Reeve Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Hei Holder på med en øving i ExPhil, og kunne trengt litt hjelp/motivasjon til å fortsette. Oppgaven er som følger: Kan vi stole på sansene våre? Drøft dette spørsmålet i lys av Descartes, Hume og Kant. Har lest alt som er relevant om dette i boken, og begynt å skrive innledningsvis om Descartes og hans filosofi, og kort om hans filosofi. Problemet er at jeg har stagnert, og sliter med å finne relevant informasjon rundt spørsmålet. Det står mye i boken om hvordan de forskjellige så på kunnskap, og hvordan skaffe sikker kunnskap, men står ikke veldig mye om sansene, og om vi kan stole på dem. Det står selvsagt litt, men ikke nok. Vil ikke at noen andre skal skrive oppgaven min, men enten tips til kilder på nett hvor jeg kan lese mer, eventuelt litt kortfattet informasjon om emnet her som jeg kan jobbe videre med. På forhånd, takk. Lenke til kommentar
Flatlus Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Jeg har ikke hatt en ordentlig innføring i noen av filosofene, men at sansene bedrar ofte kan bedra oss er vel ganske sentralt for Descartes. At du kan være lenket fast i en maskin som styrer følelsene dine og sansene dine, er jo noe som burde være nevneverdig. Descartes mente at han som seg selv, ikke kroppen, men sjelen hans til å tenke akkurat det han tenker, eksisterer, cogito ergo sum, og det er motsetningen til at han ikke kan være sikker på om denne kroppen du er i, egentlig er din (lenket-til-maskin-tankegang). Om det er relevant, så kan man jo si at Descartes beviste guds eksistens. Dette skyldes jo selvfølgelig at han er blitt påvirket av samfunnet, og at det ødelegger kanskje litt ryktet hans for å være den filosofen som bygde filosofien sin på bevisførsel. Du har garantert mer peiling på dette enn meg, jeg har bare lest en liten nybegynnerbok om Descartes. Har ikke hatt Ex.Phil heller, men håper det hjalp litt da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå