Gjest Slettet-10579 Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Våknet opp til en mindre hyggelig overraskelse idag. Maskinen har stått på over natten for å preloade COD:MW3 fra Steam, men det har dukket opp et vindu som gir meg beskjed om at aktiveringsnøkkelen for min windows 7 installasjon ikke lenger er gyldig. Maskinen er en HP-maskin som jeg har skiftet skjermkort i, og satt inn et Blu-Ray drev og en Intel 510-series SSD disk. Den har kjørt i snart 1 år uten trøbbel, og nå får jeg plutselig denne meldingen. Windows 7 ble levert med maskinen og er original, all annen software er også kjøpt. De 2 eneste endringene jeg har gjort siste uken er å oppgradere driverne til skjermkortet og Intel SSD Toolbox fra v.2.02 til v.3.0. Etter å ha kjørt SSD optimizer fra Intel har jeg merket at MS Security Essentials registrerer at jeg ikke har scannet disken, selvom jeg gjorde det rett før jeg kjørte SSD optimizer. Åpenbart endrer den noe som trigger MSSE, trolig fordi den fyller disken minus 1GB. Ringte MS support som var veldig hjelpsomme og fikk en ny aktiveringskode så windows 7 er aktivert igjen, men undrer virkelig på hva som kan ha forårsaket dette. Noen forslag? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Såvidt jeg vet så sjekker windows bestemte filer for å indikere om de er gyldig. Så hvis noen programmer oppdaterer elforandrer nooe på disse så blir windows ugyldig. COD eller toolboxen er vel da de mest suspekte i saken. Kan vel være alt fra en kopibeskyttelse på COD til noe med toolboxen. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Det som har skjedd i ditt tilfelle er at du har foretatt større endringer på maskinvaren, og dermed falt utenfor lisensvilkårene. En OEM-lisens som leveres med nye maskiner gir deg ingen muligheter til å foreta større forandringer i maskinvaren. Det at Microsoft har aktivert maskinen din, er noe du skal være veldig glad for. Det er nemlig ren goodwill. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 ... Det at Microsoft har aktivert maskinen din, er noe du skal være veldig glad for. Det er nemlig ren goodwill. Hva mener du med det? Så lenge han har en kjøpt og betalt lisens, så skulle det jo bare mangle at han fikk aktivert første gangen. Om han har krav på flere aktiveringer etter hardware bytting, det er en annen sak. Men at det skal være noe goodwill fra Microsoft sin side første gang, kan jeg ikke se. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Har du sjekket klokka og datoen? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 (endret) ... Det at Microsoft har aktivert maskinen din, er noe du skal være veldig glad for. Det er nemlig ren goodwill. Hva mener du med det? Så lenge han har en kjøpt og betalt lisens, så skulle det jo bare mangle at han fikk aktivert første gangen. Om han har krav på flere aktiveringer etter hardware bytting, det er en annen sak. Men at det skal være noe goodwill fra Microsoft sin side første gang, kan jeg ikke se. Forsto det slik at det var snakk om en OEM-lisens levert av HP sammen med ny maskin, og så har kunde byttet skjermkort, systemdisk og optisk drev. Det er da nok til at kunden må ut og kjøpe seg en ny lisens. Ergo vil det være goodwill av Microsoft. Det at problemet dukket opp først nå, er at det er først nå det har blitt foretatt en validering av Windows. Endret 7. november 2011 av Nuffern Lenke til kommentar
myhken Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Om det ikke er klokken og datoen som nevner, så er det rart at skjermkort, systemdisk og optiskdrev skal være nok til at man må ha ny lisens. Jeg vet at jeg hørte noe om et "poeng" system da Windows 7 kom, men etter hvert har jeg hatt inntrykk av at det kun gjaldt så store endringer som hovedkort for at man måtte skaffe seg en ny lisens. Men kanskje det med "poeng" faktisk stemmer, og summen av det trådstarter har gjort utløser ikke validert. Ville vel uansett ha ringt Microsoft for å se om ikke de kan være greie å aktivere, men er selvsagt helt klar over at man ikke kan kreve noe, og at de kan henvise deg til pc produsent for hjelp. (siden det er en OEM) Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 (endret) Sitter til daglig med verktøyet som kan sjekke opp produktnøkler og produkt-IDer. En endring av både systemdisk, grafikkort og optisk drev kan gi nok utslag i maskinvare-IDen til at det slår negativt ut for brukeren. Skal man unngå slike ubehageligheter må man gå for en retail-lisens. Da har man tross alt betalt for en vare som tillater slike endringer. De få kronene HP betaler for en OEM-lisens, og som sluttbruker godtar vilkårene for ved å ta maskinen i bruk, er naturlig nok avkortet på en god del slike områder. Nå er det allikevel ikke slik at Microsoft er helt nazi på dette. Det man derimot er ganske streng på er bytte av hovedkort. Endret 7. november 2011 av Nuffern Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Personlig er dette de tingene Microsoft har kunnet spart seg å reagere på : *Bytte av primær Os disk. *Bytte av skjermkort. *Nye optiske drev. Hovedkortoppdatering er det derimot greit å reagere på da dette i de fleste tilfeller neppe kan være pga behov (ødelagt disk, gpu , drev) eller kan kalles en "oppgradering" av systemet. Microsoft bør også vurdere om det bør bli billigere for brukerne sine å oppdatere Os'et både fra versjontype til utgave (feks fra windows 7 basic til premium eller ultimate og ikke minst til win 8 utgaver). Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 (endret) Det er ikke noen sammenheng mellom at lisensen din er "av-autorisert" og om den er gyldig eller ikke. - Det som har skjedd er at Windows har detektert at det er gjort større maskinvareendringer, og derfor vil at du skal aktivere pånytt. - Dette går enten "automatisk" over internett, eller så må du ringe inn å få ny en manuell aktiveringskode. -Av de tingene som ikke blir godtatt ved "automatisk" aktivering er bytte av hovedkort, men venligvis får du lov til å reaktivere manuellt. Endret 8. november 2011 av kjetilkl Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Det er ikke noen sammenheng mellom at lisensen din er "av-autorisert" og om den er gyldig eller ikke. - Det som har skjedd er at Windows har detektert at det er gjort større maskinvareendringer, og derfor vil at du skal aktivere pånytt. - Dette går enten "automatisk" over internett, eller så må du ringe inn å få ny en manuell aktiveringskode. -Av de tingene som ikke blir godtatt ved "automatisk" aktivering er bytte av hovedkort, men venligvis får du lov til å reaktivere manuellt. Dette gjelder ikke OEM lisenser. Om du skifter for mye dill og dall, så må ny lisens kjøpes. Lisensen "av-autoriseres" når WGA kjøres ved windows update. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Det er ikke noen sammenheng mellom at lisensen din er "av-autorisert" og om den er gyldig eller ikke. - Det som har skjedd er at Windows har detektert at det er gjort større maskinvareendringer, og derfor vil at du skal aktivere pånytt. - Dette går enten "automatisk" over internett, eller så må du ringe inn å få ny en manuell aktiveringskode. -Av de tingene som ikke blir godtatt ved "automatisk" aktivering er bytte av hovedkort, men venligvis får du lov til å reaktivere manuellt. Dette gjelder ikke OEM lisenser. Om du skifter for mye dill og dall, så må ny lisens kjøpes. Lisensen "av-autoriseres" når WGA kjøres ved windows update. Det jeg skrev gjelder akkurat OEM-lisenser, og ingen andre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Det kommer ikke fram av ditt innlegg at det kun gjelder OEM lisenser. Spesifiser ellers så gjelder det alle lisenser. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Utrolig mye kødd med disse lovlige versjonene. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Utrolig mye kødd med disse lovlige versjonene. Ikke så mye kødd i det hele tatt om du kjøper riktig produkt. Har du behov for å oppgradere, eller flytte lisensen til en ny maskin så går du for en retail-lisens. Det er klart at Microsoft ikke gir deg samme vilkår på en OEM-lisens til 900 kr som for en retail til 1699 kr. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Et litt lovlig smutthull er å kjøpe oppgraderingslisensen, den er billigere enn retail og gir samme rettigheter ang flytting til nye pcer og bytte av f.eks hovedkort. Krever bare en liten "fiks" for å få aktivert på en pc uten OS. Ellers helt lik som retail lisensen. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Et litt lovlig smutthull er å kjøpe oppgraderingslisensen, den er billigere enn retail og gir samme rettigheter ang flytting til nye pcer og bytte av f.eks hovedkort. Krever bare en liten "fiks" for å få aktivert på en pc uten OS. Ellers helt lik som retail lisensen. Viktig å bemerke at den kun er lovlig dersom du har sitter på en lisens til en eldre versjon av Windows til den samme maskinen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 (endret) Det som har skjedd i ditt tilfelle er at du har foretatt større endringer på maskinvaren, og dermed falt utenfor lisensvilkårene. En OEM-lisens som leveres med nye maskiner gir deg ingen muligheter til å foreta større forandringer i maskinvaren. Det at Microsoft har aktivert maskinen din, er noe du skal være veldig glad for. Det er nemlig ren goodwill. Nei, maskinen har hatt denne installasjonen av OS`et siden maskinen var ny. Delene ble satt inn før preload image ble installert og følgelig har ikke Windows/M$ registrert endringer i hardware. Uansett så er det merkelig dersom det skulle inntreffe etter mer enn ett år etter at jeg aktiverte Windows-installasjonen. Det gikk uten trøbbel da, så tidsmessig passer det ikke. Jeg har endret hardware på andre maskiner jeg har, og da har jeg måttet aktivere igjen, men det har kommet ved neste boot som regel. Det er ikke goodwill, det er en diskusjon jeg ikke gidder å ta. edit: skrivefeil Endret 14. november 2011 av Slettet-10579 Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 En ting er aktivering, men det er også noe som heter validering. Uansett, det viktigste er at maskinen er oppe og går.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå