesten i fallskjermjegerkommandoen, kystjeger eller ikke minst marinejeger er nok det smarteste valget du kan ta for å komme inn i FSK som yrkessoldat.

Lenke til kommentar

Vis du ser etter treningspartner kan det være greit å si hvor du er fra :)Kan også være greit å si hvordan form du er i akkurat nå, tipper du ikke vil løpe 3000 meteren med en person du må vente masse på, eller løper mye saktere/raskere enn deg.Ellers lykketil :)

Jo er kanskje sant det :blush: Bor i Oslo, og etter det jeg forstår, så er det dessverre ikke så mange som ønsker å bli spesialjeger når man kommer fra Oslo. Er i ganske god form, har bare ikke fått trent så mye(nesten ikke noe siden skolestart) i det siste pga diverse sykdommer, skader og skole, og muligens at jeg har drukket litt vel mye alkohol. Ser at jeg har gått ned i form blant annet ved at jeg gikk ned fra 80kg i benkpress til 75kg(vet at rygg og bein musklatur har mest å si for FSK) og tror ikke at jeg klarer 51 pushups og 12 pullups nå lenger, også prøvde jeg meg på 65kg SL 5x5, men måtte gå ned etter tre sett, men skal trene meg opp igjen(selv veier jeg ca. 72kg og er 179 høy btw). Når det kommer til løping så er jeg ikke den kvikkeste. Tok en 1240meters løpetest. Løp på 5min og 12sek, men skolissen løsnet 10sek etter start, så jeg måtte konse med å ikke miste skoen, og mot slutten sparka jeg av meg skoen for å så spurte med en sko :p Men skal bygge meg opp, løp her om dagen 2.4-2.5 mil så kan også løpe langt hvis det trengs. Men skal teste meg snart for å sjekke hvor jeg står for kravene.

Men ellers takk :)

Opptak i forsvaret generelt har mye marsj med sekk.FSK har lagt ut et treningsprogram HER som nok er veldig smart å tenke på. Der står også de fysiske minstekravene oppgitt. Ellers er det ofte viljestyrken din det står på, så prøv å bli mest vant til "å hate" og pushe deg videre selv om du helst vil gi opp. Selvsagt må du begynne forsiktig så du ikke går rett i fella og trener på deg en belastningsskade som det første du gjør. Jogg i skog og mark eller på grusvei, unngå asfalt. Kjenner du at det begynner å gjøre vondt i bena, så sykler \ svømmer \ går du på ski en stund. Viktig å variere treninga. Start med lett sekk og øk vekten svært langsomt. Invister i et par M77 marsjstøvler, det er en stor fordel å ha ferdig inngåtte marsjstøvler til et opptak som fallskjermjeger. Å ta førstegangstjenesten i fallskjermjegerkommandoen, kystjeger eller ikke minst marinejeger er nok det smarteste valget du kan ta for å komme inn i FSK som yrkessoldat.

Har sett på treningsprogrammet før, fungerer sikkert det, men vil gjerne høre noen programmer eller erfaringer som har spesielt noe å gjøre med sekkegåing og 3km. Har alltid pushet meg og prøver å finne egne grenser, skal blant annet løpe halvmaraton og kanskje etterhvert maraton, men vil ikke ødelegge kroppen min bare for å sjekke ut grensene. En annen ting kunne vært å besøke en svømmehall for å hoppe fra 7meter og oppover.

Skal huske på det å variere treningen. Burde det også gjelde for styrketreningen? At jeg i noen uker trener SL 5x5, så går jeg over til utholdende muskler, så eksplosive og 5x5 igjen?

Hvor kan jeg evt få tak i marsjstøvler? Hva pleier prisen å ligge på?

Takker for svar :)

Endret av slettet II
Lenke til kommentar

For korte strekninger som 3 km er intervall løping god trening. Dette tærer dog hardt på kroppen, så du bør ha noen rolige langkjøringer imellom hver intervall økt. Pass på å legge inn hviledager, ville vært kjipt å løpe på seg en belastningsskade. Unngå all løping med sekk ihvertfall det første året med jevnlig og mye løpetrening. Løp også noen 3 km, 1 gang i måneden for eksempel for å se på fremgangen samt få erfaring, så du vet hvor mye du har å gå på i en reel test.

Når det er sagt, treningsplanen til FSK som jeg linka til tidligere er ikke bare oppspinn. De som har lagd den er absolutt folk som har peiling på hva de snakker om.

Angående styrketrening er det nok lurt å trene SL i F. eks 4 uker og så ta 4 uker med utholdende muskeltrening. Pass på å trene kjernemuskelaturen godt. Alle musklene i mage, rygg og bryst stabiliserer kroppen din når du beveger deg med sekk.

M77 kan kjøpes F. eks HER, men du finner dem nok også i en sportsbutikk. Husk å alltid bruk ullsokker! M77 kommer nok uten såle. Vil anbefale deg å traske innom en sportsbutikk og kjøpe et par SOLE såler. De svarte stabiliserer foten din meget bra samtidig som du får god demping for foten. Brukte disse selv når jeg var i grønt med god erfaring. Bakdelen er at de tar litt tid å tørke, og i kulde isolerer de ikke i nærheten av så godt som forsvarets papp og ullsåler (usikker på om dette er å få kjøpt, men hør med F. eks miltrad butikken på nett).

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

Takk skal starte med intervalltrening, og det andre du sa med løpe og sekktrening :) Hvis man får belastningsskader, hva skjer da? Er man da bare skadet i en god stund? Eller er det sånn at musklene blir kraftig redusert, og at du må trene deg opp igjen?

Når det kommer til styrketrening; Vet du om noen programmer for utholdende muskler og/eller kjernemusklatur? Eller burde jeg kanskje dele opp tråden, og lage en om selve treningen på treningsforumet ? :p

Lenke til kommentar

Vel, har selv hatt trykkskader i hælen og to betente akillessener samtidig, så kan bare uttale meg om det. Det blir fort noen uker du må ta det med ro før du kan begynne å løpe igjen, men du kan jo fint svømme eller sykle i mellomtida. Drar du på deg en betennelse i leggen, så er det noe som kan henge igjen en stund.

Det finnes utvilsomt folk som kan trening bedre enn meg, men etter mine erfaringer så mener jeg at å trene mange reps i hver serie vil øke utholdenheten din. Få (men tunge) reps i serier vil derimøt øke eksplosiviteten og maksstyrken din. Kombinerer du dette vil du nok se fremgang. Du har god tid, så utnytt den godt. Kjernemuskelaturen blir trent av å gå med sekk, spesielt i ulendt terreng. Kom deg ut av byen og opp i fjell, skog og mark. Ellers vil situps, "planken" og rygghev også trene kjernemusklene. Finnes også noen muskelspesifikke apparater på treningsstudioer hvis du tar deg råd til det. Bare husk at det ikke handler om å være mest mulig beef, du skal greie å drasse rundt på alle musklene i tillegg til utstyret og:)

Lenke til kommentar

Skal utnytte tiden så bra som mulig(skal klare opptaket) og skal begynne å gå med sekk. Må bare vente med at skrubbsåret på foten blir bra igjen, så er det rett ut :D

Uansett er det kanskje bedre å spørre på milforum? Når det kommer til treningspartner altså :) Er som sagt ute etter tips om hvor jeg kan finne det(prøver såklart å finne det av meg selv).

Endret av slettet II
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...