Gå til innhold

Micro stuttering (mikrohakking) på SLI eller Crossfire


pfa87

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte å skaffe meg et sli eller crossfire oppsett, og har kommet over artikler/forumemner som sier at tokortsoppsett kan gi stor varians i hvor lenge hver frame er på skjermen, såkalt microstuttering. Dette kan f.eks. manifestere seg slik:

 

1. frame varer 15ms, 2.frame varer 100ms, 3. frame varer 15ms, 4 frame varer 15ms, 5. frame varer 100ms, osv...

Dette gir i løpet av ett sekund god FPS, og vil ikke oppdages av benchmarks, men i praksis vil et spill bli uspillelig pga de enkelte framene som GPUen rendrer i for lang tid. Her er noen artikler om emnet:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Micro_stuttering

http://techreport.com/articles.x/21516

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-geforce-stutter-crossfire,2995.html

 

Det er forhåndsvis lite kunnskap på dette feltet, og skjermkortprodusentene snakker ikke så mye om problemet, de prøver å holde problemet stille og vil ikke at folk skal vite om det.

Uansett, har noen her erfaringer med problemet selv på sli/crossfire? Jeg tenker spesielt på Battlefield 3, og hvilke kort som bidrar til problemet mest?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I BF3 får jeg mikrostutter når jeg kjører med alt på ultra (6950 CFX @900/1500), om jeg kjører ned innstillinger for å få 120fps får jeg ingen problemer, det er stort sett bare 4xMSAA som forårsaker det hos meg.

 

Det er dumt at man må ha 120fps for å unngå problemet. Da kunne man like gjerne hatt ettkortsløsning på 60fps, og fått samme spillopplevelse. Har noen erfaring med microstutter på 570sli ?

Lenke til kommentar

Jeg har ett annet spørsmål også:

 

-Skrur jeg på Vsync, har jeg forstått det slik at mikrohakkingen elimineres gitt fps > 60, er det riktig?

 

-Og dessuten, Vsync gir input lag. Er denne inputlagen lik på singleGPU som multiGPU? I så fall er den så marginal at jeg ikke bryr meg, da jeg alltid har Vsync på min nåværende singleGPU.

 

Takker for svar

Endret av pfa87
Lenke til kommentar

Jeg har ett annet spørsmål også:

 

-Skrur jeg på Vsync, har jeg forstått det slik at mikrohakkingen elimineres gitt fps > 60, er det riktig?

 

-Og dessuten, Vsync gir input lag. Er denne inputlagen lik på singleGPU som multiGPU? I så fall er den så marginal at jeg ikke bryr meg, da jeg alltid har Vsync på min nåværende singleGPU.

 

Takker for svar

Vsync hjelper som oftes på microstuttering siden man "bremser ned" de raske frame'ene, men vsync på multi-gpu fører gjerne til større input lag enn single-GPU da det er frames fra 2 eller flere skjermkort som skal synkroniseres.

Lenke til kommentar

I BF3 får jeg mikrostutter når jeg kjører med alt på ultra (6950 CFX @900/1500), om jeg kjører ned innstillinger for å få 120fps får jeg ingen problemer, det er stort sett bare 4xMSAA som forårsaker det hos meg.

 

Det er dumt at man må ha 120fps for å unngå problemet. Da kunne man like gjerne hatt ettkortsløsning på 60fps, og fått samme spillopplevelse. Har noen erfaring med microstutter på 570sli ?

Det svir ikke noe når man har en 120Hz-skjerm ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ett annet spørsmål også:

 

-Skrur jeg på Vsync, har jeg forstått det slik at mikrohakkingen elimineres gitt fps > 60, er det riktig?

 

-Og dessuten, Vsync gir input lag. Er denne inputlagen lik på singleGPU som multiGPU? I så fall er den så marginal at jeg ikke bryr meg, da jeg alltid har Vsync på min nåværende singleGPU.

 

Takker for svar

Vsync hjelper som oftes på microstuttering siden man "bremser ned" de raske frame'ene, men vsync på multi-gpu fører gjerne til større input lag enn single-GPU da det er frames fra 2 eller flere skjermkort som skal synkroniseres.

