Gå til innhold

Harddisk(ene) mine daua ?

Anbefalte innlegg

Har en relativt ny WD 8mb cache harddisk og en maxtor 30 giger i maskinen min. WD en er 3 måneder gammel eller noe ..

I går skulle jeg starte GTA Vice city .... jeg gikk inn på explorer en og fikk se at den ene stasjonen min hadde forsvunnet. Forundret meg litt over dette, men jeg startet spillet fordiom. Dette låste seg, og jeg måtte bruke reset knappen for å komme videre. Da kom jeg til å stå å se på at BIOS ikke kunne lokalisere Primary slave. H3lvette tenkte jeg, nå har det f4enma skjedd! .. og så kom jeg liksom ikke videre der, så jeg slo liksågodt av hele maskinen for å se om dette hjalp. Snarere tvertimot, da ville man ikke finne primary master heller nei. Jeg fikk også høre to "pip" eller hva man skal kalle det. Tenkte kunne være feilkode lyd fra hovedkortet.

disse to harddiskene står forøvring veldig nærme hverandre i den 3,5 toms racken i chieftec kabinettet mitt. Og var i grunn for jævli varme.

Nå sitter jeg på jobb og har maskinen slått av hjemme, har jeg et problem ? Eller er det et svakt håp om at harddiskene mine kan være i live når jeg kommer hjem ?

Er dette en garanti sak forresten ? Ganske nye disker ass, kjøpte den WD disken på tilbud på PSdata for ikke så lenge siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisk skuffen er praktisk, men min bråker av og til litt ved oppstart før den er varm...

Når det gjelder disk problemene dine, så ville jeg først testet de grundigere selv. Kjør diagnoseprogrammene som du kan laste ned fra disk produsentenes hjemmeside. Startes i DOS og gjennomfører en skikkelig helsesjekk. Da risikerer du ikke å få de i retur fra leverandøren med beskjed om at det er du som har problemer med filsystemene eller andre feil på maskina.

Lenke til kommentar
Harddisk skuffen er praktisk, men min bråker av og til litt ved oppstart før den er varm...

Når det gjelder disk problemene dine, så ville jeg først testet de grundigere selv. Kjør diagnoseprogrammene som du kan laste ned fra disk produsentenes hjemmeside. Startes i DOS og gjennomfører en skikkelig helsesjekk. Da risikerer du ikke å få de i retur fra leverandøren med beskjed om at det er du som har problemer med filsystemene eller andre feil på maskina.

Javel, det skal jeg gjøre. Takk for det nyttige tipset ...

Lenke til kommentar

Om du har mulighet til å prøve diskene i en annen maskin bør du gjøre det.

Om du ikke har mulighet kan du fortsatt gjøre litt feilsøking.

Koble fra diskene men la cdrom sitte i: Blir den detektert? (bios må stå på auto hd detektering.)

Kommer du inn i BIOS setup?

Om du setter alle disker til NONE i bios, og kobler fra alle (inkludert cd-rom). Kommer maskina så langt at den søker etter OS på diskett?

Hvis ikke, prøv å skru av IDE kontrollerene i BIOS og se om den nå kommer til å søke etter OS på floppy.

Om du kommer så langt at den prøver å finne OS på floppy ville jeg valgt "restore BIOS defaults" (elns) og prøvd å koble til en og en IDE enhet som master. Dersom ingen IDE enheter fungerer ville jeg flashet bios på nytt. (Og da kan man like greit legge inn nyeste bios versjon når man først er igang.)

Jeg tror det er disk kontroller / hovedkort / bios som er problemet, ikke selve diskene.

Om dette ikke hjalp må du poste info om hva du har prøvd (og hvordan det funka/ikke funka) og all relevant hardware informasjon.

Og, ja, to "pip" tyder på en feilkode. Du finner sikkert ut hva to pip betyr på hjemme siden til hovedkortprodusenten. (Det er vel egentlig det første du bør gjøre i feilsøkingen.)

-pg

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke fått prøvd noen ting. Har ikke hatt tid, skal se på det i dag. Jeg tror at Maxtor disken har tatt kvelden. Og at WDen som står som primary ikke klarer å blir detektert på grunn av jumperinstillingene på den.

Men det merkelige var at etter en vanlig restart, så klarte den å dektere WDen, men ikke maxtoren. Men etter en kald restart, så var begge borte ... kanskje strømkutt var det som måtte til for at maxtoren daua heeeeelt fullstendig ? Hva tror dere ?

Bios er nyeste verisjon forresten .. og instillingene skulle det ikke være noe galt med ... (vet litt hva jeg driver med :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...