Gå til innhold

Hvordan spare penger for det norske folk

Anbefalte innlegg

dette er nok den største utfordringen folket vårt vil stå ovenfor.

hvordan spare penger i dette landet, for folket? vi har jo vokst opp med velstand til høyre og til venstre, bare å strekke ut hånden, så skal du få ditt og datt. du har fått skolegang, du har fått gratis helsetjeneste. dette betales av dine foreldres skattepenger, samt av oljepengene som vi drar inn hver dag. norge er et rikt land. vi tjener penger som gress.

så hvorfor er det slik da, at eldre og syke og psyksik utviklingshemmde havner side om side i en korridor på et sykehus/gamlehjem?

"det er ikke nok penger" får vi hele tiden høre. hvor blir pengene av da? vi vasser jo omtrent i penger....

hvor kan vi spare penger? i skolene? nope, kutter vi mer nå, så må forsvaret sette opp knappetelt som klasserom. kutte i helsesektoren? ja, sikkert! snart står legene uten sykehus, jordmødre uten fødestuer. det er en ond sirkel. men hvor blir de norske milliardene av? hva blir de brukt til, om det ikke er skole og helse, som faktisk er de to viktigste tingene her i landet (undervisning, sfo mm helsetjenester)

vel, fengselet mine damer og herre fremstår som et eneste pengesluk.

hvert år, så blir det stadig flere og flere folk bak gitteret... og de som har sittet inne en gang, må nok som regel inn og sone en gang til. pga lignende lovbrudd. idiotisk system.

det er jo ganske tydelig at fengsel ikke lenger fungerer som det skulle ha gjort.

eller slik som det har gjort.

om vi ser litt på historien, så var det ikke så mye kriminalitet, før vi begynte å sy puter under armene på de kriminelle.

så, hvordan skal vi løse dette problemet... løsningen kan være å hukke tak i gjengangerne (dvs, 2. gang du er inne for å sone, da er du en gjengganger), og utsette dem for ekstremt fysisk hardt arbeid. førstegangsforbryterne skal kun sitte og se på.

i 20 timer, skal gjengangerne slite. slavearbeid, uten lønn. kun vann, brød og salat til næring. det finnes nok av fysisk arbeid til disse folka. vi kan begynne å legge jernbane ut til island, legge skinner over hele norge, brøyte motorveien for hånd om vinteren, spyle alt av uteareal i byene... kan nok holde på et par timer til, men bare fantasien setter grenser for hva man kan bruke kriminelle til.

det er jo selvfølgelig unntak for disse reglene også:

om du skal sitte inne pga narko, så er du gjenganger med en gang

om du skal sone for en (eller flere) voldtekter, så skal du få lov til å oppleve gleden ved gruppevoldtekt. dette skal selvfølgelig filmes, og legges ut på nettet. er du veldig uheldig, så ser noen som du kjenner filmen av deg med 25 cm og større i baken. pinlig!

resultater:

vi vil få et bedre velferdstilbud takket være de kriminelle.

vi vil få bedre veier

en god del tjenester kan staten tilby gratis siden de kriminelle ikke har rett på lønn eller legehjelp.

vi vil få færre kriminelle, ingen av dem ønsker å slite i 20 timer. vinningsforbrytelser forsvinner helt, innbrudd fex

antall voldtekter vil gå drastisk ned

antall tilbeakefalls folk (gjengangere) vil bli betraktlig redusert

masse ledig kapasitet i norkse fengsler, snart kan vi importere kriminelle i fra andre land, og tjene penger på dem

spørsmål? innfall? forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, jeg vil ikke behandle folk på den måten der roaldhansen. Men jeg heller KAN-IKKE-FATTE-OG-BEGRIPE hvor alle penga blir av. Før vi på et enormt pengesluk av en skjult regjering, som lager hemmelige "utenomjordiske" våpen eller noe slikt? :o

Ja, det heter "fylkeskommunen"

Lenke til kommentar
Før vi på et enormt pengesluk av en skjult regjering, som lager hemmelige "utenomjordiske" våpen eller noe slikt?
Ja. Det består i hovedsak av følgende våpengrener.

*Diverse utvalg

*Diverse kommisjoner til å utrede utvalgets beslutning.

*Eksperpanel til å ta den endelige avgjørelsen.

*Backet opp av granskningskommisjoner.

Dette supervåpnet har ca. 800 000 byråktater som disponible styrker, hvorav ca. 40% er stridsdyktige, da resten er sykemeldt eller har godt hjem tidlig (idag også).[/b]

Lenke til kommentar
Bra forslg Roald! Greit å ta i litt når man først er igang! Men et slikt system blir ikke satt iverk over natten. Hvis du går inn for strengere fengselsstreff, kan du jo begynne med å stemme FRP i kommunevalget.

problemet er at de fleste politikere tror at streng straff er lang straff.... og da er vi tilbake til utgangspunktet igjen.

Lenke til kommentar

Fengselstraff/bøter ol. skal ikke bare være straff for ugjerningen du har gjort, men også virke avskrekkende på folk, slik at de holder seg unna ulumskheter.

Men det er vel ingen som tror på at kriminelle forventer at de blir tatt når de gjør et brekk, voldtar, raner eller dreper? 'Pøh, purken tar ikke meg!', tenker de, 'jeg er for smart'.

Heldigvis er flertallet av de kriminelle ikke så smarte, og onkel tar dem.

Den avskrekkende effekten i dagens samfunn er heller liten, de kriminelle miljøene blir ikke mindre akkurat. Det nytter ikke mye å gjøre straffer verre, hardere, mer brutale. Kanskje noen blir skremt da, men det er nok først og fremst slike som gjør forbrytelser som er straffet så 'lavt' at det nesten lønner seg.

Man må begynne i andre enden: Forhindre rekruttering til de kriminelle miljøene! Hvordan? F.eks. bedre skole, dvs. bedre oppfølging, mindre klasser (om de ikke er små nok allerede da), og ikke minst må foreldrene må få opplæring hvis de er under en viss alder når de får barn. Det er nemlig utrolig hvor slepphendte foreldre kan være! Det er de som lærer barn de grunnleggende sosiale egenskapene, bl.a. kardemommeloven (du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill, og forøvrig kan du gjøre hva du vil), ærlighet varer lengst osv.

Foreldre må også 'holde barna i tøylene', og straffe dem riktig om de gjør noe galt, dvs. straffen må stå i forhold til 'forbrytelsen'. Ikke la 7-åringen din springe ute til tolv om kvelden, ikke la 12-åringen få se 18-årsfilmer, mm.

Det er mye mer man kan ramse opp her. Poenget mitt er at det ikke blir mindre kriminalitet i samfunnet med strengere straffer.

Det kan høres ut som om du ønsker deg et samfunn lignende samfunnene i filmer Equilibrium, Tempting Fate, Demolition Man. Det funker bare ikke.

Men på den annen side, så er jeg enig i at fengselstilværelsen i Norge idag går ut på å gjøre det mest behagelig for de innsatte. Straffene burde vært hardere, og du har rett i at innsatte er urealisert arbeidskraft som absolutt burde utnyttes..

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette spørsmålet har blitt rettet enda, men:

"Hva er det som får folk til å tro at 'landet' (hva nå enn det er i denne sammenheng) vil få 'mer penger' (hva man nå mener med det) hvis utgifter blir redusert?"

Og kongespørsmålet er jo seff:

"På hvilket grunnlag tror folk at dem vil få det 'bedre' hvis 'landet' fikk 'mer penger'?"

Dere skjønner, jeg trodde i min barnlig uskyld at pengene ble brukt til at folk skulle ha det bra.

Lenke til kommentar

"Hva er det som får folk til å tro at 'landet' (hva nå enn det er i denne sammenheng) vil få 'mer penger' (hva man nå mener med det) hvis utgifter blir redusert?"

Reduserte utgifter gir økte inntekter. Men å prøve å gjøre ting på en enklere måte er ikke like lett.

Med fysisk hardere fengselstraffer, så er det kanskje ikke lenger så attraktivt å tilbringe tid bak murene, selv om det er tydelig at det skal MYE til for å komme seg dit. Fengselene er allerede overfylt, folk venter i opp til 2-3 år for å få komme inn og sone... I tillegg, så har de fleste kriminelle ikke respekt for systemet, så straffene er ikke harde nok. Eller vi kunne ha brukt dem til slike ting som ingen andre egentlig har lyst til å gjøre...

Og kongespørsmålet er jo seff:

"På hvilket grunnlag tror folk at dem vil få det 'bedre' hvis 'landet' fikk 'mer penger'?"

Dere skjønner, jeg trodde i min barnlig uskyld at pengene ble brukt til at folk skulle ha det bra.

Penger er den tingen man ikke får nok av. Det gjelder også staten vår.

Så jeg synes at vi som er ferdig på grunnskolen skal være veldig glad for det. Tenk så heldig ungene våre blir, som får lov til å tilbringe 6-7 timer 5 dager i uken i et asbest-bygg. Eller på bestemor som ligger på sykehuset... på korridoren der... å ja, det er slik vi vil ha det.

Pengene har aldri blitt brukt for at folk flest skal ha det bra. Pengene blir brukt slik at politikerne skal ha det bra. Bukken som passer på havresekken....

Lenke til kommentar
Mye rimiligere bare aa male de kriminelle opp til kjoettdeig da. For ikke snakke om gamle, syke, alenemoedre, studenter, arbeidsloese og politikere.

Aah, jeg ler godt!

Jeg skjønner for så vidt hvordan du tenker, trådstarter, men problemene samfunnet sliter med er nok mer sammensatte enn at de løser seg på slike måter. Du overdriver, greit nok, men du er allikevel på villspor (mener nå jeg).

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke forslaget til roaldhansen er så hakkende galt. Det er selvfølgelig overdrevet og radiakalt urealistisk, men ideen om at fengsel skal være straff er jo ikke dum. Idag har "fanger" det etter min mening altfor godt, på skattebetalernes regning. De kan i stor grad selv bestemme når de vil(!) sone (fleksisoning), og får en hybel/leilighet som lett matsjer et billig motell. I tilleg får man gratis utdannelse og behandling, mot minimale gjenytelser. Jeg mener Norge har litt å lære av andre land, f.eks. USA.

Der tjener private selskaper penger på å ha folk i fengsel, fordi de jobber gratis og har det jævli (noe de burde ha tenkt på før de begikk en forbrytelse.) Fangene utfører drittjobber for andre selskaper, som kjøper arbeidskraft av fengselsfirmaet. Jeg synes dette er en god ordning, da det er mangel på ufaglært arbeidskraft i Norge. I tillegg skapes verdier som kommer samfunnet tilgode, og skattekroner som kan brukes på velferd (eller skattelette).

Lenke til kommentar

Der tjener private selskaper penger på å ha folk i fengsel, fordi de jobber gratis og har det jævli (noe de burde ha tenkt på før de begikk en forbrytelse.) Fangene utfører drittjobber for andre selskaper, som kjøper arbeidskraft av fengselsfirmaet. Jeg synes dette er en god ordning, da det er mangel på ufaglært arbeidskraft i Norge.

En liten avsporing:

Dette har vi fra før... det heter "vikarbyrå" :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...