Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp! Har sannsynligvis ødelagt den nye PC-en :-(((

Anbefalte innlegg

Hei, folkens.

I går bestemte jeg meg for å bytte CPU-vifta på den nye PC-en. Jeg prøvde meg på å bytte bracketen uten i skru ut hovedkortet, og fikk dette til etter en god del knoting med de fire skruene jeg måtte sette på bak.

Var og kjøpte kjølepasta i dag og smurte greiene på og sette på den nye vifta. Når jeg så startet PC-en gikk viftene for fulle guffer og den slo seg av igjen etter kanskje to sekunder. den startet så på nytt, men ingen ting skjedde og jeg kunne registrere at det faktisk luktet svidde kretser!

Jeg tok av vifta igjen og oppdaget at jeg kanskje hadde smurt på litt for mye kjølepasta. Ja, dere hørte riktig :p Nå sitter vel alle og ler.

Men uansett: Er det sånn å forstå at jeg har svidd hele systemet, eller vil jeg kunne komme unna med å bytte hovedkort og prosessor?

Vær så snill og hjelp en desperat ung mann :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg frykter at noe kjølepasta kan ha kommet på noen av komponentene rundt PC-en. Aner nesten ikke hva som har skjedd og jeg tør nesten ikke starte den igjen pga. frykt for at jeg skal svi av absolutt alt av komponenter. det luktet jo faktisk svidde kretser da jeg startet den opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@TS:Fint om du opplyser spesifikasjoner på systemet ditt.

Full modellbetegnelse for hovedkort, CPU, RAM...etc.

Når det lukter svidd så er det ett dårlig tegn dessverre. :(

Men det kan hende du slipper unna med ett nytt hovedkort dersom noe er brent (kretser rundt sokkel).

Lenke til kommentar

Cooler Master CM 690 II Advanced

LC Power 600W "Silent Giant-Green Power"

14cm vifte, 2x12V

ASUS P8P67 B3 P67 hovedkort socket 1155

DDR3, ATX, SATA 6Gb/s,CFX, FW, BT

Intel Core i5 2500 Quad Prosessor

3.3GHz, 6MB, BOXED Sandybridge

Kingston HyperX 8 GB 1600MHz DDR3

kit m/2 stk4 GB, Non-ECC CL9

Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB

HD103SJ Spinpoint F3

ASUS Radeon HD 6770 1GB DDR5

PCI-Express 2.0, DVI-I, VGA, HDMI

Sony DVD-brenner AD-5280S intern

SATA, 24X Double layer sort, bulk

Uff a meg, dere. Dette var virkelig en trgedie :-(

Lenke til kommentar

Det er faktisk vifta til skjermkortet som går i 100 og det luktet svidd når jeg prøvde å starte igjen :-((((

Det er pga. du aldri får POST, da skal alle vifter gå for fullt. Forhåpentligvis er det kun HK som har fått lide, og cpu lever fortsatt i beste velgående. Dog, eneste måten å få testet det på er nytt hovedkort.

Lenke til kommentar

Alle viftene spinner som regel opp på maks de første sekundene etter at du starter maskinen, så dette behøver ikke bety stort. Hvis du har sølt kjølepasta på hovedkortet er det godt mulig at det er denne komponenten du har kortsluttet, men det behøver ikke bety at noe annet er ødelagt.

Har selv kortsluttet skjermkort to ganger, den ene var min skyld. Resten av systemet overlevde fint de gangene så det kan hende det ikke er så galt som det kunne ha vært :innocent:

Hvor mye pasta brukte du? Hvis det er snakk om store mengder kan det jo hende at noe rant ned i socketen til CPU...

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om enorme mengder, og jeg tror faktisk ikke det rant noe nedi socketen.

Da jeg tok ut CPU-en for å rense den i i stad greide jeg å få litt pasta på undersiden av kompoentene på CPU-en. men jeg tror det faktisk kan være all knotinga jeg holdt på med i går som har ødelagt systemet.

Hele greia har blitt totalt mislykket og jeg skulle aldri ha begynt med å fikse noe som i utgangspunktet funket helt fint.

Senere skal jeg ta ut harddiskene og diverse for å teste i den gamle pc-en.

Greier nesten ikke tenke mer på dette nå :-(

EDIT: Brukte Arctic MX-2

Endret av Magnetar
Lenke til kommentar

Kjenner følelsen, ødela som sagt selv en GPU selv. En på forumet her som skulle sette de samme komponentene inn i PCen som jeg hadde, og så lurte han på hvor mye plass det var mellom CPU-kjøler og HK. I min iver etter å hjelpe tok jeg et målebånd og begynte å måle inni PCen, uten å tenke på å skru den av. Metallbit traff baksiden av GPU, fint blått lys og stygg lukt. Følte meg bra dum etterpå :blush: Fikk heldigvis igjen en del av pengene for GPU på PC-forsikring som jeg har i Gjensidige gjennom Tekna, så det ordnet seg til slutt.

Forsikre deg om at det faktisk er HK som har gått. Ta det ut og la det lufte litt, før du lukter godt på det. Høres litt rart ut, men fungerer bra. Hvis du finner et spesifikt sted på HK som lukter sterkere svidd enn andre steder kan du være sikker på at du har ødelagt HK, og at det er i det området skaden har skjedd.

Isopropanol er en ting du fint kan bruke til å vaske ren elektroniske komponenter. Vask ren CPU og la den tørke helt, før du setter den i et nytt HK. Er du heldig fungerer alt som det skal :new_woot:

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar :-)

Jeg skal prøve å "lufte" hovedkortet når jeg kommer hjem i morgen. Enn så lenge får det bare være sånn det er. Forhåpentligvis er ikke alt i PC-en ødelagt og det blir ikke så dyrt å reoarere igjen :-)

Kommer tilbake når jeg har funet ut mer :-)

Lenke til kommentar

Da har jeg skrudd fra hverandre PC-en og undersøkt komponentene. Kan definitivt bekrefte at både hovedkort og skjermkort er svidd av. Man kan se svake svarte misfaringer på både hovedkort og skjermkort, og det lukter svidd enkelte steder på hovedkortet.

Har testet HD, SSD og Blue-Ray i en annen PC og disse fungerer heldigvis som de skal.

Prosessoren hadde et veldig svakt lag med gul sot på baksiden hvor kontaktene sitter, så da kan man vel gå ut ifra at denne også er gåen?

Noe jeg lurer på er om RAM-en fortsatt er i orden. Jeg får dessverre ikke testet denne på den gamle PC-en.

7801_9db4db20.jpg

Siden det er av denne typen RAM kan jeg ikke se alle kretsene, men det lille jeg får øye på ser ikke svidd ut. Hvis det viser seg at denne også er svidd, vil jeg da kunne skade et eventuelt nytt hovedkort ved å sette inn denne?

Lenke til kommentar

Siden det er av denne typen RAM kan jeg ikke se alle kretsene, men det lille jeg får øye på ser ikke svidd ut. Hvis det viser seg at denne også er svidd, vil jeg da kunne skade et eventuelt nytt hovedkort ved å sette inn denne?

Det kan ingen garantere, men mest sannsynlig vil det bare resultere i ingen boot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...