Celusion Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 God kveld! Jeg har et Corsair Obsidian 800D der jeg har vannkjølt CPU og skjermkort. Jeg har en triple radiator i toppen av kabinettet med 3 vifter på (obviously? ). Det jeg da lurer på er om jeg burde ha de 3 viftene over radiatoren eller under? Selv ser jeg for meg at jeg kan tjene noen grader med å ha viftene over, fordi luften da vil være kaldere når radiatoren blir nedkjølt. Noen som har peiling? takktakk Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 (endret) Å sette viftene på toppen er nok det beste, i hvertfall om du skal blåse inn luft. Ser dessuten rimelig rått ut med de rette viftene. Personlig ville jeg blåst luft ut med viftene på toppen og kald luft inn fra unnersiden av radiatoren(fra innsiden av kabinettet, altså). I 800D har du også en vifte som kan forsyne den ekstra, interne raden med vifter med luft. Endret 5. november 2011 av MrPr0 Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Kommer litt ann på Rpm på viftene: Ved 170W Load, 1GPM Over 2000RPM = 1c lavere ved at viftene dytter luften gjennom rad. Under 1350RPM = ca 0.5c lavere ved at viftene trekker luft gjennom rad. Jeg har testet en del med og ha luft ut vs luft inn i toppen og alt jeg kan si er at i mitt ATCS 840 med 360 Push-Pull så fikk jeg mye lavere temp ved og trekke luften inn gjennom toppen. Grunnen til dette er at du får frisk luft fra utsiden (som oftest 20-25C) inn gjennom radiatoren. Denne luften vil som oftest ikke varme seg opp med mer enn 4-5c igjennom rad, og er derfor ca 25-30C når den kommer inn i kabinettet. Her så var generelt kabinett temp på 32-36c, dette er etter luften som er 25C har kommet inn, dvs at hadde jeg snudd viftene så hadde temp mest sannsynligvis vært ca 40c når den går inn i rad. Ved og ha luft inn på toppen får du også et + trykk inne i kabinettet som vil tvinge luft ut gjennom alle åpninger, du slipper derfor mye støv som ellers ville blitt trukket inn i kabinettet. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Jeg fikk faktisk noe lavere temperaturer(3-5C delta-t) ved å ha exhaust i topp kontra friskluft inn. Jeg hadde dog et saftig overtrykk i kabinettet så luftflyten var helt horribel før jeg snudde viftene til exhaust. Nå er det heller ikke spesielt varm luft inne i kabinettet, ca. 25C så luften som presses gjennom rad. ligger omtrent på romtemp. Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Jeg fikk faktisk noe lavere temperaturer(3-5C delta-t) ved å ha exhaust i topp kontra friskluft inn. Jeg hadde dog et saftig overtrykk i kabinettet så luftflyten var helt horribel før jeg snudde viftene til exhaust. Nå er det heller ikke spesielt varm luft inne i kabinettet, ca. 25C så luften som presses gjennom rad. ligger omtrent på romtemp. Ok, kommer nok veldig ann hvor mye du har i kabinettet og ikke minst luftflyten fra før. Har lagt med et sjema jeg satt opp med resultatene. Som du ser startet kabinett temp med 25,8c og steg opp til 29,5c med toppen som exhaust (altså en økning på 3,7c, i motsetning så startet den på 23,8c og endte på 26,2c (økning på 2,4c) ved luft inn. Ved og ha den kalde luften inn i kabinettet så senket dette luft temp inne i kabinettet med 1,2c. Det jeg så mest forskjell på var ram og PWM på hovedkortet. Temp her var begge steder nesten 14c lavere ved og ha intake på toppen. Temp Test.xlsx Endret 6. november 2011 av EggMan88 Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Det var jo markante forskjeller. Og romtemperaturen lå på det samme? Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Det var jo markante forskjeller. Og romtemperaturen lå på det samme? Rom temp står som ambient helt nederst. Det var 21,8/21,9 (før/etter load) med exhaust og 20,7/21,1 (før/etter load) med intake. (Load var 20min Prime95 og Furmark) Så rommet var 1c kaldere med intake, så du kan trekke fra litt på forskjellene. Det det koker ned til er hvor varmt rommet ditt er vs kabinett temp, dette er veldig avhenig av hvor mye du har inne i kabinettet osv osv. Jeg har et kabinett med 7 disker som står og surrer (kunn 3 av dem er tatt med i testen, resten får jeg ikke temp på) så det er klart at det avgir en del varme inn i kabinettet. Tanken min iværtfall er at rom temp allitd vil være noe lavere enn kabinett temp og du vil ha kaldest mulig temp gjennom radiatoren. Det som er verdt og ta fram er at det i slike tilfeller er utrolig mange faktorer som påvirker resultatet (Rom temp, kabinett str, luftflyt, antall varmekilder i kabinettet osv osv) Resultatene jeg fikk kan være helt andre enn noen andre får så det det koker ned til er nok at vis temp er en veldig viktig faktor for deg så må du nok ta deg noen timer og prøve begge to og se. Endret 6. november 2011 av EggMan88 Lenke til kommentar
KimmiK Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 (endret) God kveld! Jeg har et Corsair Obsidian 800D der jeg har vannkjølt CPU og skjermkort. Jeg har en triple radiator i toppen av kabinettet med 3 vifter på (obviously? ). Det jeg da lurer på er om jeg burde ha de 3 viftene over radiatoren eller under? Selv ser jeg for meg at jeg kan tjene noen grader med å ha viftene over, fordi luften da vil være kaldere når radiatoren blir nedkjølt. Noen som har peiling? takktakk Jeg har samme kabinett, en trippel 120 radiator i toppen m/3 vifter surrende på 1200rpm. Har testet både push og pull konfigurasjon. Det er så og si nada null forskjell mellom dem i temperatur på kjølevæsken - vi prater 0,2 til 0,5 grader forskjell. Da har jeg også en tempsensor koblet til reservoaret. For en signifikant forskjell vil jeg tro man må ha 6 vifter i en kombinert push/pull konfigurasjon. I hovedrommet har jeg det så clean/ryddig som det er mulig å få det. Lyftflyten har så lite motstand fra komponenter som det er mulig å få det. Endret 15. november 2011 av KimmiK Lenke til kommentar
bi_a_op Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Har dette kabinettet selv. Det er veldig dårlig airstream fra før av. Vil anbefale deg på ha viftene under radiatoren mens de blåser ut av kabinettet. Nå som det er sagt så ser det helteit ut meg vifter utenpå dette kabinettet. Det er så sick og smooth fra før av. Vær grei mot deg selv å ikke ødelegg looken på dette fantastiske monster kabinettet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå