Gnurk! Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 (endret) "Og det er alltid offerets feil" Det eneste empirske jeg har sett på det er at mobbeofferene gjør det dårligere på sosiale tester, men de har aldri gjordt noen preemptiv test for å bevise din skrullete teori. Og det er bra du i det minste ser litt av lyset. Men hva om administrasjonen for skolen satte foten ned og permanet utviste mobberen, og dro i gang tiltak f.eks sammen med politi og psykolog mot mobberen? Mye kun vært løst lenge før det ble et problem. først og fremst jeg beklager for det første, jeg prøvde å unngå å sette frem det du så blatant poengterer frem, men ja det VAR det som lå i underlinjene, jeg kan ikke gå tilbake på det da det er sannheten, men heller foreslå løsninger. Når det kommmer til "avstraffelse" forslagene dine så vil jeg spør, hvordan skal dette gjøres? å avstraffe all form for "mobbing" vil kun føre til avskaffelse av det fysiske elementet og føre til mer <<utfrysning>> noe jeg aldri har opplevd, men har hørt skal være noe ufattelig mye verre. utfrysning kan igjen ikke bli straffet... du har just skapt et enda større problem. Endret 9. november 2011 av Zeph Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Når det kommmer til "avstraffelse" forslagene dine så vil jeg spør, hvordan skal dette gjøres?å avstraffe all form for "mobbing" vil kun føre til avskaffelse av det fysiske elementet og føre til mer <<utfrysning>> noe jeg aldri har opplevd, men har hørt skal være noe ufattelig mye verre. utfrysning kan igjen ikke bli straffet... du har just skapt et enda større problem. Det er 2 typer unger som mobber andre: -De med store problemer hjemme -De som ikke ble stanset da de begynte å mobbe "Vennskapelige mobbing" er ikke mobbing, det er heller ikke en liten dytt på skulderen heller. Vis det viser seg at noen har mobbet noen andre over lang tid, så er det et ekstremt stort problem. Problemer SKAL løses ved roten, enten det er hjemmevold eller unger som har fått tullete ideer i hodet. Feil i din retorikk er at du antar "vennelig knuffing" er mobbing, når mobbing er noe langt verre. Mobbing er sosial utfrysning og sosial skading av et individ over lang tid. Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Når det kommmer til "avstraffelse" forslagene dine så vil jeg spør, hvordan skal dette gjøres?å avstraffe all form for "mobbing" vil kun føre til avskaffelse av det fysiske elementet og føre til mer <<utfrysning>> noe jeg aldri har opplevd, men har hørt skal være noe ufattelig mye verre. utfrysning kan igjen ikke bli straffet... du har just skapt et enda større problem. Det er 2 typer unger som mobber andre: -De med store problemer hjemme -De som ikke ble stanset da de begynte å mobbe "Vennskapelige mobbing" er ikke mobbing, det er heller ikke en liten dytt på skulderen heller. Vis det viser seg at noen har mobbet noen andre over lang tid, så er det et ekstremt stort problem. Problemer SKAL løses ved roten, enten det er hjemmevold eller unger som har fått tullete ideer i hodet. Feil i din retorikk er at du antar "vennelig knuffing" er mobbing, når mobbing er noe langt verre. Mobbing er sosial utfrysning og sosial skading av et individ over lang tid. jeg forstår ikke hvor du har fått ideen av at jeg antar vennlig knuffing som mobbing, men det kan jeg informere deg om at jeg aldri har gjort, jeg er 100% klar over hva mobbing er. dette med "2 typer unger som mobber andre" kan nok stemme, da alle type mobbere går under den siste kategorien for folk som ikke blir stanset da de begynte å mobbe. men vil avstraffelse <<stanse dem>>? svaret er enkelt nei... det vil føre til nye lovlige metoder innenfor den lovlige rammen, altså ikke-fysiske metoder, men ei heller verbale-metoder, dermed må det nesten resultere i utfrysning. Hvordan stanse dette? da må du nesten dra inn foreldre for ordentlige samtaler&lignende, men da det skjer på ungdomsskole-nivå er det ei heller noen garanti for at dette vil fungere. Mobbing vil alltid eksistere, utfrysning er fullt lovlig (Og det burde det så absolutt også være!, selv om det er fryktelig usympatisk og slemt gjort) Det beste du kan gjøre er å ikke gi folk noen grunn til å mobbe deg, om du f.eks som tidligere nevnt er en hyggelig person vil det skape mer moralsk-press. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 jeg forstår ikke hvor du har fått ideen av at jeg antar vennlig knuffing som mobbing, men det kan jeg informere deg om at jeg aldri har gjort, jeg er 100% klar over hva mobbing er. dette med "2 typer unger som mobber andre" kan nok stemme, da alle type mobbere går under den siste kategorien for folk som ikke blir stanset da de begynte å mobbe. men vil avstraffelse <<stanse dem>>? svaret er enkelt nei... det vil føre til nye lovlige metoder innenfor den lovlige rammen, altså ikke-fysiske metoder, men ei heller verbale-metoder, dermed må det nesten resultere i utfrysning. Hvordan stanse dette? da må du nesten dra inn foreldre for ordentlige samtaler&lignende, men da det skjer på ungdomsskole-nivå er det ei heller noen garanti for at dette vil fungere. Mobbing vil alltid eksistere, utfrysning er fullt lovlig (Og det burde det så absolutt også være!, selv om det er fryktelig usympatisk og slemt gjort) Det beste du kan gjøre er å ikke gi folk noen grunn til å mobbe deg, om du f.eks som tidligere nevnt er en hyggelig person vil det skape mer moralsk-press. Ved andre ord foreslår du at den eneste måten å "løse mobbing" er å enken stikke av, eller tilnærmet lemleste de som plager deg? Du gjør meg syk. Det andre problememt er at de som mobber vil ikke rette seg etter "Nei, det er galt", det må konkrete og harde tiltakt mot dem så de FORSTÅR at de har virkelig gjordt noe galt. Det vil alltid være mobbing, derfor må vi stanse det før det blir et problem. 1 Lenke til kommentar
Von-Matterhorn Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Begynn på katta. Du har akkuratt bra nok snitt og det er ingen mobbere eller slike problemer der. Katta er vel skolen for folk som var litt utstøtt under ungdomskolen og leter etter nye start med nye folk. Tror du hadde passett inn bra der. Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 jeg forstår ikke hvor du har fått ideen av at jeg antar vennlig knuffing som mobbing, men det kan jeg informere deg om at jeg aldri har gjort, jeg er 100% klar over hva mobbing er. dette med "2 typer unger som mobber andre" kan nok stemme, da alle type mobbere går under den siste kategorien for folk som ikke blir stanset da de begynte å mobbe. men vil avstraffelse <<stanse dem>>? svaret er enkelt nei... det vil føre til nye lovlige metoder innenfor den lovlige rammen, altså ikke-fysiske metoder, men ei heller verbale-metoder, dermed må det nesten resultere i utfrysning. Hvordan stanse dette? da må du nesten dra inn foreldre for ordentlige samtaler&lignende, men da det skjer på ungdomsskole-nivå er det ei heller noen garanti for at dette vil fungere. Mobbing vil alltid eksistere, utfrysning er fullt lovlig (Og det burde det så absolutt også være!, selv om det er fryktelig usympatisk og slemt gjort) Det beste du kan gjøre er å ikke gi folk noen grunn til å mobbe deg, om du f.eks som tidligere nevnt er en hyggelig person vil det skape mer moralsk-press. Ved andre ord foreslår du at den eneste måten å "løse mobbing" er å enken stikke av, eller tilnærmet lemleste de som plager deg? Du gjør meg syk. Det andre problememt er at de som mobber vil ikke rette seg etter "Nei, det er galt", det må konkrete og harde tiltakt mot dem så de FORSTÅR at de har virkelig gjordt noe galt. Det vil alltid være mobbing, derfor må vi stanse det før det blir et problem. Du foreslår absolutt ingen realistiske løsninger, likevel konstanterer du til stadigheter med ting som "du gjør meg syk" eller "heng deg", kan du ikke legge frem en bedre måte? realistisk vær så snill, og helst ikke noe som innskrenker på folks frihet. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Gnurk(homesmasher): Folks frihet stanser den andres begynner, mobbere bryter den. Derfor har de ikke krav på frihet. Eller vil du prøve på nok et tullete forsvar av mobbing? 1 Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 (endret) Gnurk(homesmasher): Folks frihet stanser den andres begynner, mobbere bryter den. Derfor har de ikke krav på frihet. Eller vil du prøve på nok et tullete forsvar av mobbing? utfrysning er (og burde være) helt innenfor lovlighetens grenser ja. Du kan ikke pålegge en person at han skal anse deg, eller at personen skal snakke til deg, dette blir for dumt, det må vel du også se? Du sier mobbere bryter den, jeg sier ved å anskaffe "straffelser" vil det føre til at mobberen til slutt vil tilpasse seg lovverket og resortere for mobbing innenfor lovlighetens grenser som til slutt ender opp i utfrysning av gitt mobbeoffer, da dette ikke kan <<ulovlig gjøres>> i noe annet enn en maksimalt fasistisk stat. edit: Og jeg har vel aldri FORSVART mobbing, jeg har kun poengtert at det alltid vil finnes i norgenlunde grad. Å forsvare det hadde vært å argumentert for at det er RETT, jeg har vel poengtert det i hvert eneste innlegg at jeg mener det er feil. Endret 8. november 2011 av Gnurk(homesmasher) Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Gnurk(homesmasher): Folks frihet stanser den andres begynner, mobbere bryter den. Derfor har de ikke krav på frihet. Eller vil du prøve på nok et tullete forsvar av mobbing? utfrysning er (og burde være) helt innenfor lovlighetens grenser ja. Du kan ikke pålegge en person at han skal anse deg, eller at personen skal snakke til deg, dette blir for dumt, det må vel du også se? Du sier mobbere bryter den, jeg sier ved å anskaffe "straffelser" vil det føre til at mobberen til slutt vil tilpasse seg lovverket og resortere for mobbing innenfor lovlighetens grenser som til slutt ender opp i utfrysning av gitt mobbeoffer, da dette ikke kan <<ulovlig gjøres>> i noe annet enn en maksimalt fasistisk stat. Og igjen så famler du etter strå fordi du nekter å innse hvordan verden faktisk fungerer. Er det ikke underlig at mange mobbeoffere plutselig kommer seg helt magisk vis de får bytte til et miljø hvor de ikke kjenner noen? "Huff, han der blir mobbet, prater jeg med han så begynner den tullingen av en mobber å plage meg også." Er "de unge" tenker, og det har ingenting med en drittsekks forsøk på sosial frysing å gjøre. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. november 2011 Forfatter Del Skrevet 8. november 2011 Hei IKKE TS her Jeg ble mobbet fra 3-6 klasse mye pga de som mobbet meg så på meg som en trussel mot dem fordi jeg begynte å bli populær... løsningen ble at jeg slo ned den ene mobberen og jeg har ikke blitt plaget siden det. jeg vet dessverre ikke om det funker i ditt tilfelle Postet av anonym: 7e4cd44f573927f2a56b9019ce6ced4e Postet av anonym: 7e4cd44f573927f2a56b9019ce6ced4e Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Gnurk(homesmasher): Folks frihet stanser den andres begynner, mobbere bryter den. Derfor har de ikke krav på frihet. Eller vil du prøve på nok et tullete forsvar av mobbing? utfrysning er (og burde være) helt innenfor lovlighetens grenser ja. Du kan ikke pålegge en person at han skal anse deg, eller at personen skal snakke til deg, dette blir for dumt, det må vel du også se? Du sier mobbere bryter den, jeg sier ved å anskaffe "straffelser" vil det føre til at mobberen til slutt vil tilpasse seg lovverket og resortere for mobbing innenfor lovlighetens grenser som til slutt ender opp i utfrysning av gitt mobbeoffer, da dette ikke kan <<ulovlig gjøres>> i noe annet enn en maksimalt fasistisk stat. Og igjen så famler du etter strå fordi du nekter å innse hvordan verden faktisk fungerer. Er det ikke underlig at mange mobbeoffere plutselig kommer seg helt magisk vis de får bytte til et miljø hvor de ikke kjenner noen? "Huff, han der blir mobbet, prater jeg med han så begynner den tullingen av en mobber å plage meg også." Er "de unge" tenker, og det har ingenting med en drittsekks forsøk på sosial frysing å gjøre. Jeg syntes heller du skulle svart på spørsmålet, heller enn å erklære deg selv "victorius" om og om igjen. Det er så absolutt ikke underlig for meg at mange mobbeofre kommer seg, dette kan det være mange grunner til jeg skal legge frem litt her: 1: de er blitt eldre, visere, kanskje lært fra sine feil? 2: miljøet endrer seg. 3: De ligger en viss tilfeldighet inni det at de ble valgt i begynnelsen, denne %'n slo kanskje ikke inn igjen. Jeg finner det forøvrig morsomt at du har "løst" tankegangen til alle tilskuerne. Der jeg bodde hadde vi en særing som bodde oppi heien, alle visste han var sær, annerledes (jeg viste dette også), jeg lekte med ham og var hans venn da jeg var mindre, men med tiden kom denne <<særheten>> mer og mer frem og i sånn 3. klasse på barneskolen hadde vi allerede vokst helt fra hverandre, personen var veldig skolesmart, men blottet for sosiale egenskaper. Personen vokste etter hvert opp til å ikke ha noen venner, det er synd men sant. Det var rett og slett ingen i nærheten som delte hans personlige trekk og derfor "klikket" han ikke med noen. Personen var 1 år yngre enn meg forøvrig, og i 5. klasse ble personen mobbet, jeg så aldri dette selv men viste det, ikke sånn "mobbing" i den form at folk slo ham, men mobbing i den form av baksnakking, uungåelse (f.eks folk ville bare flytte seg om personen kom nær dem) Jeg hørte ikke om dette før en stund etterpå, men har blitt fortalt at personen flere ganger tilkalte læreres hjelp, men som jeg tidligere har poengtert <<lærere kan ikke styre hvem du skal henge med>> og de kunne ei heller tvinge noen til å være hans venn. Dette er et faktisk eksempel, veldig mange der jeg kommer fra ville vist nøyaktig hvem denne personen var, og vet nå i ettertid om det. Vist jeg skal slå en slik person inn i din <<magiske formel>> så får jeg resultat: folk vil være venner med ham. Selv om personen ikke hadde noen som helst ledefigur i utfrysningen (som forøvrig er en form for mobbing), noe som gjør din "folk er bare redd for å bli dratt inn" argument meget absurd. dette ble veldig langt og meget oftopic men: det er morsomt hvordan du klarer å klassifisere all mobbing, det virker som du har hatt en dårlig erfaring med mobbing som har gjort deg utrolig biased i emnet (som er veldig forståelig) men har må du prøve å ha et åpent sinn. Mobbere er individer de også, det finnes individuelle forskjeller på personene, men OGSÅ individuelle forskjeller på sakene, spesielt blant jenter ser vi at det din teori ofte stemmer, også blant det fysiske hos gutter. Men det finnes også unntak, mange får det for seg at personen som blir mobbet er <<annerledes>>, det finnes og hele grupper som tar glede i mobbingen, dette må du virkelig forstå om du i det hele tatt vil ha noe håp om en løsning. NÅ etterlyser jeg igjen siden du totalt ignorerte forgje gang jeg spurte om dette, men likevel blåste triumf-trompeten: vennligst gi oss et elaborert løsningsforslag, du som har et så svart/hvitt syn på denne saken, du som vet at all feilen ligger hos mobberne, du som sier løsningen kan og SKAL tas ved rota. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Bare ler over faktummet at du ikke har sette Janteloven og en liten bygd i full sving. Og jeg ler over det faktum at du ikke evner annet enn å rope "DE TULLINGENE FORTJENER DET!" men du selv støtter moral fordi du ikke var modig nok til å løse problemet selv, så hvorfor satte du deg ned å så på at folk rundt deg gjorde noe uakkseptbalt? Enda bedre: Vis du hadde funnet en helt normal person som ble uthengt, ville du ha støtte han? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. november 2011 Forfatter Del Skrevet 8. november 2011 Hallo, Jeg er trådstarter. AnonymDiskusjon: Nei, tror ikke det ville hvert aktuelt. Vis jeg slår noen får jeg dårlig magefølelse og jeg begynner å skjelve. Men kunne ha slått han/hun, problemet er at da vil det nok være flere som slår meg, jeg havner i en ring der folk begynner i sparke og slå... Også vis jeg slår en som har "Kontakter" eller er med i en "Gjeng" , da er jeg så og si ferdig. Diskusjonen mellom Diablo og Gnurk Vel, jeg har lest alt, må vel si at Diablo vet hva han snakker om. Gnurk, du skriver veldig "Rart" . Fordi jeg har selv opplevd det diablo skrev, flere ganger faktisk. Mobbere som oftest har dårlige karakterer og er bråkete i timen..får plenty av anmerkninger.... Også sier du Gnurk, at man får venner fordi man har "Lært" av sine feil. Dette er jeg helt uenig i . Jeg har flere ganger opplevd at jeg har vært noen ganger populær og normal , men mellom der. Når jeg treffer på folk jeg IKKE skjenner, grunnen til dette er at når de som mobber er i nærheten får deg til å føle deg svak. Ved å f.eks si noe negativt om utsende, egenskaper..osv Jeg må si jeg er ganske så enig med Diablo, igjen han vet hva han snakke rom. Postet av anonym: 7fa4cda2874132122ea1ed6eae45de0a 2 Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Bare ler over faktummet at du ikke har sette Janteloven og en liten bygd i full sving. Og jeg ler over det faktum at du ikke evner annet enn å rope "DE TULLINGENE FORTJENER DET!" men du selv støtter moral fordi du ikke var modig nok til å løse problemet selv, så hvorfor satte du deg ned å så på at folk rundt deg gjorde noe uakkseptbalt? Enda bedre: Vis du hadde funnet en helt normal person som ble uthengt, ville du ha støtte han? Du er umulig å diskutere med, du ignorer alt jeg sier, for så å plassere andre ord i min munn, kan du vennligst referere til hvor du får disse ideene om meg fra? Jeg har ikke snakket noe som helst om hva <<jeg>> ville gjort i noen situasjoner... føler du at ved å slenge ut slikt at du det hjelper deg å ignorere spørsmålet jeg har stilt deg 2 ganger over? kan vi ikke diskutere en sak, heller enn at du snur hjulet hver gang jeg prøver å gå i dybden på noe som helst? Ignorer meg som person, dette er ikke relevant til saken, likesom jeg ignorer deg som person i forhold til sakens emnet, angrip mine argumenter om du vil ha noen saklig sjans her, ellers kommer jeg ikke til å gidde mer. Vil du svare meg på spørsmålet i forige post? nå som du har kastet ut enda flere anklagelser så er forventingene mine enda høyere Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Trådstarter, tenkte du ville høre litt om hvordan et tidligere mobbeoffer har det - og har hatt det, for så vidt. Det er nå snart tre år siden jeg forlot VGS. Jeg ble mobbet gjennom hele barneskolen og litt i begynnelsen av ungdomsskolen. Jeg var aldri populær, jeg var flink på skolen og hadde som deg kun to eller tre "venner" som mobbet meg mindre enn de andre. Dette forandret seg på ungdomsskolen, jeg ble litt mer "care-face" av en eller annen grunn, det var som om jeg forandret meg helt over sommerferien. Jeg traff på de gamle klassekameratene mine fra barneskolen av og til (vi gikk på samme ungdomsskole), og jeg fikk egentlig bare skryt fra dem. Jeg var visst blitt "kul", selv om jeg ikke visste hva jeg hadde gjort eller ikke gjort. Jeg fikk meg også flere venner, det var flere som likte dataspill like mye som meg, og etter hvert ble online dataspill mer og mer populært. Det var enkelte som ikke likte meg, men jeg tenkte at nå hadde jeg såpass med venner at jeg kunne drite i dem og heller tenke på det som gjorde meg glad. Jeg hadde det egentlig ganske bra på ungdomsskolen, men det ble enda bedre på VGS. Da jeg begynte på VGS traff jeg helt nye folk, og mobberne fra barneskolen var som regel på andre skoler i området eller fraflyttet. De som var igjen hilste faktisk på meg og småpratet med meg. Jeg gjorde det litt mindre bra på skolen, igjen så det ut til at jeg hadde blitt litt mer "care-face" over sommeren, og jeg ble litt mer sosial. Jeg fikk bedre selvtillit siden de gamle mobberne aksepterte meg, og jeg pratet med folk lett som ingenting. De fleste hadde modnet til også, så mobbing forekom ikke for min del. Noen av de i klassen min ble mobbet etter rundt et halvt år i første klasse, men jeg som hadde blitt "kul" fikk snakket litt vett i dem og fikk dem til å slutte med mobbingen. Nå er jeg i arbeidslivet, og jeg prater med alle jeg kommer over. Ingen mobber meg lenger, bortsett fra litt vennskapelig "knuffing". Jeg har lært over årene at alle kan ikke like meg, og jeg kan ikke like alle. Derfor har jeg gitt opp å prøve å bli populær, og heller prøve å være en best mulig venn for de som jeg har latt bli mine bestevenner. Nå ble dette litt mye tekst, men jeg kan prøve å korte det ned litt: Poenget er at du må ikke bry deg om hva folk sier om deg. Det å være din bestevenn er faktisk et privelegium, og de som ikke ønsker det fortjener heller ikke å få bli det. Ikke bry deg om hva folk syns om det du har på deg, det du bedriver tiden din med eller karakterene dine. De som har noe mot deg, har ingen betydning. De som har betydning er de som ikke har noe mot deg. - Those who mind don't matter. Those who matter don't mind. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Vil du svare meg på spørsmålet i forige post? nå som du har kastet ut enda flere anklagelser så er forventingene mine enda høyere Kom tilbake når du vil ta saken seriøst, untill du vil ta den seriøst så har du ikke noe å komme med. Så lenge du påstår hardnakket at noe ikke skal gjøres, og at "de er alltid mobbeofferets feil", så kommer jeg til å overse hva du skriver. 1 Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Vil du svare meg på spørsmålet i forige post? nå som du har kastet ut enda flere anklagelser så er forventingene mine enda høyere Kom tilbake når du vil ta saken seriøst, untill du vil ta den seriøst så har du ikke noe å komme med. Så lenge du påstår hardnakket at noe ikke skal gjøres, og at "de er alltid mobbeofferets feil", så kommer jeg til å overse hva du skriver. Morsomt du slår usaklig, men hardt ned på alle mine utsagn og argumenter, men nekter å komme med en sak/argument selv, da får vi bare se saken som lukket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå