AnonymDiskusjon Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Hei, de siste 5-6 årene har jeg blitt mobba/erta. Vel, det har seg sånn at flere ganger har det handlet om vold, eller skrevet om meg på facebook, baksnakking, tegninger av meg, Alltid er det noe på gang. hver dag må jeg gå gjennom å bli "Kritisert" . Jeg har heller ikke venner på skolen, selvom det er det jeg har ønsket meg på lenge. Gode venner som er der for deg og støtter deg. Alt jeg har er 1-2 falske venner, enten må jeg "Kjøpe" dem i noen dager(gi dem noe..blir snillere.), ellers er de bare vennlige i timen(fordi de sitter ved siden v meg, sånn at vi kan spørre hverandre ting..) . Også plutselig i friminuttett, eller når noen andre er mot meg, er de også mot meg. Ble på samme måte mobba i 6/7 klasse. Da hadde jeg trua på ungdomskolen, jeg tenkte at det skulle gå bra på ungdomskolen fordi klassene skulle re-omganiseres. Men det ble faktisk værre, jeg har ingenting å gjøre i friminutett. Prøver å holde meg unna de "Tøffe", blir laget større gruppe som "disser" meg..osv Nå lurer jeg på om jeg går i samme fella, burde jeg tro på en ny framtid i VGS? problemet er at jeg er redd for at noen på skolen(guttene) skal havne på samme skole/klasse som meg. Jeg vil ha nye venner på vgs, og ha noe å gjøre i friminuttene. jeg vil ikke ha gamle repriser. Jeg vil også endre meg, vet ikke om jeg klarer å være meg selv lenger. det ville vært rart vis noen fra klassen/prallel(guttene) hadde sett at jeg oppførte meg annerledes. Problemet er at jeg tror jeg kan få ett høyt snitt, nå har jeg jobbet veldig hardt på skolen. Mn jobber jeg forjeves? grunnen er at jeg ikke vil havne med nye og gamle tapere som ikke er smarte, og mobber andre. Plutselig har jeg fått en del 5ere, problemet er at en gutt i klassen min får toppkaraterer, han er ikke sånn som mobber andre. Men, går med de kule. Vis jeg plutselig havner på samme skole som han, og jeg endrer meg ..vil han nok se rart på meg. Det er også en annen gutt i klassen min, han er ikke så smart..og er ett stoooort problem, jeg blir spessielt mobbet av han. Er redd for at han skal havne på samme skole som han. Er redd for at han skal påvirke resten av klassen sånn at de tror jeg er en svak elev, og blir mobbet. Han får snitt rundt 4,7 . Konklusjon: Jeg vil ha en heelt ny start, en start der ingen av min gamle klassekamerater befinner seg. Jeg tror jeg får 4,7 i snitt i år. Har jobber ganske hardt for dette, men jeg håper at jeg ikke har jobbet for å bi mobbet på en ny skole. Hva tror dere, hva er sjangsen for at trinnet mitt havner på samme skole som meg? Forresten , majoriteten av klassen min ligger nok på 3,9 til 4.2 eller noe. Men det er flest "Kule/idioter" på trinnet i år. Så , mange av dem har nok ikke sjangs til å komme i samme klasse/skole som meg. Men det er forsatt noen få, som er svært plagsomme, og har nok en mulighet. Noen erfaringer? BTW: JEG VET AT DETTE ER FEIL KATEGORI, MEN JEG FIKK DESVERRE IKKE POSTET ANONYMT I NOEN ANDRE KATEGORIER. JEG VIL JO HELST VÆRE ANONYM, HÅPER DERE SETTE PRIS PÅ DETTE. TAKK! Postet av anonym: 2633aa31c7308e921567845a8138d034 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. november 2011 Forfatter Del Skrevet 5. november 2011 Oh, beklager..overskriften ble dårlig. Kunne mod/admin bytte den til noe mer passende? Takk. Postet av anonym: 74c39666289134ef6ac38723945aea55 Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Fy faen, jeg hater folk som dette. Altså mobbere. Det beste er å kjøre på med det du vil, kommer du på skole/klasse med noen du ikke vil ha der, så kan du søke om en ny plass. Snakk med rådgiveren din Jeg ble litt mobbet på barneskolen, og det var enkelte jeg ikke ville dele klasse med på ungdomskolen. Men mobbingen gikk heldigvis over når vi kom til ungdomskolen, og vi er gode venner den dag i dag... Synd det ikke ble slikt for din del. Men rådfør deg med en rådgiver Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Er ikke VGS stedet hvor man gjerne modnes litt da? Interessen for de fleste faller vel mer i retning av det motsatte kjønn + alkohol.. Jeg tror faktisk det er et greit skille mellom ungdomsskole og VGS, noe det nok ikke er mellom barne- og ungdomsskole. Sykt kjipt at dette fremdeles er en del av hverdagen i norske skoler, skulle tro at de kunne få has på det.. Sosiale evner utvikles jo langt tregere med slike stressfaktorer i hverdagen, hvorfor er slikt prioritert under faglig opplæring? Om det er noe hjelp, noe jeg dessverre tviler på det er, prøv å tenke på at du nok blir sjefen til en av de udugelige jævlene en vakker dag. Og ikke minst at du ikke er mindre verdt bare fordi dritsekker har bestemt seg for at du er den de skal trakke ned for at de skal føle seg tøffere. Du virker forøvrig såpass reflektert at jeg nesten mistenker deg å være et forumtroll, men det er nok bare standard skepsis ifm. forumbruk.. :-) Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Vent... så går du allerede på VGS, eller er du fortsatt på ungdomskolen? Rådet mitt er å prate med rådgiver, og be om flytting til en helt fremmed skole. Men det kan virke underlig så langt inn i året for dem som mottar deg, kanskje. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. november 2011 Forfatter Del Skrevet 5. november 2011 Hei! Jeg takker og setter stor pris på svar. Del Diablo: Jeg går i 10.klasse . ¨ Skal starte VGS etter sommeren. Der vil jeg ha fred! Jeg har lenge hatt dårlig selvtillit, men provd å opparbeide det, ved å si imot og prøve om jeg klarer det å slå tilbake. Men da har jeg måtte regne med å bli angrepet, slått, ..osv . Jeg har aldri hatt lyst til å fremføre foran mobbere..osv. Takk for støtte, Anonym. Postet av anonym: 74c39666289134ef6ac38723945aea55 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Ok. Her er noen småting: Skolen bryter visse lover de har underskrevet på så lenge du blir mobbet, i prinnsippet burde du si i fra til foreldrene dine at de har loven på sin side, om de skulle bruke advokat som trussel. Men søk på en VGS som ligger i en annen by eller på motsatt side av fylket. Du vil ikke møte noen du kjenner i hvertfall. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. november 2011 Forfatter Del Skrevet 5. november 2011 Hei, Del_Diablo. Jeg har enkelig ikke noe valg, jeg bor i oslo. Skal jeg starte på en skole utenfor byen kan det bli laang skolevei + dyrt. Men, hva tenker du? Går du på VGS? Kom du med folk fra trinnet ditt? vis ja, ca hvor mange? Tusen Takk for svar Postet av anonym: 74c39666289134ef6ac38723945aea55 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Hei, Del_Diablo. Jeg har enkelig ikke noe valg, jeg bor i oslo. Skal jeg starte på en skole utenfor byen kan det bli laang skolevei + dyrt. Men, hva tenker du? Går du på VGS? Kom du med folk fra trinnet ditt? vis ja, ca hvor mange? Tusen Takk for svar Postet av anonym: 74c39666289134ef6ac38723945aea55 1. Men kjære deg, har du ikke hørt om borteboer stipendet? Søk på en VGS i utkanten av Akershus eller lignende, og få det innvilget. Bo på hybel, og gå/sykle til skolen? Vet ikke hvor langt du kan søke deg til, men du får spørre rådgiver(vis de nekter å svare så... vel.. ). Du går i 0 omtrent uansett hva du gjør, så vis du får dekekt hybel med stipendet, og kanskje en liten jobb ved siden av, så er det eneste problemet at du må kunne lære deg å lage mat La oss heller ikke glemme at du har krav på å få dekket reiseutgiftene så lenge du går på Norsk skole, så du vil få busskort og transportkort i hvertfall. 2. 3djeåret VGS, realfag på allmenlinjen. Gauldalen en plass, bor ca 2 timer sør for Trondheim, kvalifiserer egentlig til borteboer stipend, men jeg klarer å sove på bussen uansett så jeg tar ca 1 time lang busstur til Røros og går på VGSen der. Går i klasse med 25 andre som er året yngre enn meg, så de plager ikke meg. De jeg hadde gått ungdomskolen med ble ferdig i fjor, men jeg likte ikke dem og de likte ikke meg, hadde ikke klart et helt skoleår sammen med den gjengen. Så jeg gikk aldri med de fra mitt trinn. Året som er yngre enn oss igjen er ca 40 stykker, og fordelt på 2 klasser. Lenke til kommentar
propaw Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Hvilken linje skal du gå? Søker du deg inn på allmennfag på en bra skole skal det nok gå bra. Ut ifra det jeg har observert gjennom mine år i skolen er at det er mye mer mobbing på yrkesfag. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. november 2011 Forfatter Del Skrevet 7. november 2011 Jepp, jeg skal videre studere universitet/høyskole. 100& sikker på studiespess. Postet av anonym: 7fa4cda2874132122ea1ed6eae45de0a Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Tja mobbing vil alltid finnes i skoler uansett, det vil alltid finnes noen som vil bli utpekt som offer, desverre. Eneste man kan abefale er å generelt sett være veldig hyggelig, ikke fremstå som at du ser ned på andre/etc (ser blant annet at du måler ditt inteligens opp mot andre i form av karakterer, jeg skal ikke blande meg opp i denne ideen, men dette er ikke tanker du nødvendigvis burde dele med dem på skolen ) Ellers er det faktisk slik at mobbere og er personer som deg og meg, de har alltid noe snilt og hyggelig i seg, dette kommer da mye mindre tydelig frem da de er en del av "den store massen", men det er alltid 1-3 nøkkelpersoner (om du er heldig kanskje bare 1?) Kanskje du kan snakke med den personen under 4-øyne? Om du virkelig forklarer situasjonen finnes det håp for at personen slutter (selv om det ikke NØDVENDIGVIS skjer.) Til sist ser jeg du snakker om at du syntes det ville vært flaut om en i klassen så deg neste år oppføre deg annerledes (nå syntes jeg ideen om å oppføre seg som noe man ikke er er noe man skal legge fra seg, men det er et valg du må ta) Hva denne personen tenker om deg er forøvrig noe du kan legge helt fra deg, hvem bryr seg? hva har dette å gjøre med deg? det kommer tydelig frem i ditt innlegg at personen ikke er noen venn av deg, så om han føler du har forandret deg så betyr dette absolutt nada. Lenke til kommentar
Pungrotta Crash Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Dette har jeg også opplevd trådstarter. For min familie så var det ikke mulighet for å flytte. Jeg ble tristere for hver dag. Husker VELDIG godt på ungdomsskolen i gymmen at alle sa at jeg skulle bruke VEKTEN MIN på trampolinen, for da ville trampolinen revne og vi ville slippe gymmen. Det var veldig vondt . En dag så klikka jeg helt etter å ha hørt at det hadde blitt spredt VELDIG slemme rykter om meg. Heldigvis hadde jeg EN venn og han var pakistaner. En av hans brødre hadde vært med i B-Gjengen (True story). Tilslutt så samlet broren til vennen min 30 stykker som hadde med seg ballkøller! Der kom de mitt på natten, BMW'er fullstappet med folk. Ringte på døren til mobber'rne og sa: "Rører du **** så kommer vi til å drepe deg og dine venner. Han besvimte på stedet og neste dag, så var det ikke lenger noe mobbing. Men på vgs så forsetter det, og vennen min flyttet tilbake til Pakistan.. 1 Lenke til kommentar
Dinosauromann Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 (endret) Hva denne personen tenker om deg er forøvrig noe du kan legge helt fra deg, hvem bryr seg? hva har dette å gjøre med deg? det kommer tydelig frem i ditt innlegg at personen ikke er noen venn av deg, så om han føler du har forandret deg så betyr dette absolutt nada. Det er ikke så lett som å "ikke bry seg", sånn uten videre. Da hadde ikke mobbing eksistert i utgangspunktet. Å gå opp til personen som mobber aleine er heller ikke spesielt lett, og en risikerer bare å gjøre det værre. En blir lett stemplet som, eller kan føle seg som, en "sladrehank". Det er en ting som gjør det vanskelig å si ifra. Om en vil ta tak i det med "mobberen", bør en ha med seg en lærer/forelder/annen voksen i det minste. Ofte er det jo