Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Sjefen min offentliggjorde personnummeret mitt, hva kan jeg gjøre?

Sitronsaft

Anbefalte innlegg

Jeg skal ikke gå for mye i detaljer, men det har seg slik at min sjef har hengt opp en liste på min arbeidsplass, med samtlige navn (fornavn og etternavn) med fullt personnummer, over alle ansatte på arbeidsplassen. Denne listen er tilgjengelig for enhver person som besøker arbeidsplassen.

Dette er såvidt jeg vet straffbart å offentliggjøre slik informasjon, men jeg er ikke så kjent med lovverket osv.

Hvem kan jeg henvende meg til angående dette, hvilke hjemler(lover fins det, osv? Takker for alle konstruktive svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
§ 13. (taushetsplikt).

Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om:

1) noens personlige forhold

Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer[...]

Vel, det ser ut som at det ikke er ulovlig likevel?

Lenke til kommentar

For å legge jussen til side et øyeblikk: selv om det er ubehagelig at personnummeret "publiseres" slik, så har det ikke så veldig mye å si. Når man har navn, adresse og fødselsdato kan man finne personnummeret i løpet av noen få minutter. Dersom noen virkelig ønsker å misbruke det, så har det fint lite å si om de har personnummeret eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For å legge jussen til side et øyeblikk: selv om det er ubehagelig at personnummeret "publiseres" slik, så har det ikke så veldig mye å si. Når man har navn, adresse og fødselsdato kan man finne personnummeret i løpet av noen få minutter. Dersom noen virkelig ønsker å misbruke det, så har det fint lite å si om de har personnummeret eller ikke.

Dette er jeg helt uenig i. Jeg vet at det er lett å få tak i personnummeret, men jeg mener det er en vesensforskjell når det henger oppe for alle til å se og når en kriminell må aktivt søke etter nummeret.

En parallell.

På skolen har vi låsbare skap der man selv må sørge for å ha me hengelås. Det er en stor forskjell å ta en gjenstand fra et ulåst skap og å bryte opp eller dirke opp en hengelås. Selv om disse ofte er latterlig lette å dirke opp. Sannsynligheten for at noe blir stjålet fra skapet synker også drastisk hvis man har en stusslig lås på det.

Ser dere parallellen?

Jeg klarer heller ikke å se nytteverdien arbeidsplassen eller sjefen har av at personnumrene henger oppe.

Lenke til kommentar

Vel, poenget mitt var mer at misbruk av personnummer gjerne handler mer om bevisste misbruk enn noe man gjør på impuls. Det er en planleggingsfase inne i bildet, og da vil en kriminell gjerne velge et offer som passer bra, eller en man bevisst ønsker å skape problemer for. I denne saken må man da notere (eller huske) personnummeret på forhånd, og jeg tviler på at å finne personnummeret selv har noen særlig større terskel.

Angående skapeksempelet, så kan man forestille seg at man har planlagt tyveriet en stund og om man først har med seg utstyr til å klippe låsen så tar man enten et skap man vet har verdier i seg - eller det med dyrest lås.

Det er liten tvil om at det er unødvendig at denne informasjonen skal henge på veggen, men jeg tviler på at det øker sjansen for misbruk.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er om sjefen kan forvente noen form for straff for dette. Men det ser altså ikke slik ut.

Hvorfor denne trangen til å straffe?

Har du snakket med sjefen din om å ta det ned, eller fått en begrunnelse? Ofte er det slik at ting er unntatt offentlighet med mindre det er en saklig grunn for unntak.

Så det å si at sjefen offentligjorde personnummer holder ikke, uten å kunne si hvorfor.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor du er ute etter å "ta" sjefen din? Hvorfor ikke heller spørre direkte om personnummer kan fjernes om det er ubehagelig for deg?

Det kan jo være så enkelt som at vedkommende som hengte det opp kopierte det ut fra en eller annen Excel-liste og ikke tenkte seg om konsekvensene av å ha med personnummer-feltet.

Lenke til kommentar

Er ikke ute etter å ta sjefen. Denne tråden opprettet jeg primært på vegne av mine kolleger, pga det er mange som ville til bunns i dette. Så jeg ville være flink forumbruker og høre hva dere synes, så jeg kan gi informasjonen videre. Personlig er det ikke verdens undergang at listen er der.

Lenke til kommentar

Krikkert ga deg et godt svar for en halvtime siden :) ta kontakt med datatilsynet, eller si det til sjefen at det er forbudt og at han må fjerne personnr. fra listen.

Dersom ikke han retter seg etter det kan du enkelt ta en god sprittusj å sladde vekk personnr. fra listen selv :) uten at sjefen skulle ha noe han skulle sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...