 

Ok, har du kilder for å verifisere påstanden din?

Lenke til kommentar

Jeg har ett annet spørsmål også:

 

-Skrur jeg på Vsync, har jeg forstått det slik at mikrohakkingen elimineres gitt fps > 60, er det riktig?

 

-Og dessuten, Vsync gir input lag. Er denne inputlagen lik på singleGPU som multiGPU? I så fall er den så marginal at jeg ikke bryr meg, da jeg alltid har Vsync på min nåværende singleGPU.

 

Takker for svar

Vsync hjelper som oftes på microstuttering siden man "bremser ned" de raske frame'ene, men vsync på multi-gpu fører gjerne til større input lag enn single-GPU da det er frames fra 2 eller flere skjermkort som skal synkroniseres.

 

Hvis man påtvinger trippelbuffring skal visstnok det redusere inputlag1. Disse tokortsproblemene irriterer meg, hadde tenkt å kjøre sli, men nå er jeg ikke sikker lengre!

 

1 - http://forums.whirlpool.net.au/archive/1717786

Lenke til kommentar

I BF3 får jeg mikrostutter når jeg kjører med alt på ultra (6950 CFX @900/1500), om jeg kjører ned innstillinger for å få 120fps får jeg ingen problemer, det er stort sett bare 4xMSAA som forårsaker det hos meg.

Kan skrive under på at dette også gjelder hos meg (5870 CFX @900/1300), og det ser ut til å gjelde samtlige kort i 5000- og 6000-serien forøvrig.

Lenke til kommentar

 

Hvis man påtvinger trippelbuffring skal visstnok det redusere inputlag1. Disse tokortsproblemene irriterer meg, hadde tenkt å kjøre sli, men nå er jeg ikke sikker lengre!

 

1 - http://forums.whirlpool.net.au/archive/1717786

Vsync med triple buffering i multi-GPU oppsett er kun mulig med split frame rendering så vidt jeg vet, og de aller fleste spillene bruker alternate frame rendering.

Lenke til kommentar

Hvis man påtvinger trippelbuffring skal visstnok det redusere inputlag1. Disse tokortsproblemene irriterer meg, hadde tenkt å kjøre sli, men nå er jeg ikke sikker lengre!

 

1 - http://forums.whirlpool.net.au/archive/1717786

Trippel bufring er en så enkel teknikk at man har tre bilder ferdigrendret mot de vanlige to. Dette for å eliminere potensielle ytelsestap med vsync. Med andre ord får man minimum en frame ekstra inputlag av tripelbufring.

 

Under Crossfire er trippelbufring konstant aktivert:

Bilde 0: Vises på skjermen

Bilde 1: Tegnes av GPU1

Bilde 2: Tegnes av GPU2

Lenke til kommentar

Trippel bufring er en så enkel teknikk at man har tre bilder ferdigrendret mot de vanlige to. Dette for å eliminere potensielle ytelsestap med vsync. Med andre ord får man minimum en frame ekstra inputlag av tripelbufring.

 

Under Crossfire er trippelbufring konstant aktivert:

Bilde 0: Vises på skjermen

Bilde 1: Tegnes av GPU1

Bilde 2: Tegnes av GPU2

Med triple buffering så menes det at GPU'en eller hver enkelt GPU har 2 back buffere å jobbe med. Så med vsync når det ene back bufferet er klart med et ferdig rendret frame trenger ikke skjermkortet å vente på neste skjerm refresh før den kan jobbe videre. Med double buffering er det bare et back buffer og dermed kan dette ikke bytte rolle med front bufferet (som er hva du ser på skjermen) og klargjøre et nytt buffer for GPU'en å jobbe med før neste vsync (skjerm refesh).

Triple buffering øker ikke forskinkelsen over double buffer vsync, men heller reduserer den med å kunne rendre et nytt frame rett etter det forrige er ferdig istedet for å sitte å vente på neste vsync.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...