Thitorkin Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Eg går TAF Elektro, for de som ikke vet hva det er, "TAF Elektrofag er tilbudet for de som ønsker opplæring på hovedområdet Data/elektronikk. Denne utdanningen fører fram til studiekompetanse og fagbrev som produksjonselektroniker." Altså får eg fagbrev i produksjonselektronikk og spesiell studiekompetanse. Eg vurderer å ta petroleum siv. ingeniør på NTNU, så hvordan er det med jobb under utdanning? Får eg brukt fagbrevet mitt, eller blir det rema-tusen jobb i helgen for eksempel? Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 5. november 2011 Forfatter Del Skrevet 5. november 2011 Eg har tjent cirka 260k når eg er ferdig utdannet, minus penger som går til fritidsaktiviteter sitter eg sikkert ikke igjen med så mye mer enn 190-200k. Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Tjent penger på hva? Har du jobb fra før? Men det jeg ville ha gjort er å ha funnet meg flere selskaper som du har virkelig lyst til å jobbe for ved endt studie. Statoil, Shell, Hydro etc. og prøvd å fått en fot innom der med en arkiv, lager, logistikk, kontor-jobb, jobb ute på basen (man må begynne en plass. Da får du vist deg for de som styrer og du blir ett navn som kommer høyt oppe på bunken av søkere. Innen industrien så har de mange avdelinger som man kan jobbe innenfor på skift med fagbrevet du får deg. Du kan bla. jobbe på "gulvet", der trenger de folk hele døgnet, for du skal vel studere på dagtid. Lenke til kommentar
chris_stoffer Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Jeg kjenner en som gikk TIP taff og han jobber ved siden av studiene. Skal sies at han jobber i samme bedrift fortsatt og at han går på den lokale høyskolen (hib). Så fullt mulig, men kanskje vanskelig å finne deltid på ny plass? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Det er mulig å jobbe med relevante ting under studiet, men det forutsetter jo at du finner et firma som vil ansette deg og kan gi deg arbeidsbetingelser som du er fornøyd med. Dette er det jo du som finner ut av selv, så "hvordan er det med jobb under utdanning" blir et litt vanskelig spørsmål. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Sommerjobb derimot er veldig vanlig. Dog foretrekker firmaene 3 årstudenter eller senere årstrinn. Lønnen etter hva jeg har hørt er også ganske god. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Tjent penger på hva? Tjent penger som utplassert lærling i videregående hos Western Geco eller Schlumberger Har du jobb fra før? Dersom eg spør, er eg 90% sikker på at eg kan få jobb hos Western Geco, eller Schlumberger. Men det jeg ville ha gjort er å ha funnet meg flere selskaper som du har virkelig lyst til å jobbe for ved endt studie. Statoil, Shell, Hydro etc. og prøvd å fått en fot innom der med en arkiv, lager, logistikk, kontor-jobb, jobb ute på basen (man må begynne en plass. Da får du vist deg for de som styrer og du blir ett navn som kommer høyt oppe på bunken av søkere. Innen industrien så har de mange avdelinger som man kan jobbe innenfor på skift med fagbrevet du får deg. Du kan bla. jobbe på "gulvet", der trenger de folk hele døgnet, for du skal vel studere på dagtid. Har Statoil, Shell eller Hydro noen fasiliteter som krever elektriker-ekspertise i nærheten av Trondheim? Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Jeg kjenner en som gikk TIP taff og han jobber ved siden av studiene. Skal sies at han jobber i samme bedrift fortsatt og at han går på den lokale høyskolen (hib). Så fullt mulig, men kanskje vanskelig å finne deltid på ny plass? Ja, det er det eg tenker, at om eg flytter til Trondheim, så har ikke Sclumberger eller Western Geco noen fasiliteter der hvor eg kan jobbe, så eg må finne meg en ny arbeidsgiver. Han du kjenner, når jobber han? Er det i helgen eller i ukedagene etter skolen? Sommerjobb derimot er veldig vanlig. Dog foretrekker firmaene 3 årstudenter eller senere årstrinn. Lønnen etter hva jeg har hørt er også ganske god. Vil ikke eg som førsteår stille høyere med elektriker fagbrev enn en som ikke har noen tidligere praktisk erfaring fra 3 året? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Nå er det forskjell på jobb som er relevant for en elektriker og relevant for en sivingstudent. Førstnevnte er det nok ikke noe problem å få tak i allerede fra dag 1 av studiet. Sistnevnte litt verre. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Hvis du utdanner deg innen elektronikk er det godt mulig at du stiller sterkere, men sommerjobb blir i foerste rekke brukt som en platform for rekrutering av studenter. Elektrikerfagbrev vil jeg tro ikke stiller saerlig sterkere hvis du soeker sommerjobb som petroleumsfagstudent. Altsaa det er ikke umulig, men du maa selv gaa aktivt ut for aa finne slike jobber. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Nå er det forskjell på jobb som er relevant for en elektriker og relevant for en sivingstudent. Førstnevnte er det nok ikke noe problem å få tak i allerede fra dag 1 av studiet. Sistnevnte litt verre. Det skal vere en jobb for å tjene penger, ikke for å sikre seg jobb senere, det kan eg ta ved de senere årene. Takker for svar Endret 6. november 2011 av Thitorkin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå