Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke den ene av 2 identiske harddisker i windows.

Anbefalte innlegg

Har 2 Western Digital VelociRaptor® 600GB

Og ser begge listet opp i dos i par sekunder før maskinen starter. Men finner bare den ene i Windows, finner kun 1 på enhetsbehandling og 1 på diskbehandling.

Så også begge under windows innstall, men den ene forsvant når jeg formaterte alle 3 harddisker før installasjon av windows.

Så jeg antar begge er koblet til riktig men at det kanskje har blitt noe surr fordi det er 2 identiske disker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er kjent med BIOS?, så kan du sjekke om begge kommer opp der.

Den ene må stå som Primary master, og den/de andre må stå som primary slave osv...

For og komme inn i bios, så må du på de fleste maskiner trykke DEL knappen ved oppstart.

Hvis du aldri har vært inne i BIOS før, så må du passe på hva du gjør.

Mvh Robert.

Lenke til kommentar

At det er 2 identiske disker har ingenting å si. Men legg ut et bilde fra Diskbehandling så vi også kan se.

Den ene må stå som Primary master, og den/de andre må stå som primary slave osv...

Mulig det ser slik ut hos deg, men det betyr ikke at det vil være slik på andre PCer.

Primary Master er ofte IDE (PATA) kontroller, SATA disker har andre benevninger.

Ser dessuten ut som diskene vises i BIOS (trådstarter kaller det dog feilaktig for DOS).

Lenke til kommentar

På på boot option i bios finner jeg 3 harddisker;

SSD-disken

A0S0 - WDC ...

A0S1 - WDC ...

Så alle 3 diskene er i bios, men finner bare 2 (SSD + 1) i windows. Pcen er ikke hjemme hos meg så har ikke tilgang til den hele tiden.

Kan prøve å få lastet opp et bilde av diskbehandling. Men der er kun SSD, en annen harddisk, + CD/DVD-roms.

Lenke til kommentar

Hvis hver disk er på 600 GB , må de være satt opp i RAID 1.

Da er bilde av diskbehandling korrekt.

Det som skurrer er at man i boot option i BIOS , kan velge hvilken av de to diskene som skal boote.

Det kan man ikke gjøre med RAID 1.

Kun en disk vil da være synlig.

De vil kun dukke opp separat i Intel BIOS'en.

______

Kanskje man blir litt klokere ved å nappe ut SATA kabelen til en disk.

Sjekke så om den andre dukker opp i diskbehandling.

Gjøre det samme med disk nr. 2

Endret av johome
Lenke til kommentar

Begge diskene er koblet i MARVELL kontaktene på HK, stod ingenting om raid på bios, så de skal ikke være satt om som det. Når pcen starter (med svart bakgrunn og hvit skrift, trodde dette het dos) Før man kan trykke del for å kommer i BIOS osv. Så kommer det en opplisting av disker.

SSDen er ikke på den oppramsinga, men begge 600gb diskene er der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...