dog slik at det egentlig er mange som henger seg på mobbingen, og da er det ikke så lett å få tatt det ved å få pratet med en personen. En må få skoleledelsen til å ta skikkelig tak i det. Som nevnt tidligere bør du prøve å snakke med rådgiver, og kreve at skolen gjør noe. Det er som nevnt lovpålagt. Opplevde mobbing på barneskolen selv. Det var spesielt en person som mobbet, han blei for øvrig baksnakket og mobbet til en viss grad selv. Veldig mange andre hang seg på, og det føltes som nesten alle var imot meg. Jeg snakket med lærere mange ganger, men fikk aldri noe særlig hjelp utover "prøv å ikke bry deg om dem", som ikke akkurat var veldig nyttig. Turte aldri å si ifra til foreldrene, men det burde jeg gjort. Jeg vet ikke hvordan skolen er nå, men min opplevelse da var at skolepersonalet ikke hadde peiling på hvordan mobbing burde håndteres. På VGS opplevde jeg ikke mobbing, pga. mobbinga sleit jeg veldig med å bli kjent med folk. Endret 8. november 2011 av Dinosauromann Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 OK. Kjenner meg veldig igjen her. Var akkurat sånn med en kar jeg kjente. Gikk i klassen hans på ungdomsskolen, ble mobbet mye i frimuttene. Han var overvektig, men det var ikke det som det gikk i, jeg tror faktisk at endel faktisk bare hatet han. (Aner ikke hvorfor). Anyhow, denne gutten begynte på en helt annen skole enn alle oss andre, i en annen kommune. Har sett han et par ganger iløpet av VGS, og han klarte og forandre seg. Gikk fra å være litt nørd, ikke tenke noe på utseende osv til nesten en litt pappaguttkledd type. Skjønner akkurat hva du mener med at det vil bli rart hvis du kommer i klasse med noen fra ungdomsskolen og du vil forandre deg. Hvis du ender i en klasse med en fra ungdomsskolen som du ikke var god venn med så vil de mest sannsynlig fortelle klassen at du egentlig ikke er noe kul, og at de pleide og mobbe deg osv osv. Så mitt tips. Begynn på en skole et annet sted, få en helt frisk start, helt nye mennesker. På VGS så er det mye mindre mobbing. Og av erfaring så vet jeg at den mobbingen som skjer er gjerne av de samme, og mot de samme som på ungdomsskolen. Altså at det bare fortsetter. Så nok engang. Velg en ny skole, begynn der, tenk over hvordan du vil være, og kom på første dag som utadvent og hyggelig mot alle. Så skal du jammen se at ting forandrer seg. Lykke til!! Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Hva denne personen tenker om deg er forøvrig noe du kan legge helt fra deg, hvem bryr seg? hva har dette å gjøre med deg? det kommer tydelig frem i ditt innlegg at personen ikke er noen venn av deg, så om han føler du har forandret deg så betyr dette absolutt nada. Det er ikke så lett som å "ikke bry seg", sånn uten videre. Da hadde ikke mobbing eksistert i utgangspunktet. Å gå opp til personen som mobber aleine er heller ikke spesielt lett, og en risikerer bare å gjøre det værre. En blir lett stemplet som, eller kan føle seg som, en "sladrehank". Det er en ting som gjør det vanskelig å si ifra. Om en vil ta tak i det med "mobberen", bør en ha med seg en lærer/forelder/annen voksen i det minste. Ofte er det jo dog slik at det egentlig er mange som henger seg på mobbingen, og da er det ikke så lett å få tatt det ved å få pratet med en person. Opplevde mobbing på barneskolen selv. Det var spesielt en person som mobbet, han blei for øvrig baksnakket og mobbet til en viss grad selv. Veldig mange andre hang seg på, og det føltes som nesten alle var imot meg. Jeg snakket med lærere mange ganger, men fikk aldri noe særlig hjelp utover "prøv å ikke bry deg om dem", som ikke akkurat var veldig nyttig. Turte aldri å si ifra til foreldrene, men det burde jeg gjort. Jeg vet ikke hvordan skolen er nå, men min opplevelse da var at skolepersonalet ikke hadde peiling på hvordan mobbing burde håndteres. På VGS opplevde jeg ikke mobbing, pga. mobbinga sleit jeg veldig med å bli kjent med folk. Tja personen spesifiserte ikke nøyaktig "hva slags" mobbing det var snakk om, utifra at jeg tolket kjønnet som gutt tenkte jeg det var en del fysisk? det jeg snakket om med å ikke bry seg handlet om neste skole og om at personen (anonym) hadde lyst å oppføre seg annerledes der og var redd de gamle folkene fra gamle skolen skulle se rart på ham. Jeg kan ikke uttale meg for mye om <<mobbing>> dog ettersom selv om jeg har oppført mobbing på ungdomsskolen, var dette i en rent fysisk grad, og jeg hadde egentlig nokså mange venner. Dette var nok forøvrig fordi jeg er lite åpen for psykisk mobbing og tar meg svær sjelden nær av ting, og viser det enda sjeldnere. Lenke til kommentar
Dinosauromann Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 TS skrev faktisk at det var mer enn bare fysisk mobbing. Er enig at TS burde prøve å bekymre seg minst mulig om han vil oppføre seg "annerledes" på den nye skolen. Siden han bor midt i Oslo skal det vel ikke så mye til å komme i en klasse der han ikke møter noen av de han har gått i klasse med tidligere. Det er kanskje værre om det skjer utenfor skolen/i nærmiljøet. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Tja personen spesifiserte ikke nøyaktig "hva slags" mobbing det var snakk om, utifra at jeg tolket kjønnet som gutt tenkte jeg det var en del fysisk?det jeg snakket om med å ikke bry seg handlet om neste skole og om at personen (anonym) hadde lyst å oppføre seg annerledes der og var redd de gamle folkene fra gamle skolen skulle se rart på ham. Jeg kan ikke uttale meg for mye om <<mobbing>> dog ettersom selv om jeg har oppført mobbing på ungdomsskolen, var dette i en rent fysisk grad, og jeg hadde egentlig nokså mange venner. Dette var nok forøvrig fordi jeg er lite åpen for psykisk mobbing og tar meg svær sjelden nær av ting, og viser det enda sjeldnere. "Mobbing" fungerer ikke sånn. Du kan fint være en helt oppegående vanelig gutt, i de fleste tilfeller er du nøyaktig det. Du blir mobbet for å bli mobbet, og når du blir mobbet så blir du mobbet. Ikke noe "om", "men" eller noe "annet". I de fleste tilfellene så er det folkene som ikke kan å oppføre seg som mobber, nøyaktig motsatt av din teori. Her er grunnen til at jeg sa at du skal gå å henge deg: Virkeligheten fungerer ikke på måten du tror den gjør, når du blir mobbet så blir du skadet sosialt fordi du får ikke sjansen til å være normal. Gjengen du er sammen med vil fortsette å mobbe deg fordi de kan gjøre det, og de vil ikke gi seg før enn de finner et nytt offer. Du foreslår at en person som handler MER rettferdig enn folkene som mobber han skal bli enda mer rettferdig, og det strider i mot hvordan verden skal være. 2 Lenke til kommentar
Gnurk! Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Tja personen spesifiserte ikke nøyaktig "hva slags" mobbing det var snakk om, utifra at jeg tolket kjønnet som gutt tenkte jeg det var en del fysisk?det jeg snakket om med å ikke bry seg handlet om neste skole og om at personen (anonym) hadde lyst å oppføre seg annerledes der og var redd de gamle folkene fra gamle skolen skulle se rart på ham. Jeg kan ikke uttale meg for mye om <<mobbing>> dog ettersom selv om jeg har oppført mobbing på ungdomsskolen, var dette i en rent fysisk grad, og jeg hadde egentlig nokså mange venner. Dette var nok forøvrig fordi jeg er lite åpen for psykisk mobbing og tar meg svær sjelden nær av ting, og viser det enda sjeldnere. "Mobbing" fungerer ikke sånn. Du kan fint være en helt oppegående vanelig gutt, i de fleste tilfeller er du nøyaktig det. Du blir mobbet for å bli mobbet, og når du blir mobbet så blir du mobbet. Ikke noe "om", "men" eller noe "annet". I de fleste tilfellene så er det folkene som ikke kan å oppføre seg som mobber, nøyaktig motsatt av din teori. Her er grunnen til at jeg sa at du skal gå å henge deg: Virkeligheten fungerer ikke på måten du tror den gjør, når du blir mobbet så blir du skadet sosialt fordi du får ikke sjansen til å være normal. Gjengen du er sammen med vil fortsette å mobbe deg fordi de kan gjøre det, og de vil ikke gi seg før enn de finner et nytt offer. Du foreslår at en person som handler MER rettferdig enn folkene som mobber han skal bli enda mer rettferdig, og det strider i mot hvordan verden skal være. Deg kunne akseptere den forige kritikken, men det du sier her er vel rett ut galt. Det finnes da et mangtall forskjellige typer/grader mobbing, og grunnene bak dette kan være så mangt. Du kan si hva du vil om rettferdig/urettferdig-heten bak forslaget mitt, men til syvende og sist kommer ikke "hva som er rettferdig" til å hjelpe personen som blir mobbet, men å løse opp i saken VIL hjelpe han. Derfor regner jeg med at personen heller vil ofre litt rettferdighet for å få en slutt på mobbingen. Jeg vil fremstå som fryktelig dømmende med dette: så prøv å ikke tolke dette feil. MEN det er alltid en grunn til at du blir mobbet, det er alltid noe DU har gjort for å åpne deg for det (jeg sier ikke at du har gjort noe galt, men det er noe du har gjort/gjør/er som har åpnet for dette, og da mener jeg ikke at du er tjukk=du blir mobbet for å være feit, men jeg mener hvordan du reagerer på ting kan føre til dette) dette betyr IKKE at du fortjener det, men det er absolutt verd å nevne. I tillegg er det viktig å huske at det vil alltid finnes mobbing, vi mennesker har et behod for å føle at vi er endel av noe, men vi har og et behov for å se på andre som <<ikke er en del av det>>, synd men sant. Angående min forige paragraf, vil jeg og si det er mye lettere å holde seg unna å bli mobbet, når man ikke bli fra før (f.eks begynne på ny skole) heller enn å slutte å bli mobba når man allerede blir det, da man allerede er blitt plukket ut som offer. Selv om jeg ikke er det største mobbeofferet noensinne, og dermed ikke kan <<se alt fra din side>> så vil jeg nevne at jeg har sett andre som har blitt mobbet, men kun 2 tilfeller hvor de har kommet seg ut av dette (begge gutter) den ene flytta. den andre endte det med slosskamp hvor begge endte opp hardt skadet. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 (endret) Jeg vil fremstå som fryktelig dømmende med dette: så prøv å ikke tolke dette feil.MEN det er alltid en grunn til at du blir mobbet, det er alltid noe DU har gjort for å åpne deg for det (jeg sier ikke at du har gjort noe galt, men det er noe du har gjort/gjør/er som har åpnet for dette, og da mener jeg ikke at du er tjukk=du blir mobbet for å være feit, men jeg mener hvordan du reagerer på ting kan føre til dette) dette betyr IKKE at du fortjener det, men det er absolutt verd å nevne. I tillegg er det viktig å huske at det vil alltid finnes mobbing, vi mennesker har et behod for å føle at vi er endel av noe, men vi har og et behov for å se på andre som <<ikke er en del av det>>, synd men sant. "Og det er alltid offerets feil" Det eneste empirske jeg har sett på det er at mobbeofferene gjør det dårligere på sosiale tester, men de har aldri gjordt noen preemptiv test for å bevise din skrullete teori. Angående min forige paragraf, vil jeg og si det er mye lettere å holde seg unna å bli mobbet, når man ikke blir det fra før (f.eks begynne på ny skole) heller enn å slutte å bli mobba når man allerede blir det, da man allerede er blitt plukket ut som offer.Selv om jeg ikke er det største mobbeofferet noensinne, og dermed ikke kan <<se alt fra din side>> så vil jeg nevne at jeg har sett andre som har blitt mobbet, men kun 2 tilfeller hvor de har kommet seg ut av dette (begge gutter) den ene flytta. den andre endte det med slosskamp hvor begge endte opp hardt skadet. Og det er bra du i det minste ser litt av lyset. Men hva om administrasjonen for skolen satte foten ned og permanet utviste mobberen, og dro i gang tiltak f.eks sammen med politi og psykolog mot mobberen? Mye kun vært løst lenge før det ble et problem. Endret 9. november 2011 av Zeph 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå